REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za uszkodzenie wału przeciwpowodziowego?

Oprócz nagany lub grzywny dana osoba może zostać zobowiązana do naprawienia szkody w postaci przywrócenia stanu sprzed naruszenia.
Oprócz nagany lub grzywny dana osoba może zostać zobowiązana do naprawienia szkody w postaci przywrócenia stanu sprzed naruszenia.

REKLAMA

REKLAMA

W kontekście ogólnopolskiej tragedii, jaką była tegoroczna powódź oraz prowadzonej dyskusji odnośnie sposobów przeciwdziałania powodziom oraz stanu wałów przeciwpowodziowych warto podkreślić, iż w aktualnym stanie prawnym wały przeciwpowodziowe są w sposób prawny chronione przed niszczycielską ingerencją ludzi.

REKLAMA

Przepis art. 80 Kodeksu wykroczeń pod karą grzywny lub nagany penalizuje wykroczenie uszkadzania wałów przeciwpowodziowych oraz naruszanie administracyjnie nałożonych ograniczeń, co do sposobu ich użytkowania. Należy dodatkowo podkreślić, iż jeżeli uszkodzenie wału przeciwpowodziowego było na tyle poważne i rozległe, że prowadziło do bezpośredniego niebezpieczeństwa zalewu, sprawca może ponieść odpowiedzialność za przestępstwo z art. 164 § 1 pkt. 2 Kodeksu karnego (przestępstwo sprowadzenia niebezpieczeństwa zalewu), za które (w przypadku umyślności działania) grozi kara od roku do 10 lat pozbawienia wolności.

REKLAMA

Wskazany przepis art. 80 Kodeksu wykroczeń ustanawia prawną ochronę wałów przeciwpowodziowych. Przepis ten ma charakter formalny, co oznacza iż penalizowane jest samo (ustawowo określone) zachowanie mogące sprowadzić abstrakcyjnie zagrożenie dla wałów przeciwpowodziowych. Wykroczenie to można popełnić zarówno umyślnie, jak i nieumyślnie.

Jakie zachowania są zabronione?

Zgodnie z treścią wskazanego przepisu odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten, kto:

  1. przejeżdża pojazdem lub konno albo przepędza zwierzę gospodarskie przez wał przeciwpowodziowy w miejscu do tego nieprzeznaczonym lub wzdłuż po wale, na którym nie ma drogi o dostatecznie mocnej nawierzchni,
  2. orze lub bronuje ziemię na wale przeciwpowodziowym albo obok wału w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału,
  3. rozkopuje wał przeciwpowodziowy, wbija słup lub osadza znak albo zasadza drzewo lub krzew na wale,
  4. kopie studnię, sadzawkę, dół lub rów obok wału przeciwpowodziowego w odległości mniejszej niż 50 m od stopy wału,
  5. pasie na wale przeciwpowodziowym zwierzę gospodarskie,
  6. uszkadza umocnienie na wale przeciwpowodziowym.

Zobacz: Wykroczenie przywłaszczenia stanowiska lub tytułu.

REKLAMA

Dodatkowo należy wskazać, iż odpowiedzialności podlega również osoba, która nie przestrzega innych ograniczeń w użytkowaniu wałów przeciwpowodziowych wprowadzonych przez właściwy organ. Należy wskazać, organem właściwym do wprowadzenia ograniczeń może być organ administracji nie tylko państwowej, ale także samorządowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naturalnie należy wskazać, iż dana osoba nie ponosi odpowiedzialności za wskazane wykroczenie, jeśli wydana była decyzja administracyjna zezwalająca na podejmowanie określonych zachowań lub istnieje stan wyższej konieczności, w którym niezbędne jest podjęcie pewnych działań na terenie wałów przeciwpowodziowych w celu zapobieżenia poważniejszemu zdarzeniu.

Skutki popełnienia wykroczenia z art. 80 Kodeksu wykroczeń

Należy wskazać, iż oprócz kary w postaci nagany lub grzywny dana osoba może zostać zobowiązana do naprawienia szkody w postaci przywrócenia stanu sprzed naruszenia na podstawie art. 80 § 3 Kodeksu wykroczeń (jeśli jest to możliwe). W przypadku, gdy dana osoba wyrządzi szkodę, nie jest również wykluczone sądowe dochodzenie jej naprawienia w procesie cywilnym.

Odpowiedzialność za przestępstwo z przestępstwo z art. 164 § 1 pkt. 2 Kodeksu karnego

W przypadku gdyby dokonane uszkodzenie wału przeciwpowodziowego było na tyle poważne i rozległe, że prowadziło do bezpośredniego niebezpieczeństwa zalewu, sprawca może ponieść odpowiedzialność za przestępstwo z art. 164 § 1 pkt. 2 Kodeksu karnego (przestępstwo sprowadzenia niebezpieczeństwa zalewu) za które grozi kara od roku do 10 lat pozbawienia wolności (w przypadku umyślnego działania) lub kara pozbawienia wolności do lat 3 (w razie nieumyślnego działania).

Zobacz serwis: Wykroczenia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA