Wynagrodzenie
Pracownik ma obowiązek dostarczyć zwolnienie lekarskie pracodawcy w ciągu 7 dni w celu naliczenia wynagrodzenia chorobowego.
Za czas niezdolności pracownika do pracy wskutek:
- choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną trwającej łącznie do 33 dni wciągu roku kalendarzowego, a w przypadku pracownika, który ukończył 50 rok życia trwającej łącznie do 14 dni w ciągu roku kalendarzowego - pracownik zachowuje prawo do 80% wynagrodzenia, chyba że obowiązujące u danego pracodawcy przepisy prawa pracy przewidują wyższe wynagrodzenie z tego tytułu,
- wypadku w drodze do pracy lub z pracy albo choroby przypadającej w czasie ciąży w okresie wskazanym powyżej - pracownik zachowuje prawo do 100% wynagrodzenia,
- poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz poddania się zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów - pracownik zachowuje prawo do 100% wynagrodzenia.
Za jeden dzień nieobecności pracownika przysługuje 1/30 miesięcznego wynagrodzenia za czas choroby.
Zobacz portal: Prawnik.pl
Kiedy pracownik nie otrzyma wynagrodzenia
Pracownik nie otrzyma wynagrodzenia z powodu choroby jeżeli:
- lekarz orzecznik ZUS, w wyniku badania kontrolnego, uznał chorego za zdolnego do pracy,
- podczas urlopu bezpłatnego lub wychowawczego, po rozwiązaniu stosunku pracy, podczas tymczasowego aresztowania, odbywania kary pozbawienia wolności czy służby wojskowej,
- pracownik podrobił (sfałszował) zwolnienie lekarskie,
- niezdolność do pracy spowodowana została w wyniku umyślnego przestępstwa lub wykroczenia,
- brak wymaganych dokumentów np. zwolnienie wystawione na innym druku niż ZUS ZLA,
- w czasie zwolnienia lekarskiego od pracy pracownik wykonywał pracę zarobkową lub wykorzystywał zwolnienie niezgodnie z jego przeznaczeniem,
- w sytuacji wyczerpania okresu zasiłkowego (tj. 182 lub 270 dni).
Zobacz również serwis: Zarobki
Podstawa prawna:
- Kodeks pracy,
- Ustawia z dnia 26 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych w razie choroby i macierzyństwa.