Kariera i zarobki w branży SEO. Czy płeć ma znaczenie?

Kariera i zarobki w branży SEO. Czy płeć ma znaczenie? / Shutterstock

8 na 10 kobiet w Europie uważa, że płeć wpływa na ich zarobki i karierę w branży SEO. Tak wynika z międzynarodowego raportu WhitePress.

„Ambitne kobiety można zawsze poznać po kształcie głowy. Jest płaska od nieustannego, protekcjonalnego poklepywania przez mężczyzn” – to słowa założycielki jednej z pierwszych firm programistycznych w Anglii, Stephanie Shirley, wygłoszone podczas konferencji TED Talk w 2015 roku. Z kolei Dr Marieke van de Rakt, była dyrektor Yoast, które dostarcza audyty SEO dla 13 mln stron na świecie, przyznała, że w jej firmie proporcje płci wśród zatrudnionych na wyższych stanowiskach były jeszcze kilka lat tematu zachwiane. A jak dziś wygląda to w branży pozostającej na styku IT i marketingu, czyli SEO? Odpowiedź znajduje się w międzynarodowym raporcie WhitePress - SEO oczami kobiet, w którym wzięło udział kilkaset pań z całego świata.

Na co dzień pracują jako specjalistki SEO, a co trzecia z nich zajmuje stanowisko kierownicze. Wieloletnie doświadczenie zbierają zazwyczaj w dużych organizacjach (43 proc.), pracując głównie zdalnie lub hybrydowo (37 proc.). Wsród ich obowiązków przoduje SEO content, ale aż 1/3 z nich zajmuje się technicznym SEO. Kto jest ich bezpośrednim przełożonym? W blisko połowie przypadków to mężczyzna. Czy są zadowolone ze swojej pracy, a może planują jej zmianę? Jak oceniają możliwości rozwoju w swojej firmie kobiety w branży SEO i jaką rolę odgrywa w nich płeć?

- Branża SEO to jedna z najszybciej rozwijających się obszarów na styku IT i marketingu. W WhitePress każdego dnia współpracujemy z setkami specjalistów z tej dziedziny i spotykamy się z nimi na konferencjach. Nie da się ukryć, że na scenie zazwyczaj dominują mężczyźni, ale po stronie użytkowników naszej platformy z roku na rok pojawia się coraz więcej kobiet. Z tego powodu chcieliśmy się lepiej przyjrzeć kobiecej stronie SEO, przeprowadzając międzynarodową ankietę. W badaniu zapytaliśmy respondentki o kluczowe kwestie takie, jak obejmowane stanowiska i staż pracy, możliwości rozwoju i odczucia związane z pracą w środowisku zdominowanym przez mężczyzn. Poprosiliśmy także o odpowiedź na ważne dla nas pytanie – czy ich zdaniem płeć ma znaczenie i wpływa na ścieżkę kariery oraz zarobki – mówi Patrycja Górecka-Butora, Head of Marketing & PR, WhitePress.

Jakie stanowiska kobiety zajmują w branży SEO? 

Ponad 40 proc. badanych to specjalistki. Ich głównym zadaniem jest samodzielne prowadzenie kampanii SEO, praca nad ich efektywnością, analiza i optymalizacja czy współpraca z copywriterami przy tworzeniu contentu. Na uwagę zasługuje też fakt, że na drugim miejscu wśród obejmowanych stanowisk znajdują się te kierownicze. Ponad 1/3 jest headem lub managerem w swojej organizacji, a 10 proc. to przedsiębiorczynie. 

 

 

 

Źródło zewnętrzne

Dane pochodzą z raportu WhitePress „SEO oczami kobiet”. Całość dostępna tutaj: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet 

- Te ostatnie zazwyczaj nabierają doświadczenia i pewności przez pierwsze 3-5 lat w agencji, by potem zdecydować o przejściu na „swoje”. Wśród kobiet nie brakowało też freelancerek, stanowiły one 17 proc. badanych, co jednak z uwagi na samą branżę i wykonywane w niej zadania, nie jest niczym zaskakującym. W tym przypadku króluje praca w modelu zdalnym lub hybrydowym (37-38 proc.), najmniej osób (24 proc.) wskazywało, że na co dzień pracuje z biura i jak możemy przypuszczać ta tendencja w kolejnych latach będzie się utrzymywać lub rosnąć na korzyść tzw. home office – dodaje Patrycja Górecka-Butora.

Specjalistki z doświadczeniem 

W tym przypadku proporcje są wyrównane – 44 proc. kobiet spędziło w agencji od roku do 5 lat. Z kolei 46 proc. posiada doświadczenie powyżej 5 lat i więcej. Wraz ze stażem pracy, naturalnie zmienia się także rola i stanowisko, jakie obejmują w branży SEO. Przez pierwsze 3 do 5 lat kobiety pracują jako specjalistki, by następnie objąć rolę dyrektorek, managerek lub właścicielek (na wykresie w tym przedziale stanowią łącznie 63 proc.).

- Podczas analizowania zależności pomiędzy tym, jak zmieniają się stanowiska pracy względem zbieranego doświadczenia widać, że 5 lat to zazwyczaj ten kluczowy moment, kiedy kobiety zauważalnie zmieniają swoją rolę w organizacji, a często nawet całą ścieżkę zawodową. Po tym czasie zwiększa się odsetek freelancerek i ownerek, czyli można wnioskować, że to czas, kiedy panie mają już odpowiednie doświadczenie i stają przed decyzją czy rozwijać się dalej w organizacji, czy może zacząć pracować na własny rachunek – dodaje Patrycja Górecka- Butora.

Czy płeć w SEO ma znaczenie? 

Kobiety biorące udział w badaniu miały określić, jak wyglądają proporcję płci w firmach, które reprezentują. Co ciekawe, z odpowiedzi wynika, że są one wyrównane (24 proc.), lub nieznacznie przechylają się na stronę mężczyzn (39 proc. uważa, że jest więcej panów, a 37 proc., że przeważają kobiety). Te odpowiedzi skonfrontowano z opinią kilkudziesięciu ekspertek z różnych krajów, których wypowiedzi zamieszczone są w raporcie: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet. Przyznały one, że zarówno w miejscu pracy, jak i na międzynarodowych konferencjach to panowie przeważają nad kobietami. 

 

 

Źródło zewnętrzne

Dane pochodzą z raportu WhitePress „SEO oczami kobiet”. Całość dostępna tutaj: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet 

- Patrząc z perspektywy proporcji w poszczególnych państwach Europy, tylko Grecja pozostaje krajem, w którym liczba kobiet w branży SEO dominuje. Polska zajmuje trzecie miejsce zaraz za krajami Bałtyckimi i wykazuje proporcje płci – 40 do 60 proc. na korzyść panów. Możemy więc przypuszczać, że odpowiedź na to pytanie nie oddaje w pełni rzeczywistej sytuacji na rynku pracy, chociaż są miejsca, w których kobiety stanowią większość – dodaje Anna Halama, Marketing Team Leader, WhitePress.

- Stoję na czele jednego z najbardziej zaangażowanych zespołów SEO w moim kraju. Teamu, który jeszcze kilka lat temu składał się z samych mężczyzn, a dzisiaj większość stanowią kobiety. Na potrzeby tego badania zaczęłam liczyć, jak dokładnie wyglądają te proporcje, ale na co dzień najważniejsze jest to, że współpracujemy, dobrze się bawimy, rozwijamy i – bez względu na płeć – wspieramy się nawzajem i słuchamy– mówi Marianna Krupa, Head of SEO w MaxROY.agency.

To co z tą karierą i zarobkami?

Czy branża SEO jest przychylna kobietom, a płeć nie ma w tym przypadku znaczenia? W raporcie zdania są podzielone. Zapytane, jak oceniają atmosferę w miejscu pracy, ponad 9 na 10 odpowiedziało, że pozytywnie lub bardzo pozytywnie. Biorąc pod uwagę kwestie wynagrodzenia – ¾ specjalistek uważa, że jest wynagradzana odpowiednio do swojej pracy. One również wskazywały, że w firmie, w której pracują mają szansę na awans i podwyżkę. Co ciekawe, kobiety, które uznały wcześniej, że nie są odpowiednio wynagradzane zaznaczały także, że w ich miejscu pracy mają znacznie mniejsze szanse na awans. 

- Badanie pokazało nam, jak kluczową rolę w postrzeganiu miejsca pracy jest zapewnienie pracownikowi możliwości rozwoju. Kobiety, które nie były zadowolone z zarobków wskazywały również na ograniczenia i bariery właśnie w obszarze awansu i podwyżki. To jasny sygnał dla pracodawców, co mogą i powinni zrobić, aby poprawić efektywność i motywacje w firmie – mówi Monika Kikolska, HR Specialist, WhitePress.

Bez względu jednak na atmosferę i możliwości rozwoju blisko 80 proc. kobiet w Europie uważa, że płeć odgrywa znaczącą rolę w ścieżce kariery, a także w tym, ile zarabiają na tych samych stanowiskach, co mężczyźni. 

Kobiety stałe w zawodowych uczuciach

Mimo spotykanych na drodze utrudnień i przeciwności w zawodzie w dużej mierze zdominowanym przez mężczyzn – kobiety nie szukają niczego na zastępstwo i rzadko rozważają zmianę zawodu. Blisko połowa badanych jest tego zdania, a 35 proc, przyznaje, że tylko czasami rozważa inne opcje. Wśród zalet wymieniają ciągły rozwój i robienie interesujących i ciekawych rzeczy, które przynoszą im satysfakcje, a także to, że branża SEO ciągle się rozwija.

Cały raport i komentarze ponad 40 ekspertek dostępne są na stronie: https://whitepress.com/!/SEO_oczami_kobiet 

 

Prawo
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

pokaż więcej
Proszę czekać...