Budżetówka: Zamiast podwyżką choć o 1000 zł zachęcić do przyjścia do pracy, rząd obniżał wymagania
REKLAMA
REKLAMA
- Wynagrodzenia w sądach
- W jakich zawodach ludzie uciekają z sądów albo nie chcą do nich przyjść?
- Zamiast podwyżki, średnie wykształcenie
- Nie wszyscy w budżetówce dostaną podwyżki
- Zmiany w SG, policji i straży pożarnej
- Co to jest fundusz premiowy?
- ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 grudnia 2023 r.
- Nauczyciele są wygrani - podwyżki o 30% albo 1500 zł brutto, a w 2025 r. zrównanie do przeciętnej pensji dla dyplomowanych
- Uchwała ZNP z 4 grudnia 2023 r.
Czy nie lepiej utrzymać wymagania, ale znacznie podnieść pensje i ściągać do sądów świetnych specjalistów?
REKLAMA
Wynagrodzenia w sądach
Wiadomo, że wysokie wynagrodzenia mają sędziowie. Np. dla 2020 r. szacuje się, że przeciętne wynagrodzenie sędziów sądów powszechnych, wynosiło ponad 16 000 zł brutto. W WSA było to 24 000 zł. W Sądzie Najwyższym średnio wypłacano 30 000 zł, a w Trybunale Konstytucyjnym ponad 32 000 zł.
Na przyszły rok podstawa wynosi 6114,08 zł. Po przemnożeniu przelicznikami wychodzi godna pensja. Pisaliśmy o tym w tym artykule:
Ale wysokich pensji nie mają pracownicy sądów nie będący sędziami. I nikt nie chce w sądach pracować. Więc zamiast podwyżkami zachęcić do przyjścia do pracy, pojawił się pomysł obniżenia wymogów, co do wykształcenia. Kogo dotyczy?
W jakich zawodach ludzie uciekają z sądów albo nie chcą do nich przyjść?
Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego wprowadza takie zmiany: rezygnację z wyższego wykształcenia. Fragment projektu:
1) wiersz „starszy protokolant sądowy protokolant sądowy” otrzymuje brzmienie:
starszy protokolant sądowy protokolant sądowy | wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe oraz zdany egzamin maturalny, umiejętność obsługi komputera, w tym biegłego pisania, a także w przypadku starszego protokolanta sądowego – 3 lata pracy na stanowisku protokolanta sądowego |
2) wiersz „menedżer usługi” otrzymuje brzmienie:
menedżer usługi | wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe oraz zdany egzamin maturalny, umiejętności w zakresie informatyki lub zarządzania |
Rozporządzenie podpisuje MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI w porozumieniu z ministrem obrony narodowej i ministrem rodziny i polityki społecznej.
Zamiast podwyżki, średnie wykształcenie
Z uzasadnienia projektu wprost wynika, że chodzi o niskie pensje i nie podejmowanie pracy w tych zawodach. Czytamy w nim:
Wobec trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do objęcia stanowisk menedżera usługi oraz protokolanta i starszego protokolanta sądowego w sądach powszechnych i wojskowych istnieje potrzeba złagodzenia wymagań w zakresie niezbędnego wykształcenia na powyższych stanowiskach, na które będą wymagane niższe niż dotychczas kwalifikacje – wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe oraz zdany egzamin maturalny.
Więc pracownicy w sądach, czy możecie liczyć na jakieś przyzwoite pensje w przyszłości? I jaki będzie los tego projektu?
Nie wszyscy w budżetówce dostaną podwyżki
REKLAMA
Zarząd Związku Miast Polskich, który obradował pod koniec listopada we Wrocławiu przekazał swoje zastrzeżenia oraz wyraził niezadowolenie z propozycji zawartych w rządowym projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024, czyli projekcie tzw. ustawy okołobudżetowej. Wśród proponowanych tam rozwiązań znalazło się m.in. zamrożenie płac części urzędników.
"Bulwersującą sprawą dla przedstawicieli miast zasiadających w Zarządzie ZMP jest właśnie zamrożenie wynagrodzeń w JST i w spółkach komunalnych, które nie ma obejmować jednak całej sfery publicznej, np. sądów czy prokuratur" - tak w komunikacie opublikowanym przez ZMP.
W uzasadnieniu do projektu wskazano, że „(…) w roku 2024 nie przewiduje się wprowadzenia podwyżek wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (…). W konsekwencji tego rozwiązania nie nastąpi również automatyczny wzrost uposażenia posłów i senatorów, które odpowiada 80 proc. wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat”.
Infor.pl informował o tym w poniższym artykule:
Zmiany w SG, policji i straży pożarnej
Zamiana obligatoryjności funduszu premiowego na fakultatywność, powoduje że w przypadku nieutworzenia funduszu premiowego środki pozostaną w ramach funduszu wynagrodzeń.
Rząd wprowadził zmiany dla pracowników służb pomocniczych policji, SG i PSP. poprzez to ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 grudnia 2023 r. (treść rozporządzenia na końcu artykułu).
REKLAMA
Nowelizacja wyłącza pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej spod rygoru obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego. W to miejsce rząd wprowadził zasady fakultatywnego tworzenia tego funduszu. Ma to zadziałać w ten sposób:
"Celem projektowanej nowelizacji jest wyłączenie pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej spod rygoru obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego. Wprowadzenie zasady fakultatywnego tworzenia tego funduszu będzie oznaczało, że w przypadku jego nieutworzenia przez kierownika jednostki organizacyjnej, środki finansowe dedykowane na utworzenie funduszu premiowego zostaną przeznaczone na regulację wynagrodzeń pracownikom w taki sposób, aby zabezpieczały zarówno wzrost wynagrodzenia zasadniczego, jak i pozostałych składników wynagrodzenia relacjonowanych do wynagrodzenia zasadniczego."
Zacytowany fragment pochodzi z uzasadnienia projektu nowelizacji. Odnoszą się do tego internauci:
Z uzasadnienia projektu - "projektowane rozporządzenie ma na celu zbliżenie regulacji określających warunki ustalania wynagrodzenia pracowników w ramach danej jednostki organizacyjnej niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy. Przepisy podobne do projektowanych regulacji zostały określone w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 914 i 2369) i są stosowane w jednostkach organizacyjnych do określonych grup pracowników wskazanych w projektowanym § 9 w ust. 1a.
W zmienianym § 9 po ust. 1 proponuje się dodanie ust. 1a, zgodnie z którym dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej wprowadza się fakultatywną możliwość utworzenia funduszu premiowego w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Ponadto proponuje się dostosowanie brzmienia ust. 2 do wprowadzanej zmiany.
Co to jest fundusz premiowy?
Z uzasadnienia projektu:
"Jednocześnie należy zauważyć, że fundusz premiowy nie jest państwowym funduszem celowym stanowiącym wyodrębniony rachunek bankowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), lecz jest tworzony w ramach funduszu wynagrodzeń pracowników. W związku z powyższym nie występuje konieczność dodania odpowiednich przepisów przejściowych, gdyż w przypadku nieutworzenia funduszu premiowego środki pozostaną w ramach funduszu wynagrodzeń."
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 grudnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek
Na podstawie art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 2, art. 23 ust. 2, art. 24 ust. 2 w związku z art. 43 ust. 1 i 2, art. 44, art. 46 i art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1917) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. z 2023 r. poz. 467, 915, 1121 i 1277) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 9:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej może być tworzony fundusz premiowy w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.",
b) w ust. 2 po wyrazach „ust. 1" dodaje się wyrazy „i 1a";
Nauczyciele są wygrani - podwyżki o 30% albo 1500 zł brutto, a w 2025 r. zrównanie do przeciętnej pensji dla dyplomowanych
W 2023 r. nauczyciel dyplomowany miał podstawowej pensji 4550 zł brutto i 3432 zł netto/na rękę. Ile oferowali mu politycy na 2024 r.? Program KO przewiduje dwa warianty dla roku 2024 r.:
- podwyżka o 30%, co daje u nauczycieli dyplomowanych około 5915 zł brutto i 4362,69 zł netto
- podwyżka o 1500 zł brutto, co przynosi podwyżkę o około 6050 zł brutto i 4453,7 zł netto.
Ale jest jeszcze projekt obywatelski nowelizacji Karty Nauczyciela jest prowadzony przez ZNP. Podpisało go 250 000 osób. I wiąże "na sztywno" wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem (dziś 7195 zł), co zapewnia automatyczną waloryzację i coroczne podwyżki.
Jeżeli ta ustawa "przejdzie" przez Sejm (a jest to możliwe - symetryczny projekt podwyżek dla pielęgniarek jest prawie pewny uchwalenia), to prawdopodobnie stanie się to w połowie 2024 r., a nowe przepisy zostaną zastosowane w 2025 r. W tym scenariuszu nauczyciele:
- otrzymają podwyżkę o 30% od 1 stycznia 2024 r., a
- od 1 stycznia 2025 r. ich pensja zostanie powiązana z przeciętnym wynagrodzeniem (czyli kolejna podwyżka).
Jeżeli ta ustawa zostałaby przyjęta, to nauczyciel dyplomowany otrzymałby w latach 2024 r. i 2025 r.:
- w 2024 r. podwyżkę o 1500 zł brutto
- w 2025 r. kolejną podwyżkę o 1145 zł brutto.
Łącznie jest to podwyżka o nokautujące 2645 zł brutto (za okres 2024 r. - 2025 r.)
Z obliczeń wychodzi podwyżka pensji nauczyciela dyplomowanego za okres 2024 r. i 2025 r. o około +1803 zł netto (do poziomu w 2025 r. 5235 zł netto z obecnych 3432 zł netto).
Uchwała ZNP z 4 grudnia 2023 r.
Więcej o uchwale w poniższym artykule:
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat