Jak wpisać się do rejestru wyborców przez internet?
REKLAMA
REKLAMA
Jeśli chcesz złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców przez internet — potrzebujesz profilu zaufanego (eGO). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.
REKLAMA
Co zrobić?
- Kliknij przycisk Wpisz się do rejestru wyborców.
- Zaloguj się na swój profil zaufany.
- Wybierz obywatelstwo.
- Zaadresuj wniosek — wybierz urząd gminy, w której chcesz głosować.
- Podaj dane dokumentu tożsamości — dołącz skan lub zdjęcie tego dokumentu.
- Podaj swój adres stałego miejsca zamieszkania/przebywania i zaznacz oświadczenie, że mieszkasz pod podanym adresem.
- Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
- Czekaj na odpowiedź z urzędu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać.
Urzędnik może wpisać cię tylko do jednego rejestru.
Kiedy wysłać wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
Weź pod uwagę termin wyborów i czas oczekiwania na realizację wniosku — wyślij wniosek odpowiednio wcześniej. Sprawdź informacje w sekcji Ile będziesz czekać.
Kto może złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
Każdy, kto spełnia 2 poniższe warunki:
- Zamieszkał na stałe w innej gminie niż ta, w której jest zameldowany.
- Może głosować, czyli:
- ma co najmniej 18 lat,
- ma prawa wyborcze.
Prawa wyborcze to prawa, dzięki którym możesz:
- głosować w wyborach (prawo czynne),
- startować w wyborach jako kandydat (prawo bierne).
Jeśli masz skończone 18 lat i masz polskie obywatelstwo (albo obywatelstwo kraju członkowskiego Unii Europejskiej) - masz czynne prawo wyborcze. Wyjątek stanowią osoby, które:
- sąd pozbawił praw wyborczych,
- są ubezwłasnowolnione.
Gdzie wysłać wniosek
Do urzędu gminy, w której mieszkasz.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
Co przygotować
- login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy,
- skan lub zdjęcie ważnego dokumentu tożsamości — na przykład dowodu osobistego lub paszportu.
Ile będziesz czekać
Decyzję o wpisaniu (lub odmowie wpisania) do rejestru wyborców urząd podejmie w ciągu 3 dni od złożenia wniosku.
Urzędnik może odmówić wpisania cię do rejestru wyborców — jeśli uzna, że nie mieszkasz tam, gdzie deklarujesz. Dostaniesz wtedy pisemną odmowę. W takiej sytuacji możesz złożyć skargę. Napisz ją samodzielnie, zaadresuj do sądu rejonowego i złóż u wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Masz na to 3 dni od otrzymania odmowy. Urząd jak najszybciej przekaże twoją skargę do sądu, który ma 3 dni na wydanie postanowienia. Nie możesz odwołać się od postanowienia sądu.
Źródło: Obywatel.gov.pl
Przejdź do usługi: Wpisz się do rejestru wyborców
Instytucja odpowiedzialna: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat