REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd o 20% podwyższa rozporządzeniami dodatki dla mundurowych. Pierwszym etapem były podwyżki 20% kwoty bazowej na 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Rząd o 20% podwyższa rozporządzeniami dodatki dla mundurowych. Pierwszym etapem były podwyżki 20% kwoty bazowej na 2024 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przykładem takich zmian jest Służba Graniczna i opracowany przez rząd projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie uposażenia zasadniczego oraz dodatków do uposażenia funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2424). Najdalej za kilkanaście dni stanie się obowiązującym prawem. Drugim przykładem w artykule są podwyżki dodatków u policjantów.

Jakie podwyżki kwoty bazowej dla Straży Granicznej?

Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2024 kwota bazowa dla żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy ustalona została w wysokości 2.088,77 zł i tym samym jest wyższa od kwoty bazowej roku 2023 o 20%. Wzrost kwoty bazowej o 20% powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariusza Straży Granicznej wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1.472 zł. Z kwoty 1.472 zł na wzrost uposażenia wraz z dodatkami przypada kwota 1.359 zł, a na wzrost nagrody rocznej - 113 zł. Przypadająca przeciętna miesięczna kwota wzrostu na 1 etat w wysokości 1.359 zł ma sfinansować wzrost wszystkich składników uposażenia.

REKLAMA

Podwyższanie kwoty dodatku kontrterrorystycznego i dodatku granicznego 

Wzrost ww. kwoty bazowej powoduje obligatoryjny wzrost uposażenia zasadniczego oraz w konsekwencji wzrost tych dodatków, których wysokość relacjonowana jest do kwoty bazowej. Nie dotyczy to jednak automatycznego podwyższenia kwoty dodatku kontrterrorystycznego i dodatku granicznego dla funkcjonariuszy jako należności nierelacjonowanych względem kwoty bazowej. Zgodnie bowiem z aktualnym stanem prawnym funkcjonariusze nabywający prawo do dodatku kontrterrorystycznego oraz dodatku granicznego otrzymują te dodatki w stałej wysokości kwotowej wynoszącej odpowiednio 450 zł miesięcznie oraz 500 zł miesięcznie.

Funkcjonariusze o których mowa w § 11a oraz § 11b zmienianego rozporządzenia płacowego będą otrzymywać przysługujące im dodatki w wysokości zwiększonej o 20%. 

Jakie kwoty podwyżek dodatków?

REKLAMA

Tym samym funkcjonariuszom, którzy spełniają dotychczasowe i obecnie niezmienione przesłanki uzasadniające otrzymanie dodatku kontrterrorystycznego oraz dodatku granicznego, dodatki te będą podwyższone odpowiednio o 100 zł oraz o 90 zł, tj. z kwoty 500 zł
do kwoty 600 zł miesięcznie (dodatek kontrterrortystyczny) oraz z kwoty 450 zł do kwoty 540 zł miesięcznie (dodatek graniczny). 

Wobec faktu, iż zgodnie z projektowanym rozporządzeniem nie ulega zmianie krąg funkcjonariuszy, którzy nabywają prawo do dodatku kontrterrorystycznego i dodatku granicznego i niezmienne pozostają przesłanki uprawniające ich otrzymywanie, nie zachodzi konieczność wprowadzenia w projektowanym rozporządzeniu przepisów przejściowych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile to jest łącznie podwyżki dla mundurowych w Straży Granicznej?

Tak więc łączny wzrost uposażenia od 1 stycznia 2024 r. wyniesie ok. 1.359 zł przeciętnie miesięcznie na etat i obejmuje wzrost uposażenia zasadniczego wraz z dodatkiem za wysługę lat ok. 785 zł, dodatek za stopień ok. 350 zł, dodatek funkcyjny/służbowy ok. 166 zł oraz pozostałe dodatki ok. 58 zł. 

Co się dzieje po podwyżce kwoty bazowej o 20% u policjantów?

Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1.472 zł. Z kwoty 1.472 zł na wzrost uposażenia wraz z dodatkami przypada kwota 1.359 zł, a na wzrost nagrody rocznej – 113 zł. Wzrost kwoty bazowej powoduje obligatoryjny wzrost uposażenia zasadniczego i w konsekwencji wzrost z tytułu wysługi lat, którego skala uzależniona jest od indywidualnego stażu służby oraz wzrost dodatków do uposażenia, których wysokość relacjonowana jest do kwoty bazowej. Skutki wynikające wyłącznie ze zmiany kwoty bazowej w 2024 r. szacowane są na poziomie 894 zł, a to oznacza, że możliwe jest zaangażowanie jeszcze kwoty około 465 zł, tak aby wzrost wynosił 1.359 zł.

Podwyżka dodatku za stopień po nowelizacji

REKLAMA

Zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia załącznika nr 3 do ww. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącego tabeli dodatku za stopień jako mnożników kwoty bazowej, co spowoduje skorelowanie tego dodatku z kwotą bazową.

Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem stawki dodatku za stopień obowiązujące w 2023 roku rosną o 20%. Ponadto proponuje się zamianę stawek kwotowych dodatku na mnożnik kwoty bazowej. Szacuje się, że średnie uposażenie policjantów w związku z proponowaną zmianą, tj. wzrostu dodatku za posiadany przez policjanta stopień policyjny, wzrośnie od dnia 1 stycznia 2024 r. o kwotę około 375 zł. Jednocześnie wraz ze wzrostem uposażenia zasadniczego wraz z wysługą lat oraz dodatku za stopień rośnie podstawa do przyznawania dodatków służbowych i funkcyjnych. Pozostała do zaangażowania na podwyżki kwota około 90 zł zostanie przeznaczona na zapewnienie regulacji tych dodatków.

Wskazane rozwiązanie będzie odzwierciedleniem na 2024 r. wzrostu uposażeń, natomiast powiązanie stawki z kwotą bazową zapewni w kolejnych latach obligatoryjny wzrost dodatków w przypadku zmiany wysokości kwoty bazowej. W efekcie zmian ponad 90% średniego uposażenia policjantów zostanie powiązane z kwotą bazową co „zautomatyzuje” dokonywanie podwyżek wynikających ze wzrostu kwoty bazowej. 

Jakie mnożniki dla dodatku w zależności od stopnia?

  1. generalny inspektor 1,35
  2. nadinspektor 1,29
  3. inspektor 1,23
  4. młodszy inspektor 1,20
  5. podinspektor1,18
  6. nadkomisarz 1,16
  7. komisarz 1,15
  8. podkomisarz 1,14
  9. aspirant sztabowy 1,12
  10. starszy aspirant 1,11
  11. aspirant 1,09
  12. młodszy aspirant 1,08
  13. sierżant sztabowy 1,07
  14. starszy sierżant 1,05
  15. sierżant 1,04
  16. starszy posterunkowy 0,99
  17. posterunkowy 0,96

Podstawa prawna

Nowelizacja rozporządzenia z 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA