REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory samorządowe 2018: jak kandydować na radnego?

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wybory samorządowe
Wybory samorządowe

REKLAMA

REKLAMA

17 września 2018 r. upływa termin zgłaszania kandydatów na radnych w gminach, powiatach województwach. Kto może kandydować na radnego?

Komu przysługuje prawo kandydowania w wyborach do rad gmin (rad miejskich, rad miast, dzielnic m.st. Warszawy), powiatów, sejmików województw?

Uprawnieni do tego są obywatele polscy. W wyborach do rad gmin mogą również kandydować osoby, niebędące obywatelami polskimi, ale będące obywatelami Unii Europejskiej. Kandydat musi na stałe zamieszkiwać na obszarze gminy (powiatu czy województwa), w której startuje. Nie ma natomiast obowiązku zamieszkiwania na obszarze konkretnego okręgu wyborczego.

REKLAMA

Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki (PDF)

REKLAMA

Osoby, pragnące zostać radnymi, powinny najpóźniej w dniu głosowania ukończyć 18 lat oraz mieć prawo wybierania w wyborach, w których startują. Kandydaci muszą też figurować na listach wyborców właściwych dla danej gminy (powiatu województwa). Obowiązuje ich wymóg niekaralności. O mandat radnego nie mogą ubiegać się osoby pozbawione praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu oraz pozbawione przez sąd prawa wybieralności.

Ponadto, obywatel Unii Europejskiej chcący kandydować w wyborach do rad gmin, (rad miejskich, rad miast czy dzielnic m. st. Warszawy) nie może być pozbawiony prawa wybieralności w swoim kraju.

Istotny jest termin

Listy kandydatów na radnych muszą zostać zgłoszone do godz. 24:00 w dniu 17 września 2018 r. To wydłużony termin, bowiem wskazany w kalendarzu wyborczym dzień 16 września wypada w niedzielę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uprawnienie do zgłoszenia listy kandydatów przysługuje komitetom wyborczym.

W gminach liczących do 20 000 mieszkańców lista kandydatów może zawierać tylko jedno nazwisko. Należy ją poprzeć podpisami co najmniej 25 wyborców stale zamieszkałych na terenie tej gminy.

REKLAMA

W większych gminach (powyżej 20 000 mieszkańców) i w dzielnicach m.st. Warszawy liczba kandydatów na liście nie może być mniejsza niż 5 i większa niż liczba radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym, powiększona o dwóch kandydatów. Listę należy poprzeć podpisami co najmniej 150 wyborców

W przypadku wyborów do rad powiatów, na liście może znaleźć się przynajmniej 3 kandydatów, nie więcej jednak niż wynosi liczba radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym, powiększona o dwóch kandydatów.

Poparcie na liście powinno wyrazić co najmniej 200 wyborców stale zamieszkałych na terenie danego powiatu.

Liczba kandydatów na liście do sejmiku województwa nie może być mniejsza niż 5 i większa niż liczba radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym, powiększona o dwóch kandydatów. Listę powinno podpisać co najmniej 300 wyborców stale zamieszkałych na obszarze danego województwa.

Nie ma przeszkód, by osoby wchodzące w skład komitetów wyborczych kandydowały w wyborach na radnego.

Warto pamiętać o tym, iż prawo przewiduje możliwość kandydowania na radnego tylko do jednego organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, w jednym okręgu wyborczym i z jednej listy kandydatów.

Osoby kandydujące na radnych powiatu i województwa nie mogą jednocześnie ubiegać się o urząd wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Zakaz ten nie dotyczy kandydatów do rad gmin (rad miejskich, rad miast i dzielnic m.st. Warszawy). W sytuacji wyboru jednocześnie na stanowisko radnego i wójta, mandat radnego wygasa z mocy prawa.

Parytet płci

Poza wyborami do rad w najmniejszych gminach i miastach (do 20 000 mieszkańców) na listach obowiązuje parytet płci. Co do zasady liczba kobiet nie może być mniejsza niż 35 procent wszystkich kandydatów na liście. Taka sama proporcja obowiązuje także w przypadku mężczyzn.

Zobacz również: Wybory samorządowe 2018: jak kandydować na wójta, burmistrza, prezydenta, miasta?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie egzekucji alimentów na wniosek dłużnika

Dla wielu uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych stanowią one jedyne lub główne źródło utrzymania. Gwarancja skuteczności egzekucji takich świadczeń jest niezmiernie istotna dla zapewnienia najbardziej potrzebującym godnego bytowania. Z drugiej strony, egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest dla dłużnika (zobowiązanego do świadczeń alimentacyjnych) poważnym obciążeniem z uwagi na dokonywane w jej toku zajęcia. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku dłużnika dokonującego dobrowolnych wpłat możliwe jest zawieszenie takiego postępowania.

Sądy nie mogą uchylać wszystkich decyzji ZUS-u naruszających prawo. Konieczna zmiana art. 477¹⁴ § 2(1) kpc

W dniu 25 marca 2025 r. dr Katarzyna Kalata, radczyni prawna i założycielka Kancelarii Kalata specjalizująca się w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych, złożyła formalny wniosek legislacyjny w ramach obywatelskiej inicjatywy Sprawdzamy.com. Przedmiotem wniosku jest nowelizacja art. 477¹⁴ § 21 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: kpc), która ma umożliwić sądom powszechnym uchylanie każdej decyzji ZUS wydanej z rażącym naruszeniem przepisów prawa – niezależnie od jej rodzaju oraz od tego, kto jest jej adresatem.

PIBP: Podwyższenie zasiłku pogrzebowego: jesteśmy zadowoleni

Robert Czyżak, prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej w odniesieniu do przyjętego przez Radę Ministrów i opracowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu ustawy przewidującego podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4000 do 7000 złotych wyraża zadowolenie. I zwraca uwagę, że proponowana podwyżka wysokości tego zasiłku już teraz nie pozwala na pokrycie kosztów związanych z organizacją uroczystości pogrzebowych, więc każda decyzja władz, aby podwyższyć tę kwotę to krok we właściwym kierunku.

Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń? Rola świadczeń pozapłacowych

Główną korzyścią z przyznawania świadczeń pozapłacowych jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. Wielu pracodawców uważa także, że benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek płac.

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła zmiany w ważnym świadczeniu: Od 1 stycznia 2026 r. zasiłek pogrzebowy w wysokości 7 tys. zł, a nie 4 tys. zł, choć MRPiPS przyznaje, że nawet ta kwota nie pokryje wszystkich kosztów pogrzebu

W dniu 25 marca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To niewątpliwie zmiana w dobrym kierunku, choć samo MRPiPS przyznaje, że „nawet kwota zwiększona do 7000 zł nie będzie odpowiadała rzeczywistym, rynkowym kosztom pogrzebu i nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z pochówkiem”.

Przedawnienie roszczeń pracowniczych. Czy choroba wstrzymuje bieg terminu przedawnienia?

Przedawnienie roszczenia nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania. Zobowiązanie do świadczenia pozostaje nadal ważne pomimo upływu terminu przedawnienia - tyle tylko, że dłużnik może w razie wytoczenia sprawy sądowej podnieść zarzut przedawnienia i uchylić się w ten sposób od spełnienia świadczenia. Bieg przedawnienia wstrzymuje wystąpienie siły wyższej. Czy choroba pracownika jest taką siłą wyższą - wyjaśnia Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 grudnia 2024 r.

Osoby z zespołem Downa będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe

Osoby z zespołem Downa i innymi rzadkimi chorobami będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe. Zapewnia im to m.in. prawo do: świadczenia pielęgnacyjnego, zasiłku pielęgnacyjnego i ulg podatkowych.

Będzie znaczna podwyżka zasiłku pogrzebowego. Od kiedy? Ile?

Niezmieniany od 14 lat zasiłek pogrzebowy będzie podwyższony.

REKLAMA

Pół miliona seniorów nie ma komu przekazać majątku: Co zrobić z dorobkiem życia? Testament, darowizna czy umowa o dożywocie?

Pół miliona seniorów w Polsce nie ma spadkobierców, co oznacza, że ich majątek może trafić do gminy lub Skarbu Państwa. Jak temu zapobiec? Testament, darowizna czy umowa o dożywocie to rozwiązania, które pozwalają samodzielnie zdecydować o losach dorobku życia. Sprawdź, jakie masz opcje.

Sąd: Przykład ponownego przeliczenia emerytury. Kapitał początkowy z 176.709,94 zł do 188.726,08 zł [Listy płac]

Przeliczyć na nowo emeryturę można po dostarczeniu nowych dowodów lub ujawnienie nowych okoliczności. ZUS potrafi zakwestionować nawet tak oczywisty dowód błędnego obliczania emerytury jak listy płac. W artykule przykład wygranego przez emeryta wyroku sądowego na podstawie dokumentów aż z okresu 1971-1974 r.

REKLAMA