Egzamin teoretyczny dziś
Obecnie, niewielu kandydatów na kierowców miało problem ze zdaniem części teoretycznej egzaminu. Składał się on z 18 pytań wielokrotnego wyboru (poprawna może być zarówno jedna, jak i wszystkie odpowiedzi), na odpowiedź na które egzaminowany miał 25 minut. Nie można jednak ukryć, iż zakończenie tej części egzaminu z wynikiem pozytywnym nie należało do najtrudniejszych. Dlaczego?
Po pierwsze, pytania znało się na długo przed egzaminem. Było ich co prawda ok. 300, ale „dla chcącego, nic trudnego”. Najambitniejsi uczyli się odpowiedzi na pamięć.
Ponadto, 25 minut na rozwiązanie testu składającego się z 18 pytań oraz możliwość zmiany raz udzielonej odpowiedzi, wpływał na to, iż zdający mógł kilkakrotnie zmienić zdanie, zanim wreszcie zakończył egzamin. W przyszłym roku ulegnie to zasadniczej zmianie.
Zobacz również: Komunikacja
12 lutego 2012
Tego dnia wchodzą w życie przepisy zmieniające zasady przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy.
Zgodnie z treścią nowych przepisów, do trzech tysięcy zwiększy się pula możliwych do wylosowania pytań. Będą one, co prawda, pytaniami jednokrotnego wyboru (prawdopodobnie na zasadzie tak/nie), ale nie będą wcześniej znane kursantom. Na ile będzie musiał odpowiedzieć zdający? To jeszcze nieprzesądzone, ale prawdopodobnie ok. 40.
Dodatkowym utrudnieniem będzie fakt, iż pytania będą generowane w czasie rzeczywistym. Krótko mówiąc, trzeba będzie odpowiadać na nie szybko, co ma przypominać podejmowanie decyzji w czasie jazdy samochodem (tam nie mamy przecież możliwości zastanawiania się nad „najlepszą opcją”, wiele decyzji jesteśmy zmuszeni podejmować pod wpływem chwili). Dlatego również, w czasie trwania egzaminu nie będzie możliwe zmienianie odpowiedzi.
Pytania mają przybrać różne formy – oprócz zdjęć czy schematów skrzyżowań, mogą pojawić się również krótkie filmy, a zadaniem egzaminowanego będzie ocena przedstawionych na nich sytuacji.
Główną przyczyną zmian jest oczywiście zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, ale również ograniczenie niewłaściwych praktyk szkół jazdy (np. wręczanie kursantom zestawów pytań egzaminacyjnych zamiast przeprowadzania pełnego 30-godzinnego kursu).
Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe
Egzamin praktyczny
Statystyki pokazują, że dotychczas część teoretyczną egzaminu za pierwszym podejściem zdawało ok. 80% przystępujących. Z egzaminem praktycznym było dużo gorzej (ok. 3%).
Zasady egzaminu praktycznego nie ulegną zmianie. Nadal będzie musieli wykazać się znajomością budowy i wyposażenia pojazdu, a także (przede wszystkim!) umiejętnością prowadzenia samochodu (zadania na placu manewrowym oraz w ruchu drogowym).