Wypalanie traw a prawo
Pomimo wielu działań informacyjnych dotyczących zagrożeń, wypalanie traw wciąż jest sporym problemem.
Należy jednak pamiętać, iż działanie takie zostało uregulowane prawnie. Sankcje za wypalanie traw i skutki takich działań przewidziano w kilku aktach prawnych m.in. w Kodeksie wykroczeń czy w Kodeksie karnym.
Odpowiednie przepisy znajdziemy też w ustawie o ochronie przyrody. Przepis art. 124 tej ustawy zabrania wypalania łąk, pastwisk, nieużytków, rowów, pasów przydrożnych, szlaków kolejowych oraz trzcinowisk i szuwarów.
Zakaz ten nie dotyczy działań ochrony czynnej wynikających z:
- zadań ochronnych lub planu ochrony dla parku narodowego lub rezerwatu przyrody;
- planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000.
Dotychczas za niestosowanie powyższego zakazu art. 131 pkt 12 ustawy o ochronie przyrody przewidywał sankcję w postaci kary aresztu albo grzywny.
1 września 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 lipca o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej. Nowe przepisy mają na celu zaostrzenie sankcji za wykroczenia i przestępstwa przeciwko środowisku. Surowsze kary wprowadzono m.in. za zaśmiecanie miejsc publicznych takich jak ulice, skwery , lasy czy za transgraniczny transport odpadów. Zgodnie z nowymi przepisami sąd będzie musiał orzec nawiązkę w wysokości od 10 tys. zł do 10 mln zł na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jeśli sprawca zostanie skazany za umyślne przestępstwo przeciwko środowisku.
Wypalanie traw – grzywna i nie tylko
Jeśli chodzi o wypalanie traw, to wprowadzona została dodatkowo kara ograniczenia wolności. Kara grzywny została zaś określona jako grzywna do 30 000 złotych. W ustawie o ochronie przyrody dodany został bowiem nowy przepis 130a. Stanowi on, że osoba, która usuwa roślinność przez wypalanie z gruntów rolnych, obszarów kolejowych, pasów przydrożnych, trzcinowisk lub szuwarów podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 30 000 złotych.
W razie ukarania za wykroczenie można orzec obowiązek przywrócenia do stanu poprzedniego.
Warto pamiętać, iż orzeczenie kary ograniczenia wolności będzie skutkowało dla ukaranego obowiązkiem wykonywania nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne, o czym stanowi art. 20 § 2 pkt 2 Kodeksu wykroczeń.
Jednocześnie uchylony został wcześniej obowiązujący przepis art. 131 pkt 12.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (j. t. Dz. U. z 2022 r., poz. 916; ost. zm. Dz.U. z 2022 r., poz. 1726);
Ustawa z dnia 22 lipca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej (Dz.U. z 2022 r., poz. 1726).