Bez podwyżek za styczeń i luty dla pracowników samorządowych. Utrzymana kwota 4666 zł brutto [projekt rozporządzenia]

tomasz.krol@infor.pl Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
rozwiń więcej
Bez podwyżek za styczeń i luty dla pracowników samorządowych. Utrzymana kwota 4666 zł brutto [projekt rozporządzenia] / Shutterstock

Zimny prysznic dla pracowników samorządowych. Informuje o tym serwis prawo.pl. Prysznicem tym jest niekorzystna data wyrównania w 2025 r. Samorządowcy (zgodnie z wcześniejszymi obietnicami strony rządowej) liczyli na wyrównania od 1 stycznia 2025 r. Z najnowszego projektu odpowiedniego rozporządzenia wynika, że wyrównania będą dopiero od 1 marca 2025 r.

Oznacza to, że pracownicy samorządowi stracą 2 miesiące podwyżek, które wynoszą przecież tylko co do zasady 5% w stosunku do 2024 r. Co do zasady bo niektóre osoby otrzymają większe podwyżki.

Niektórzy pracownicy samorządowi dostaną więcej niż 5%

Wynika to z rewolucji zaproponowanej przez rząd. Polega na zrównaniu pensji minimalnej w samorządach z pensją minimalną w pozostałej części gospodarki. Jest to 4666 zł brutto dla 2025 r. W poprzednich latach pensja minimalna w samorządach była zawsze niższa o kilkaset złotych od pensji minimalnej (na przykład 4666 zł brutto). Dzięki temu rozwiązaniu rząd oszczędzał na samorządowcach, gdyż wójt burmistrz, prezydent miasta musiał zdobyć brakujące kilkaset złotych do każdego etatu. Skąd zdobywał? Z nagród i premii, które wyliczał do pensji minimalnej pracowników.

Ważne

Oznaczało to, że pracownik formalnie otrzymywał nagrody i miał pensję minimalną, ale tak naprawdę nagrody nie powinny były być wliczane do tej pensji.

Praktyka ta została zakończona w 2025 r. Ta zmiana zasad spowodowała, że pracownicy samorządowi w grupie pierwszej otrzymali podwyżkę przeszło 16%. W tabelach zaszeregowania dla 2025 r. mamy stopniowo coraz mniejsze podwyżki dla coraz wyższych grup zaszeregowania. Tak jak poniżej:

Fragment tabeli zaszeregowania dla pracowników zaszeregowania (obliczenia % podwyżek za serwisem prawo.pl):

Grupa I 4666 zł (jest 4000 zł) wzrost o 16,65 %,
Grupa II - 4680 (4000 zł) wzrost o 15,56 %,
Grupa III - 4700 zł (4050 zł) wzrost o 14,63 %,
Grupa IV - 4720 zł (4100 zł) wzrost o 13,73 %,
Grupa V – 4740 zł (4200 zł) wzrost o 12,86 %,
Grupa VI – 4760 zł (4250 zł) wzrost o 12,00 %,
Grupa VII – 4780 zł (4300 zł) wzrost o 11,16 %,
Grupa VIII – 4800 zł (4350 zł) wzrost o 10,34 %,
Grupa IX – 4820 zł (4400 zł) wzrost o 9,55 %,
Grupa X – 4840 zł (4500 zł) wzrost o 7,56 %,
Grupa XI – 4870 zł (4600 zł) – wzrost o 5,87 %,
Grupa XII – 4940 zł (4700 zł) wzrost o 5,11 %.

Ważne

Samorządy chcą innych zmian co do podwyżek pensji minimalnej 2025 r. - chodzi o podwyżkę przeszło 3100 zł dla najwyższej XX grupy zaszeregowania. Wydaje się, że jest to nierealne do wprowadzenia z uwagi ograniczenia budżetowe.

Prawo
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]
31 mar 2025

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?
31 mar 2025

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?
31 mar 2025

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]
31 mar 2025

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania
31 mar 2025

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]
31 mar 2025

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową
31 mar 2025

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń
31 mar 2025

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa
31 mar 2025

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają
31 mar 2025

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

pokaż więcej
Proszę czekać...