REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 r. nie będzie nowego dodatku do wynagrodzeń dla policjantów, żołnierzy i funkcjonariuszy. Za to jest wyrównanie do podwyżek

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
W 2024 r. nie będzie nowego dodatku do wynagrodzeń dla policjantów, żołnierzy i funkcjonariuszy. Za to jest wyrównanie do podwyżek
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma dodatku do pensji dla mundurówki od 1 marca 2024 r. Jest wyrównanie za styczeń i luty 2024 r. Takie zmiany wprowadził rząd Donalda Tuska do ustawy okołobudżetowej na 2024 r.
rozwiń >

Poniższy artykuł jest nieaktualny. Dlaczego? Rząd D. Tuska zrezygnował z opisanych w artykule rozwiązań dla policjantów, żołnierzy celników. Nie mieli wyrównania za styczeń i luty 2024 r. do podwyżek przyznanych od 1 marca 2024 r. Obecnie mają (tak jak nauczyciele). I mieli zamiast wyrównania, specjalny dodatek do pensji. Nie ma już tego dodatku. Paradoksalnie te korzystne rozwiązania dla mundurowych dzięki Andrzejowi Dudzie. Bo zawetował ustawę okołobudżetową na 2024 r. Za 3 mld telewizji publicznej. Ale dzięki temu rząd D. Tuska mógł ją poprawić. Więcej o tym wszystkim w tym artykule Infor.pl.

REKLAMA

Poprzednia wersja tekstu sprzed nowej decyzji rządu Donalda Tuska

Dodatek do pensji jest rekompensatą za brak wyrównania za styczeń i luty 2024 r. dla podwyżek od 1 marca 2024 r. W artykule uposażenia policjantów na 2024 r. po podwyżce obliczone przez NSZZ "Solidarność

Takie wyrównanie otrzymają za styczeń i luty 2024 r. nauczyciele.

Więcej informacji o braku wyrównań dla mundurowych oraz przepisach będących podstawą prawną Infor.pl przedstawił w poniższym artykule: 

D. Tusk do podwyżek 20% dołączył dodatek do uposażeń dla policjantów, żołnierzy i celników. Od 1 marca 2024 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy dodatek do pensji (uposażenia) mundurowych 

Dodatek jest wypłacany za okres od 1 marca do grudnia 2024 r. I nie przechodzi na 2025 r. Obliczamy go ze wzoru:

wzór 3

wzór

 

INFOR

Przykładowe kwoty podwyżek w policji na 2024 r. (za NSZZ Solidarność - wszystkie kwoty brutto)

Grupa zaszeregowania 1 (posterunkowy)

  • Podstawa uposażenia - 2990 zł (w 2023 r. 2510 zł)
  • Podwyżka - 480 zł
  • Dodatek (marzec  – grudzień 2024 r.) – 96 zł

Grupa zaszeregowania 2 (starszy sierżant)

  • Podstawa uposażenia – 4210 zł (w 2023 r. 3510 zł)
  • Podwyżka – 700 zł
  • Dodatek (marzec  – grudzień 2024 r.): 140 zł

Grupa zaszeregowania 3 (sierżant sztabowy)

  • Podstawa uposażenia – 4240 zł (w 2023 r. 3540 zł)
  • Podwyżka – 700 zł 
  • Dodatek (marzec  – grudzień 2024 r.): 140 zł

Grupa zaszeregowania 4 (aspirant sztabowy np. pomocnik dyżurnego, dzielnicowy)

  • Podstawa uposażenia - 4340 zł (w 2023 r. 3620 zł)
  • Podwyżka – 720 zł
  • Dodatek (marzec  – grudzień 2024 r.): 144 zł

Grupa zaszeregowania 5 (aspirant sztabowy np. detektyw)

  • Podstawa uposażenia - 4530 zł (w 2023 r. 3770 zł)
  • Podwyżka – 760 zł
  • Dodatek (marzec  – grudzień 2024 r.): 152 zł

Grupa zaszeregowania 6 (nadkomisarz np. kierownik posterunku Policji)

  • Podstawa uposażenia – 4800 zł (w 2023 r. 4000 zł)
  • Podwyżka – 800 zł
  • Dodatek (marzec  – grudzień 2024 r.): 160 zł

Grupa zaszeregowania 7 (nadkomisarz np. dyżurny)

  • Podstawa uposażenia – 4910 zł (w 2023 r. 4090 zł)
  • Podwyżka – 820 zł
  • Dodatek do uposażenia w okresie marzec 2024 r. – grudzień 2024 r.: 164 zł

REKLAMA

Przypisałem stanowiska do grup zaszeregowania za tym rozporządzeniem link (ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 5 września 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego)

Czytelnicy-mundurowi piszą też w komentarzach w mediach społecznościowych Infor.pl, że realna podwyżka między 2024 r. a 2023 r. może wynosić dla nich 600 zł (dla całości wynagrodzenia). Więc w tym wariancie będziemy mieli 600 zł/5, a dodatek wyniesie 120 zł. I zaznaczają, że "te" 600 zł podwyżki, "co nie starczy na papierosy", to będzie ich szara rzeczywistość, której 120 zł dodatku nie zmieni. 

Takie wyliczenia jak powyżej trzeba będzie przeprowadzać indywidualnie dla każdego beneficjenta tego dodatku. Im niżej w hierarchii wynagrodzeń stoi "mundurowy", tym mniejsza korzyść dla niego. To staraliśmy się pokazać artykułem. A czytelnikom "spoza munduru", że w "mundurówce" "na dole", nie zawsze są kokosy. A że nie są to kokosy pokazują obliczenia policjantów z NSZZ "Solidarność", o czym poniżej:

Podwyżka kwoty bazowej z 1740,64 zł do 2088,77 zł

OM NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" FUNKCJONARIUSZY i PRACOWNIKÓW POLICJI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO po zapoznaniu się z projektem ustawy budżetowej na 2024 r., obliczyła jak zmienią się wynagrodzenia policjantów w 2024 r.

Taka podwyżka jest zapisana w art. 9 ustawy budżetowej na 2024 r. Policjanci obliczenia skutków przegłosowania przez Sejm tej zmiany, przeprowadzili na bazie projektu ustawy złożonego w Sejmie przez rząd D.Tuska 19 grudnia 2023 r.

"Na szybko" obliczenia przeprowadzili 19 grudnia 2023 r. przy następujących założeniach (link)

  • Kwoty są obliczane na podstawie waloryzacji uposażenia dla funkcjonariuszy od 1 stycznia 2024 r. i tylko na podstawie zmiany wysokości kwoty bazowej.
  • Zwiększeniu ulegnie także wysługa lat - indywidualna u każdego funkcjonariusza.
  • Zwiększeniu ulegnie także wysokość dodatku "15+".
zestawienie

zestawienie kwot na 2024 r.

 

Źródło zewnętrzne

Poniżej tabela w formacie pliku WEBP:

Obliczenia z 19 XII 2023 r. OM NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" FUNKCJONARIUSZY i PRACOWNIKÓW POLICJI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO

 

i rozbudowali obliczenia 22 grudnia 2023 r. (link)

Tabela niebieska - wzrost ww. kwot bazowych o 20% - podstawy wyliczenia kwoty uposażenia zasadniczego na poszczególnych grupach zaszeregowania.

Tabela zielona - podstawa wysokości podwyżki. Obliczenia z tabeli zostaną wykorzystane dla wysługi lat, dodatku „15+”. 

Żółta tabela - kwoty wypłacane od 1 marca 2024 r. tj. podwyżka + 1/5 za styczeń i luty 2024 r.

 

zestawienie 2024 r. grafika 2

zestawienie 2024 r. NSZZ Solidarność z 22 XII 2023 r.

 

Źródło zewnętrzne

Tabela w formacie WEBP:

Obliczenia z 22 XII 2023 r. OM NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" FUNKCJONARIUSZY i PRACOWNIKÓW POLICJI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO

 

Tak jak w 2023 roku wypłata podwyżki za miesiące styczeń i luty nastąpi w równiej kwocie w miesiącach marzec-grudzień 2024.

Dlaczego wprowadzono dodatek w 2024 r.

Jest to w następujący sposób zapisane w uzasadnieniu do ustawy okołobudżetowej na 2024 r. (w tej zawetowanej przez prezydenta A. Dudę):

Zmiany w zakresie funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych (art. 19)

Proponuje się regulację wprowadzającą mechanizm zachęcający do pozostawania w służbie czynnej żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Mając na uwadze powyższe proponuje się, aby w roku 2024 wzrost uposażeń obejmował wyłącznie żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy Służby Celno‑Skarbowej pozostających w służbie na dzień 1 marca 2024 r. 

Ustawa została zawetowana, ale jej zapisy zostaną przywrócone przez rząd D. Tuska poprzez: 

  1. nowy projekt ustawy albo 
  2. przeniesienie zawetowanego aktu prawnego po prostu do ustawy budżetowej.

UWAGA! Dodatek nie przechodzi na 2025 r.

Podstawa prawna wprowadzenia nowego dodatku dla żołnierzy, policjantów i celników

REKLAMA

Art. 19. 1. Kwoty bazowe ustalone w ustawie budżetowej na rok 2024 dla żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej stosuje się do obliczenia ich uposażeń w okresie od dnia 1 marca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

2. Do obliczenia uposażeń żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej należnych od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 29 lutego 2024 r. stosuje się kwoty bazowe ustalone w ustawie budżetowej na rok 2023 z dnia 15 grudnia 2022 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 256 i 1574).

3. Uposażenie żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej wypłacane w okresie od dnia 1 marca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. podlega każdorazowemu zwiększeniu o 1/5 kwoty różnicy pomiędzy uposażeniem należnym na dzień 1 marca 2024 r. obliczonym na podstawie kwoty bazowej ustalonej w ustawie budżetowej na rok 2024 odpowiednio dla żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej a uposażeniem należnym na dzień 1 stycznia 2024 r. obliczonym zgodnie z ust. 2.

Inne publikacje Infor.pl o 20% podwyżkach dla żołnierzy, policjantów i celników

Zachęcamy do lektury:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

REKLAMA

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

REKLAMA

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

REKLAMA