REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WSA. Świadczenie pielęgnacyjne 2988 zł ma wpływ na prawo do zasiłku dla bezrobotnych

WSA. Świadczenie pielęgnacyjne 2988 zł ma wpływ na prawo do zasiłku dla bezrobotnych
WSA. Świadczenie pielęgnacyjne 2988 zł ma wpływ na prawo do zasiłku dla bezrobotnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA

Stan faktyczny sporu o świadczenie wspierające i zasiłek dla bezrobotnych

Bezrobotny udokumentował okres uprawniający do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych wynoszący łącznie 320 dni wobec wymaganych ustawą 365 dni. Dlatego nie otrzymał zasiłku dla bezrobotnych. Ale oprócz 320 dni było jeszcze 103 dni. Gdyby je urząd uwzględnił byłby przyznany zasiłek dla bezrobotnych.

I sąd uwzględnił ten okres. 

 

Nie uwzględniono natomiast okresu pobierania świadczenia pielęgnacyjnego od 2 lutego do 15 maja 2023 r., czyli 103 dni. Uznano bowiem, że liczy się data wydania decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, a nie to, że prawo do świadczenia pielęgnacyjnego przyznane zostało z datą wsteczną. Stanowisko to jest sprzeczne z wykładnią systemową, pomija istotę i zasady przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

REKLAMA

Nie uwzględniono natomiast okresu pobierania świadczenia pielęgnacyjnego od 2 lutego do 15 maja 2023 r., czyli 103 dni. Uznano bowiem, że liczy się data wydania decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, a nie to, że prawo do świadczenia pielęgnacyjnego przyznane zostało z datą wsteczną. Stanowisko to jest sprzeczne z wykładnią systemową, pomija istotę i zasady przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego.

Uwzględniono, że od 1 października 2022 r. do 15 maja 2023 r. skarżący był zarejestrowany jako osoba bezrobotna. Decyzją z 16 maja 2023 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie przyznało skarżącemu świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad ojcem - od dnia 2 lutego 2023 r. do 28 lutego 2025 r. Decyzją z 2 kwietnia 2024 r. Prezydent Olsztyna stwierdził wygaśnięcie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

1 kwietnia 2024 r. skarżący zarejestrował się jako osoba bezrobotna. Organ odwoławczy wskazał, że do okresu uprawniającego do zasiłku został skarżącemu zaliczony okres pobierania świadczenia pielęgnacyjnego od 16 maja 2023 r. do 31 marca 2024 r. Podniósł, że w sytuacji przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego osoba bezrobotna traci status bezrobotnego z dniem wydania decyzji

Tak wynika z najnowszego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (II SA/Ol 461/24 - Tak wynika z najnowszego wyroku Wyroku WSA w Olsztynie (II SA/Ol 461/24 , 3 września 2024 r., link)

Data orzeczenia
2024-09-03

REKLAMA

Bezsporne w sprawie jest, że skarżący przed zarejestrowaniem się jako osoba bezrobotna w dniu 1 kwietnia 2024 r. miał przyznane i pobierał świadczenie pielęgnacyjne w związku z opieką nad ojcem i prawo to utracił z powodu zgonu ojca w dniu 6 lutego 2024 r. Decyzją z 2 kwietnia 2024 r., nr MOPS.5211.002328.2024, Prezydent Olsztyna orzekł o wygaśnięciu prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, wskazując, że skarżący utracił prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 kwietnia 2024 r. Jak wyjaśnił organ odwoławczy do okresu uprawniającego do zasiłku został skarżącemu zaliczony okres pobierania świadczenia pielęgnacyjnego od 16 maja 2023 r. do 31 marca 2024 r. - czyli 320 dni z 365 wymaganych. Nie uwzględniono natomiast okresu pobierania świadczenia pielęgnacyjnego od 2 lutego do 15 maja 2023 r., czyli 103 dni. Uznano bowiem, że liczy się data wydania decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, a nie to, że prawo do świadczenia pielęgnacyjnego przyznane zostało z datą wsteczną. Stanowisko to jest sprzeczne z wykładnią systemową, pomija istotę i zasady przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego.

Na gruncie ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 390, dalej jako: "u.ś.r."), na mocy której przyznano skarżącemu świadczenie pielęgnacyjne za opiekę nad niepełnosprawnym ojcem, ustalono w art. 17 ust. 1, że świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przysługuje: 1) matce albo ojcu, 2) opiekunowi faktycznemu dziecka, 3) osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną, 4) innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności - jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazywano przy wykładni tego przepisu, że świadczenie pielęgnacyjne stanowi pomoc finansową Państwa rodzinom dotkniętym niepełnosprawnością i stanowi rekompensatę za sprawowanie faktycznej opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny, powodującej w konsekwencji niemożność wykonywania jakiejkolwiek pracy zarobkowej przez opiekuna. Dlatego warunek "niepodejmowania lub rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki" należało łączyć z wymogiem sprawowania stałej lub długotrwałej i osobiście świadczonej opieki. Opieka taka musiała w sposób oczywisty stanowić przeszkodę do wykonywania pracy zawodowej. Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 u.ś.r. na równi z rezygnacją z zatrudnienia należało traktować niepodejmowanie pracy w celu sprawowania opieki. Przyjmowano, że świadczenie pielęgnacyjne przysługuje osobie bezrobotnej, która była zatrudniona lub wykonywała pracę zarobkową w formach określonych w art. 3 pkt 22 u.ś.r. i zrezygnowała z niej bądź też mając możliwość podjęcia zatrudnienia lub wykonywania pracy zarobkowej, z możliwości tej nie korzystała w celu sprawowania opieki. Dla ustalenia niepodejmowania zatrudnienia w celu sprawowania opieki wystarczające było stwierdzenie, że wnioskodawca jest osobą bezrobotną, nie ma przeszkód faktycznych ani prawnych do podjęcia przez niego zatrudnienia i sprawuje opiekę nad niepełnosprawnym wymagającym stałej lub długotrwałej pomocy w zakresie obiektywnie uniemożliwiającym podjęcie zatrudnienia. W art. 17 ust. 6 u.ś.r. ustawodawca wprost wskazał, że posiadanie statusu bezrobotnego nie ma wpływu na uprawnienie do świadczenia pielęgnacyjnego. W orzecznictwie powszechne jest stanowisko, zgodnie z którym przepis art. 17 ust. 1 u.ś.r. należy stosować wyłącznie do takich stanów faktycznych, w których zakres sprawowanej opieki wyklucza możliwość podjęcia jakiejkolwiek pracy zarobkowej (tak np: Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 13 maja 2015 r. sygn. akt I OSK 2820/13; z 5 czerwca 2012 r. sygn. akt

I OSK 2454/11; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyrokach z 24 kwietnia 2018 r. sygn. akt II SA/Ol 231/18; z 7 maja 2019 r. sygn. akt II SA/Ol 265/19, dostępne w pod adresem: http://orzeczenia.nsa.gov.pl).

Zgodnie z art. 24 ust. 2 u.ś.r. prawo do świadczeń ustala się począwszy od miesiąca, w którym wpłynął wniosek z prawidłowo wypełnionymi dokumentami. Oznacza to, że ustawodawca przyjął, że można ubiegać się, a tym samym mieć przyznane prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z mocą wsteczną, czyli z datą wcześniejszą niż data wydania decyzji w tym przedmiocie, jeżeli w tym czasie wnioskodawca spełniał przesłanki do jego przyznania.

Przyznanie skarżącemu świadczenia pielęgnacyjnego decyzją z 16 maja 2023 r. - od 2 lutego 2023 r. potwierdza, że skarżący z tym dniem spełniał przesłanki do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, tj. sprawował opiekę nad niepełnosprawnym ojcem w zakresie uniemożliwiającym mu podjęcie jakiegokolwiek zatrudnienia i za ten okres przysługiwało mu świadczenie pielęgnacyjne, które zostało mu wypłacone, a więc pobrał świadczenie za wskazany okres. Bez znaczenia przy tym pozostaje okoliczność , kiedy faktycznie doszło do wypłaty świadczenia.

W świetle przedstawionej wykładni przepisów regulujących przesłanki przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego, nie można ograniczać zwrotu "okresy pobierania świadczenia pielęgnacyjnego", użytego w art. w art. 71 ust.2 pkt 9 ustawy

o promocji zatrudnienia, do momentu wypłaty świadczenia, ale przez zwrot ten należy rozumieć okresy na jakie to prawo ustalono wobec spełnienia przesłanek do jego przyznania, a tym samym pobierania.

Powyższe potwierdza uzasadnienie do projektu ustawy z dnia 6 października 2016 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ustawy o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1940), na mocy której został dodany art. 71 ust. 2 pkt 9 ustawy o promocji zatrudnienia. W uzasadnieniu do tej noweli wskazano, że okres sprawowania opieki nad osobami niepełnosprawnymi należy traktować analogicznie do okresu zatrudnienia, w zakresie możliwości zaliczenia tego okresu do okresu 365 dni uprawniających do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Akcentowano, że pobieranie świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna ma na celu częściową rekompensatę zakończenia aktywności zawodowej spowodowanego koniecznością sprawowania stałej opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny, dlatego zasadne jest traktowanie przez ustawodawcę tej formy aktywności podobnie do zatrudnienia, w zakresie możliwości uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych po utracie prawa do ww. świadczeń związanych z opieką. 

Za przyjęciem proponowanego rozwiązania przemawiały również względy społeczne i demograficzne, bowiem w starzejącym się społeczeństwie coraz więcej osób wymaga opieki zarówno z uwagi na sam zaawansowany wiek, jak i często połączoną z tym wiekiem niepełnosprawność. Podkreślono, że opieka najbliższych stanowi w takiej sytuacji najlepsze rozwiązanie dla osób wymagających opieki. Przy niedostatku systemowego rozwiązania opieki nad osobami niepełnosprawnymi, starzejącymi się i chorymi, przejęcie przez bliskich opieki nad takimi osobami i rezygnacja z pracy zawodowej, powinny zostać docenione i wsparte dostateczną pomocą ze strony państwa (vide: druk nr 804 VIII kadencji Sejm RP, http://sejm.gov.pl)

Z podanych przyczyn Sąd uwzględnił skargę i uchylił zaskarżoną decyzję organu II instancji, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) p.p.s.a.

Przy ponownym rozpatrzeniu sprawy organ odwoławczy będzie związany przedstawioną oceną prawną, zgodnie z art. 153 p.p.s.a.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sygnaliści w dokumentacji pracodawcy - wzory prawidłowych zapisów

Praktyczne szkolenie „Sygnaliści w dokumentacji pracodawcy – wzory prawidłowych zapisów” poprowadził Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu praktycznego stosowania prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII.

4 zasiłki dla pracowników w 2024 r. Czy z tych samych skorzystasz w 2025 r.

4 zasiłki dla pracowników w 2024 r. Czy z tych samych skorzystasz w 2025 r. Po jakim czasie pracownik jest uprawniony do ubezpieczenia chorobowego? W jakich przypadkach można skorzystać z zasiłku opiekuńczego? 

8 świadczeń na dziecko. Kiedy składać wnioski?

8 świadczeń na dziecko. Kiedy składać wnioski? Sprawdź, czy korzystasz ze wszystkich przysługujących Ci świadczeń na dziecko. Czy wiesz, że od 1 października 2024 r. ruszają trzy świadczenia dla rodziców najmłodszych dzieci? Dwa z nich zastąpią Rodzinny Kapitał Opiekuńczy oraz dofinansowanie pobytu w żłobku.

WSA. Świadczenie pielęgnacyjne 2988 zł ma wpływ na prawo do zasiłku dla bezrobotnych

Tak wynika z najnowszego wyroku 

REKLAMA

Czy pamiętasz te filmy PRL-u?
W którym filmie prowadzono badania zawartości cukru w cukrze? Z jakiego filmu pochodzi ten cytat "Nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem!"? Sprawdź, co pamiętasz z kultowych filmów PRL-u!
Powrót do nauki zdalnej w związku z coraz większą liczbą zachorowań na COVID-19?

W Polsce, od lipca 2024 r. odnotowywany jest znaczny wzrost liczby zachorowań na COVID-19. We wrześniu, do jeszcze większego przyrostu zakażeń wirusem SARS-CoV-2, przyczynił się powrót uczniów do szkół i przedszkoli. Czy w związku z powyższym – uczniom grozi powrót do nauki zdalnej? W jakich przypadkach – ze względu na sytuację epidemiologiczną – w szkołach może zostać wprowadzona nauka zdalna? 

W 2025 r. aż 10% podwyżka świadczenia pielęgnacyjnego. Co z 215,84 zł zasiłku pielęgnacyjnego?

Z zasiłkiem pielęgnacyjnym w 2025 r. nie wydarzy się nic. Kwota jak była 215,84 zł (2019 r., 2020 r., 2021 r., 2022 r., 2023 r. i 2024 r.), tak w 2025 r. będzie 215,84 zł. Za to świadczenie pielęgnacyjne wzrasta aż o 10% do wartości 3287 zł. Jest to o 299 zł więcej niż w 2024 r. 

Czy w roku szkolnym 2024/2025 nauczyciel ma prawo zadać pracę domową?

Czy w roku szkolnym 2024/2025 nauczyciel ma prawo zadać pracę domową? W których klasach obowiązuje ograniczenie obowiązku zadawania prac domowych? Którzy uczniowie za prace domowe nie mogą otrzymać oceny?

REKLAMA

Sygnalista w firmie - jak się przygotować do nowych przepisów

Kto może zostać sygnalistą? Jak przyjmować zgłoszenia naruszenia prawa? Do kiedy wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych? – na takie pytania i szereg innych znajdziesz odpowiedzi w DGP. Ruszamy ze specjalną akcją informacyjną „Sygnalista w firmie - jak się przygotować do nowych przepisów”. Ma pomóc pracodawcom stosować przepisy o whistleblowingu, które wejdą w życie już 25 września 2024 r.

Dodatki do emerytury ZUS w 2025 r.

Dodatki do emerytury ZUS 2025. We wrześniu ZUS wraz z podstawowymi świadczeniami emerytalno-rentowymi wypłaca świadczeniobiorcom czternaste emerytury. Na co jeszcze mogą liczyć seniorzy? Jakie dodatki do emerytury im przysługują?

REKLAMA