REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory samorządowe 2018: jak kandydować na wójta, burmistrza, prezydenta miasta?

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wybory samorządowe/ Fot. Fotolia
Wybory samorządowe/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybory samorządowe odbędą się w niedzielę 21 października 2018 r. Jak kandydować na wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Kto jest uprawniony do zgłaszania kandydatów i w jakim terminie powinno to nastąpić?

Zgodnie z kalendarzem wyborczym kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast można zgłaszać do godz. 24:00 w dniu 26 września 2018 r. Zgłoszenie kandydata po tym terminie może nastąpić wyjątkowo. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy w terminie zostanie zgłoszony tylko jeden kandydat bądź żaden. Późniejsze zgłoszenie nowego kandydata przewidziane jest także w przypadku śmierci poprzedniego.

REKLAMA

Kto może kandydować?

Kandydatem na wójta, burmistrza czy prezydenta miasta może być obywatel polski mający prawo wybierania w tych wyborach, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat.

Pani Marta chce kandydować w wyborach na burmistrza w miejscowości, w której nie mieszka, ale na co dzień pracuje. Jest to możliwe, ponieważ zgodnie z Kodeksem wyborczym kandydat nie musi na stałe zamieszkiwać na obszarze gminy, w której kandyduje.

Polecamy serwis: Wybory

Kandydować nie może osoba:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu,
  2. pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu,
  3. ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądu,
  4. skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  5. wobec której wydano prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające utratę prawa wybieralności, o którym mowa w art. 21a ust. 2a ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U z 2017 r. poz. 2186, z późn. zm.).

Pan Michał chce po raz trzeci wystartować w wyborach na wójta w swojej gminie. W tym roku dobiegnie końca druga kadencja jego urzędowania. Zastanawia się zatem, czy może kandydować po raz trzeci. Przepisy przewidują taką możliwość. Wprawdzie obowiązujące od tego roku zmiany wprowadzają limit dwóch kadencji, jednak nie mają one zastosowania do kadencji zakończonych przed wejściem w życie nowych przepisów. W praktyce zatem dopiero osoby wybrane na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w tegorocznych wyborach będą mogły sprawować tę funkcję w danej gminie maksymalnie przez dwie kadencje.

Pani Beata postanowiła kandydować na wójta w dwóch różnych gminach. Nie jest to jednak możliwe. Nowe przepisy zakazują jednoczesnego kandydowania na wójta w innej gminie.

Warto również pamiętać o tym, iż jednoczesne kandydowanie na wójta i radnego jest możliwe, ale tylko na terenie tej samej gminy. Jeśli kandydat zostanie wybrany zarówno wójtem, jak i radnym, wówczas utraci mandat radnego.

Kandydaci na wójtów nie mogą kandydować do rad powiatów i do sejmików.

Kto może zgłosić kandydata na wójta, burmistrza i prezydenta miasta?

Uprawnienie takie przysługuje komitetom wyborczym, które od organu wyborczego uzyskały postanowienie o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego.

Kodeks wyborczy jako uprawnione do zgłoszenia kandydata wymienia następujące komitety wyborcze:

1) komitet wyborczy partii politycznej,

2) koalicyjny komitet wyborczy,

3) komitet wyborczy organizacji,

4) komitet wyborczy wyborców.

Aby zgłosić kandydata na wójta, komitet powinien zarejestrować listy kandydatów na radnych w co najmniej połowie okręgów wyborczych danej gminy.

W danej gminie komitet może zgłosić tylko jednego kandydata.

W imieniu komitetu wyborczego kandydata zgłasza pełnomocnik wyborczy lub osoba przez niego upoważniona.

Zobacz również: Zawiadomienie o utworzeniu komitetu wyborczego partii politycznej 2018 r. - wzór

Szczegóły, dotyczące zgłaszania kandydatów przez komitety wyborcze zawiera Informacja o zasadach i sposobie zgłaszania kandydatów w wyborach wójta, burmistrza, prezydenta miasta zarządzonych na dzień 21 października 2018 r. opublikowana 20 sierpnia 2018 r. przez Państwową Komisję Wyborczą.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 754 z późn. zm.);

Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 130);

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 2018 r. w sprawie zarządzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (Dz. U. z 2018 r., poz. 1561).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie egzekucji alimentów na wniosek dłużnika

Dla wielu uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych stanowią one jedyne lub główne źródło utrzymania. Gwarancja skuteczności egzekucji takich świadczeń jest niezmiernie istotna dla zapewnienia najbardziej potrzebującym godnego bytowania. Z drugiej strony, egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest dla dłużnika (zobowiązanego do świadczeń alimentacyjnych) poważnym obciążeniem z uwagi na dokonywane w jej toku zajęcia. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku dłużnika dokonującego dobrowolnych wpłat możliwe jest zawieszenie takiego postępowania.

Sądy nie mogą uchylać wszystkich decyzji ZUS-u naruszających prawo. Konieczna zmiana art. 477¹⁴ § 2(1) kpc

W dniu 25 marca 2025 r. dr Katarzyna Kalata, radczyni prawna i założycielka Kancelarii Kalata specjalizująca się w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych, złożyła formalny wniosek legislacyjny w ramach obywatelskiej inicjatywy Sprawdzamy.com. Przedmiotem wniosku jest nowelizacja art. 477¹⁴ § 21 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: kpc), która ma umożliwić sądom powszechnym uchylanie każdej decyzji ZUS wydanej z rażącym naruszeniem przepisów prawa – niezależnie od jej rodzaju oraz od tego, kto jest jej adresatem.

PIBP: Podwyższenie zasiłku pogrzebowego: jesteśmy zadowoleni

Robert Czyżak, prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej w odniesieniu do przyjętego przez Radę Ministrów i opracowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu ustawy przewidującego podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4000 do 7000 złotych wyraża zadowolenie. I zwraca uwagę, że proponowana podwyżka wysokości tego zasiłku już teraz nie pozwala na pokrycie kosztów związanych z organizacją uroczystości pogrzebowych, więc każda decyzja władz, aby podwyższyć tę kwotę to krok we właściwym kierunku.

Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń? Rola świadczeń pozapłacowych

Główną korzyścią z przyznawania świadczeń pozapłacowych jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. Wielu pracodawców uważa także, że benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek płac.

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła zmiany w ważnym świadczeniu: Od 1 stycznia 2026 r. zasiłek pogrzebowy w wysokości 7 tys. zł, a nie 4 tys. zł, choć MRPiPS przyznaje, że nawet ta kwota nie pokryje wszystkich kosztów pogrzebu

W dniu 25 marca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To niewątpliwie zmiana w dobrym kierunku, choć samo MRPiPS przyznaje, że „nawet kwota zwiększona do 7000 zł nie będzie odpowiadała rzeczywistym, rynkowym kosztom pogrzebu i nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z pochówkiem”.

Przedawnienie roszczeń pracowniczych. Czy choroba wstrzymuje bieg terminu przedawnienia?

Przedawnienie roszczenia nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania. Zobowiązanie do świadczenia pozostaje nadal ważne pomimo upływu terminu przedawnienia - tyle tylko, że dłużnik może w razie wytoczenia sprawy sądowej podnieść zarzut przedawnienia i uchylić się w ten sposób od spełnienia świadczenia. Bieg przedawnienia wstrzymuje wystąpienie siły wyższej. Czy choroba pracownika jest taką siłą wyższą - wyjaśnia Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 grudnia 2024 r.

Osoby z zespołem Downa będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe

Osoby z zespołem Downa i innymi rzadkimi chorobami będą miały łatwiej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności na stałe. Zapewnia im to m.in. prawo do: świadczenia pielęgnacyjnego, zasiłku pielęgnacyjnego i ulg podatkowych.

Będzie znaczna podwyżka zasiłku pogrzebowego. Od kiedy? Ile?

Niezmieniany od 14 lat zasiłek pogrzebowy będzie podwyższony.

REKLAMA

Pół miliona seniorów nie ma komu przekazać majątku: Co zrobić z dorobkiem życia? Testament, darowizna czy umowa o dożywocie?

Pół miliona seniorów w Polsce nie ma spadkobierców, co oznacza, że ich majątek może trafić do gminy lub Skarbu Państwa. Jak temu zapobiec? Testament, darowizna czy umowa o dożywocie to rozwiązania, które pozwalają samodzielnie zdecydować o losach dorobku życia. Sprawdź, jakie masz opcje.

Sąd: Przykład ponownego przeliczenia emerytury. Kapitał początkowy z 176.709,94 zł do 188.726,08 zł [Listy płac]

Przeliczyć na nowo emeryturę można po dostarczeniu nowych dowodów lub ujawnienie nowych okoliczności. ZUS potrafi zakwestionować nawet tak oczywisty dowód błędnego obliczania emerytury jak listy płac. W artykule przykład wygranego przez emeryta wyroku sądowego na podstawie dokumentów aż z okresu 1971-1974 r.

REKLAMA