Rejestr wyborców a obowiązek meldunkowy

Rejestr wyborców a obowiązek meldunkowy/ Fot. Fotolia
Rejestr wyborców stanowi wykaz osób, które stale zamieszkują na terenie danej gminy i są uprawnione do udziału w wyborach. Stanowi formalną podstawę dla udziału w głosowaniu. Jak sprawdzić treść rejestru wyborców? Jak dopisać się do listy wyborców?

Obowiązek meldunkowy

Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U.2006.139.993 z późn. zm.) obowiązek meldunkowy ciąży na osobie. Polega on na konieczności zameldowania/ wymeldowania się w miejscu pobytu stałego lub czasowego, zameldowania o urodzeniu dziecka, o zmianie stanu cywilnego oraz o zgodnie osoby. Warto podkreślić, że w tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego oraz pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Obowiązku meldunkowego należy dopełnić w ciągu 30 dni od dnia przybycia do miejsca pobytu stałego lub czasowego. Następuje to poprzez wypełnienie i podpisanie stosownego formularza („Zgłoszenie pobytu stałego”/ „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące”). Zgłoszenia dokonać należy w organie gminy.

Polecamy produkt: Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz

Ustawa z dnia 24 września 2010 o ewidencji ludności (Dz.U. Nr 217, poz. 1427 z późn. zm) przewiduje zniesienie obowiązku meldunkowego z dniem 1 stycznia 2016 r.

Rejestr wyborców

Z obowiązkiem meldunkowym powiązana jest kompetencja gmin do prowadzenia rejestru stałych mieszkańców. Na jego podstawie wójt sporządza i aktualizuje spis wyborców. Jest on rozumiany jako lista osób, które stale zamieszkują na terenie danej gminy i tym samym uprawnione są do udziału w wyborach. Stanowi zbiór danych osobowych z ewidencji ludności. Spis jest więc formalną podstawą udziału w głosowaniu. Jest podzielony na dwie części A i B. Część A przeznaczona jest dla obywateli RP, część B – UE. Rejestr ma charakter stały, nie jest więc sporządzany na potrzeby konkretnych wyborów. Wgląd do rejestru można uzyskać na podstawie wniosku. Zgodnie z wyrokiem WSA w Gliwicach z dnia 18 marca 2013 r., (IV SA/Gl 6/13) „Rejestr wyborców stanowi informację publiczną, jednakże dostęp do informacji podlega ograniczeniom związanym z ochroną danych osobowych”. Nie można więc uzyskać dostępu do całego rejestru, a jedynie do danych nas dotyczących.

Wpis z urzędu

Z mocy prawa w rejestrze ujęci są obywatele polscy zameldowani na obszarze danej gminy na pobyt stały.

Zobacz również: Koniec z obowiązkiem meldunkowym od 2016 roku

Wpis na wniosek

Istnieje także możliwość „dopisania się” do listy wyborców. Następuje to na wniosek zainteresowanego. Ustawodawca nie zastrzega terminu na wniesienie prośby. Wystarczy wskazać, że jesteśmy obywatelem polskim oraz na obszarze danej gminy mamy stałe miejsce zamieszkania. Wniosek powinien zawierać m.in.: nazwisko, imię, imię ojca, datę urodzenia oraz numer PESEL wnioskodawcy. Do wniosku dołączyć należy także poniżej wymienione dokumenty: kserokopię dowodu osobistego oraz pisemną deklarację, w której podane jest obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polski.

Decyzja administracyjna

Złożenie wniosku prowadzi do wydania decyzji administracyjnej we wskazanym zakresie. Dokonuje tego wójt (burmistrz/ prezydent miasta) w terminie 3 dni od dnia wniesienia wniosku. Jej pozytywna treść wywiera dwojakiego rodzaju skutki. Skutek pozytywny polega na wpisaniu zainteresowanej osoby do rejestru wyborców. Efekt negatywny wiąże się natomiast z wykreśleniem jej z dotychczasowego rejestru (prowadzonego w miejscu, w którym jest stale zameldowana). Zgodnie bowiem z zasadą wyrażoną w art. 18 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112) można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborców.

Skarga do SR

Wydaną decyzję administracyjną można zaskarżyć, wnosząc pismo do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnieść należy za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (wójta, burmistrza, prezydenta).

Polecamy serwis: Wybory

Obywatel UE

Obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim nie ma w Polsce stałego miejsca zameldowania. Stąd nie figuruje w żadnym rejestrze wyborców. Jest on uprawniony do złożenia wniosku o dopisanie do listy wyborców. Czyni to w gminie, na obszarze której stale zamieszkuje. Ustawodawca ogranicza wskazane uprawnienie terminem. Obywatel UE ma 30 dni od dnia zarządzenia wyborów na złożenie pisma.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U.2006.139.993 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112).

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 marca 2013 r., (IV SA/Gl 6/13).

Prawo
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

pokaż więcej
Proszę czekać...