REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podwyżki 12,3%, 20% (mundurowi) i 30% (nauczyciele) są konstytucyjne? Co z tym zrobi prezydent i TK?

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Podwyżki 20% i 30% zagrożone? Czy prezydent A. Duda i Trybunał Konstytucyjny uznają, że ustawa  budżetowa nie jest ustawą? Przez M Wąsika i M. Kamińskiego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jest możliwe, że budżet na 2024 r. (i ustawę okołobudżetową) prezydent A. Duda skieruje do Trybunału Konstytucyjnego. W tym wariancie przyszłości prawdopodobnie zapyta, czy ustawy te są …. ustawami, czy nie-ustawami.

16 stycznia 2024 r. posłowie PIS złożyli w czasie obrad Sejmu pismo z żądaniem umożliwienia wykonywania mandatów poselskich Kamińskiemu i Wąsikowi. To prawdopodobnie wstęp do skierowania przez prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego budżetu na 2024 r. i ustawy okołobudżetowej. W czasie debaty sejmowej badanie konstytucyjności budżetu zapowiedział m.in. poseł P.Czarnek.  

REKLAMA

Obowiązki i prawa prezydenta wobec ustawy budżetowej

Określają je art. 224 i art. 225 Konstytucji RP. Na tej podstawie prezydent m.in. podpisuje w ciągu 7 dni ustawę budżetową albo ustawę o prowizorium budżetowym przedstawioną przez Marszałka Sejmu. Może jednak skierować ją do TK. 

Z przepisów wynika, że prezydent Polski ma tylko dwie możliwości (o ile otrzyma ustawę budżetową do 29 stycznia 2024 r.): 

  1. musi złożyć podpis pod ustawą budżetową albo 
  2. przesłać ją do TK. 

Politycy obecnej opozycji twierdzą, że jest jeszcze trzecia możliwość.

Trzecia możliwość - prezydent uzna, że ustawa budżetowa nie jest ustawą

REKLAMA

Prezydent A. Duda może uznać, że nie otrzymał ustawy a tzw. nie-ustawę. Bo nie mogli głosować na nią M. Wąsik i M. Kamiński, którzy wciąż mają mandaty (według opozycji), a ich uwięzienie jest bezprawne (według opozycji). Jest to inna sytuacja, gdy poseł jest chory, zamienia mandat posła na europosła, zastępuje zmarłego posła. Tą różnicę wskazał w czasie debaty sejmowej w dniu 16 stycznia 2024 r. poseł Przemysław Czarnek: Pan marszałek Hołownia mówił tu o kilkunastu przypadkach, kiedy Sejm nie obradował w pełnym składzie. Owszem, kiedy ktoś sam dobrowolnie wybiera inną funkcję, np. europarlamentarzysty czy np. członka zarządu lub banku i rezygnuje sam z mandatu, a ktoś w kolejce czeka na jego objęcie, to jest to zgodna z prawem. Ale jeśli ktoś bezprawnie blokuje możliwość wykonywania mandatu poselskiego przez posłów, którzy ten mandat mają, co potwierdza Sąd Najwyższy, gwałci konstytucję. Będzie to miało wpływ na legalność tego budżetu 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezydent prawdopodobnie wskaże na tą wadę prawną budżetu (oraz ustawy okołobudżetowej). I powie, że jest to nie-ustawa. Stanowisko to prawdopodobnie potwierdzi Trybunał Konstytucyjny.

Prezydent może - w tej interpretacji prawa i w tym przebiegu przyszłych wydarzeń - odmówić podpisania ustawy budżetowej. Nie jest to zastosowanie weta (nie może go użyć). Prezydent nie może podpisać dokumentu nazwanego "ustawa", który nią nie jest. Nie chodzi tu o bieżącą grę polityczną. Prawo mu tego zakazuje m.in. poprzez art. 126 ust. 3 Konstytucji, który stanowi: "Prezydent Rzeczypospolitej wykonuje swoje zadania w zakresie i na zasadach określonych w Konstytucji i ustawach."

Czy Trybunał Konstytucyjny może odmówić całej ustawie statusu ustawy z uwagi na kwestie związane z głosowaniami? 

W takim postępowaniu głównym celem pracy Trybunału Konstytucyjnego nie jest treść merytoryczna ustawy, a kwestie proceduralne. Naruszenie wymogów formalnych oznacza niekonstytucyjność, nawet gdy od strony merytorycznej ustawa jest zgodna z Konstytucją RP.  

Wtedy ustawa nie jest ustawą - to "akt nieskuteczny, przyjmujący zewnętrzne tylko znamiona ustawy, który nie może doprowadzić do zmian w systemie źródeł prawa".

REKLAMA

Opozycja jako przykład takiego rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego wskazuje wyrok TK z 28 listopada 2007 r. sygn. akt K 39/07. Chodziło w nim o nowelizację, która powinna być zaopiniowana przez Sąd Najwyższy. Błąd formalny polegał na braku opinii, a nie na niedopuszczeniu dwóch posłów do głosowania, ale chodzi tu o pokazanie rozumowania TK, gdy ustawa ma błąd dotyczący procedury jej uchwalenia.

W sprawie o sygn. akt K 39/07 tuż przed uchwaleniem ustawy: "rząd postanowił wnieść faktyczną autopoprawkę do projektu ustawy za pośrednictwem jednego z posłów uczestniczących w pracach Komisji. Poprawki te w sposób zasadniczy zmieniły sposób procedowania w sprawach o uchylenie immunitetu sędziowskiego, wprowadzając instytucje budzące zasadnicze wątpliwości o charakterze konstytucyjnym (…) Wprowadzone do projektu poprawki nie były już w żadnym stadium procesu legislacyjnego przedmiotem opiniowania Sądu Najwyższego. Zostały przyjęte przez Sejm". Trybunał Konstytucyjny rozpoznał naruszenie przepisów Konstytucji RP z uwagi na brak tej opinii. 

W uzasadnieniu tego wyroku znajdziemy taki fragment:

Poza tym istotne jest uwzględnienie skutków wyroku Trybunału. Oczywiste jest, że zarówno stwierdzenie niekonstytucyjności kwestionowanego przepisu ze względu na jego treść, jak i ze względu na tryb uchwalenia, prowadzi do tego samego skutku, tzn. eliminacji danego przepisu (lub całej ustawy) z porządku prawnego. Różnica jednak tkwi w konsekwencjach orzeczenia. Niekonstytucyjność z uwagi na tryb powoduje niedojście do skutku ustawy uchwalonej w tym trybie. Akt nieskuteczny, przyjmujący zewnętrzne tylko znamiona ustawy, nie może bowiem doprowadzić do zmian w systemie źródeł prawa, a tym samym (jeśli niekonstytucyjność z uwagi na braki procedury dotyczy ustawy zmieniającej) konsekwencją jest dalsze obowiązywanie ustawy w wersji, którą miała zmienić nieefektywna nowelizacja. W takim bowiem wypadku jest to nowelizacja pozorna, nieprowadząca do efektywnej zmiany stanu prawnego. Natomiast niekonstytucyjność z uwagi na treść powoduje upadek ustawy nowelizowanej (skądinąd uchwalonej skutecznie), co następuje od dnia ogłoszenia (w Dzienniku Ustaw) wyroku Trybunału.

Strona rządowa nie zgodzi się na taką interpretację prawa

Jeżeli ustawa budżetowa i okołobudżetowa zostaną uznane za niezgodne z Konstytucją, to są zagrożone podwyżki dla kilku milionów osób. I mamy zaostrzenie obecnej sytuacji w Polsce bo strona rządowa nie uzna wyroku Trybunału Konstytucyjnego. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MRPiPS wyjaśnia dlaczego dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nie wejdą w życie z mocą wsteczną od 1 lipca 2024 r.

„Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w pierwotnym projekcie ustawy proponowało, aby regulacje zawarte w art. 1 pkt 1, dotyczące podwyższonej kwoty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, weszły w życie z mocą wsteczną od lipca 2024 r. W trakcie posiedzenia Rady Ministrów w dniu 19 listopada 2024 r. podjęto decyzję, aby przepisy te weszły w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy. Decyzja Rady Ministrów uwzględnia potrzebę jednoznaczności i pewności prawa, a także ograniczenia potencjalnych komplikacji związanych z retrospektywnym stosowaniem przepisów”.

ZUS wypłacił ponad 317 mln zł w ramach programu "Aktywny rodzic"

ZUS wypłacił ponad 317 mln zł w ramach programu "Aktywny rodzic". Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował w piątek, 29 listopada o wypłaceniu pierwszych świadczeń w ramach programu "Aktywny Rodzic".

Zmiany dla krwiodawców. Centra Krwiodawstwa odchodzą od słynnych 9 tabliczek czekolady

Krwiodawcom przysługuje posiłek regeneracyjny. Przelicznik jest taki: za 1 jednostkę krwi pełnej przysługuje 4500 kcal (18 840 kJ). Tradycyjnie przyjmuje się, że jest to 9 tablice czekolady. Krwiodawcy są niezadowoleni z jej jakości. I otrzymują zestawy. A w nich orzechy, masło orzechowe, batony, mieszanka studencka, granula.

"Bogumił, Bogumił..." QUIZ o filmie "Noce i dnie"? Co wiesz o tej kultowej produkcji PRL?
To do dziś jeden z bardziej uwielbianych filmów przez Polaków. Wyreżyserowana przez Jerzego Antczaka kultowa produkcja czasów PRL wzrusza, ale też bawi. Co pamiętasz i wiesz o filmie "Noce i dnie"? Sprawdź swoją wiedzę w naszym quizie. Obiecujemy, że będzie nieco podchwytliwie.

REKLAMA

Można kupić fragment mieszkania albo dzieła znanego artysty. Tokenizacja aktywów to przyszłość inwestycji alternatywnych?

Czy wiesz, że możesz kupić… fragment mieszkania albo dzieła znanego artysty? To wszystko jest możliwe dzięki tokenizacji. Blockchain otwiera drzwi do nowoczesnych inwestycji i zdecydowanie obniża próg wejścia w nie. Wystarczy nawet 100 zł, by stać się właścicielem udziałów w złocie, nieruchomości albo słynnym na cały świat obrazie…

Banany, które nie brązowieją, pomidory odporne na patogeny. MRiRW: nowe techniki genomowe (NGT) w rolnictwie to nie GMO. Projekt unijnego rozporządzenia

– Powinniśmy upowszechniać wiedzę na temat nowych technik genomowych wśród uczniów, urzędników, a zwłaszcza rolników. Ta wiedza będzie nam potrzebna do prowadzenia prac podczas nadchodzącej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej i w rozmowach z rolnikami – podkreślił minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski 28 listopada 2024 r. podczas konferencji „Nowe techniki genomowe. Propozycje dla innowacyjnego rolnictwa”. Wydarzenie zorganizowały wspólnie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin – Państwowy Instytut Badawczy. 

14 dni wolnych od pracy w 2025 r., a do tego długie weekendy. Kiedy zaplanować urlop?

Rok 2025 będzie obfitował w częste okazje do długich weekendów. Dodatkowo pracownicy zyskają aż 14 dni wolnych od pracy. Dzięki wolnej Wigilii wystarczą dwa dni urlopu, aby w grudniu nie pracować przez tydzień. Okazje do dłuższego wypoczynku pojawią się także w maju, czerwcu i listopadzie. Kiedy zaplanować urlop w 2025 roku? Wyjaśniamy.

Darowizna pieniężna od siostry dla brata. Czy jest możliwe zwolnienie z podatku, jeżeli przelew trafia na konto jego żony?

Jakie skutki podatkowe wiążą się z sytuacją, gdy brat otrzymuje darowiznę pieniężną od swojej siostry, ale środki te trafiają na konto jego żony? Czy taka operacja, mimo że formalnie odbiega od typowego przelewu na rachunek obdarowanego, nadal pozwala na skorzystanie ze zwolnienia podatkowego przewidzianego dla darowizn w obrębie najbliższej rodziny?

REKLAMA

Składka zdrowotna od 2025 r.: Jest już jasne jaka będzie podstawa wymiaru składki opłacanej przez przedsiębiorców

Składka zdrowotna już od 2025 roku zostanie zlikwidowana w przypadku zbycia środków trwałych. Nastąpi także obniżenie minimalnej podstawy wymiaru składki płaconej przez przedsiębiorców do 75 proc. minimalnego wynagrodzenia. Takie zmiany zakładają przepisy uchwalone przez Sejm.

Wigilia będzie wolna, ale dopiero w 2025 r., a pracownicy handlu będą musieli „oddać” jeden dzień w zamian

W dniu 27 listopada br., Sejm przegłosował poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dniach wolnych od pracy oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 777), dotyczący wprowadzenia Wigilii Bożego Narodzenia jako dnia wolnego od pracy. Projekt ustawy zostanie teraz skierowany do prac w Senacie. 

REKLAMA