REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory 2023. Wyniki poznamy dopiero we wtorek. Dlaczego liczenie głosów potrwa aż dwa dni? Co w tym czasie będzie się działo w komisjach wyborczych!

Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Dlaczego liczenie głosów potrwa aż dwa dni?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wybory do Sejmu i Senatu odbędą się w niedzielę 15 października 2023 r. O godzinie 21:00 tego dnia głosowanie zakończy się, a lokale wyborcze zostaną zamknięte. Wyniki wyborów do Sejmu Państwowa Komisja Wyborcza ogłosi jednak prawdopodobnie dopiero po dwóch dniach – we wtorek 17 października. Dlaczego ustalenie wyników wyborów ma trwać tak długo?

Chciałbym, żebyśmy poznali wyniki wyborów i referendum najpóźniej we wtorek w godzinach przedpołudniowych – powiedział przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej Sylwester Marciniak i dodał, że ucieszyłby się „gdyby to się udało rano, a nawet w nocy z poniedziałku na wtorek”. Przewodniczący PKW zarysował w tych deklaracjach dość optymistyczny scenariusz wydarzeń. Niewykluczone, że wyniki wyborów do Sejmu poznamy we wtorek w godzinach popołudniowych lub nawet wieczornych. Wpłynie na to konieczność zastosowania przez komisje wyborcze różnych szczebli procedury określonej przepisami Kodeksu wyborczego, która jest skomplikowana, a przez to – czasochłonna. Ustalenie wyników wyborów odbędzie się bowiem w pięciu etapach.

REKLAMA

Etap I – obwodowe komisje wyborcze policzą głosy

Głosowanie zakończy się w niedzielę o godz. 21:00. Niezwłocznie po tym obwodowe komisje wyborcze przystąpią do liczenia głosów. Urny wyborcze zostaną otwarte i członkowie każdej komisji obwodowej obliczą liczbę:

  • wyborców uprawnionych do głosowania; 
  • wyborców, którym wydano karty do głosowania; 
  • wyborców głosujących przez pełnomocnika; 
  • kart wyjętych z urny, w tym: 
    • kart nieważnych, 
    • kart ważnych; 
  • głosów nieważnych, z podaniem przyczyny ich nieważności; 
  • głosów ważnych oddanych łącznie na wszystkie listy kandydatów; 
  • głosów ważnych oddanych na poszczególne listy kandydatów; 
  • głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów z tych list.

Obwodowa komisja wyborcza po przeliczeniu głosów sporządzi protokół głosowania w obwodzie. Wyniki głosowania w obwodzie komisja ogłosi następnie poprzez wywieszenie w lokalu wyborczym, w miejscu łatwo dostępnym dla wyborców, kopii tego protokołu. Sam protokół zaś – przekaże okręgowej komisji wyborczej.

Etap II – okręgowe komisje wyborcze zsumują głosy oddane w okręgu

Okręgowa komisja wyborcza na podstawie protokołów głosowania w obwodach ustali wyniki głosowania na poszczególne listy kandydatów i sporządzi protokół wyników głosowania w okręgu wyborczym. 

Przewodniczący okręgowej komisji wyborczej przekaże niezwłocznie dane z protokołu dotyczące liczby głosów ważnych i głosów ważnych oddanych na każdą listę kandydatów oraz liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów z każdej z tych list do Państwowej Komisji Wyborczej za pośrednictwem sieci elektronicznego przesyłania danych. Oryginału protokołów zostaną przesłane do PKW w zapieczętowanej kopercie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Etap III – Państwowa Komisja Wyborcza ustali, które komitety przekroczyły próg wyborczy

REKLAMA

Państwowa Komisja Wyborcza na podstawie danych z protokołów wyników głosowania w okręgach wyborczych ustali wstępnie liczbę głosów ważnych oraz głosów ważnych oddanych na listy kandydatów poszczególnych komitetów wyborczych w skali kraju i listy, które spełniają warunki uprawniające do uczestniczenia w podziale mandatów w okręgach wyborczych.

Kiedy do PKW trafią protokoły głosowania ze wszystkich okręgów wyborczych, Komisja protokolarnie ustali zbiorcze wyniki głosowania na listy kandydatów w skali kraju i stwierdzi, które listy spełniają warunki uprawniające do uczestniczenia w podziale mandatów w okręgach wyborczych – to znaczy, które listy przekroczyły tzw. próg wyborczy.

Następnie PKW zawiadomi o tym pisemnie każdą okręgową komisję wyborczą, oraz opublikuje informację o tym w Biuletynie Informacji Publicznej.

Ważne
Mandaty poselskie tylko dla tych komitetów, które przekroczyły próg wyborczy

W podziale mandatów w okręgach wyborczych uwzględnia się wyłącznie listy kandydatów na posłów tych komitetów wyborczych, których listy otrzymały co najmniej 5% ważnie oddanych głosów w skali kraju. 

Listy kandydatów na posłów koalicyjnych komitetów wyborczych uwzględnia się w podziale mandatów w okręgach wyborczych, jeżeli ich listy otrzymały co najmniej 8% ważnie oddanych głosów w skali kraju. 

Wyjątek od reguły: Komitety wyborcze utworzone przez wyborców zrzeszonych w zarejestrowanych organizacjach mniejszości narodowych mogą korzystać ze zwolnienia list tych komitetów ze wskazanego powyżej warunku, jeżeli złożą Państwowej Komisji Wyborczej oświadczenie w tej sprawie najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów.

Etap IV – okręgowe komisje wyborczy podzielą mandaty poselskie

Okręgowa komisja wyborcza będzie mogła dokonać podziału mandatów poselskich pomiędzy komitety, które przekroczyły próg wyborczy dopiero wtedy, gdy otrzyma zawiadomienie Państwowej Komisji Wyborczej wskazujące takie komitety.

Podział mandatów pomiędzy uprawnione listy kandydatów zostanie dokonany przez komisje okręgowe w sposób następujący:

  • liczba głosów ważnych oddanych na każdą z tych list w okręgu wyborczym zostanie podzielona kolejno przez: 1; 2; 3; 4 i dalsze kolejne liczby aż do chwili, gdy z otrzymanych w ten sposób ilorazów da się uszeregować tyle kolejno największych liczb, ile wynosi liczba mandatów do rozdzielenia między te listy w okręgu;
  • każdej liście przyzna się tyle mandatów, ile spośród ustalonego w powyższy sposób szeregu ilorazów przypada jej liczb kolejno największych.
Przykład

W okręgu wyborczym listy kandydatów zgłosiły komitety X, Y i Z. Otrzymały odpowiednio: 1200, 480, 720 głosów. W okręgu do podziału jest 6 mandatów.

Dzielnik

Komitet X

Komitet Y

Komitet Z

1

1200

480

720

2

600

240

360

3

400

160

240

4

300

120

180

Kolejne ilorazy:

  1. 1200 (Komitet X)
  2.   720 (Komitet Z)
  3.   600 (Komitet X)
  4.   480 (Komitet Y)
  5.   400 (Komitet X)
  6.   360 (Komitet Z)

Wobec tego: 

  • Komitet X otrzymuje 3 mandaty
  • Komitet Y otrzymuje 1 mandat
  • Komitet Z otrzymuje 2 mandaty

REKLAMA

Jeżeli natomiast kilka list uzyska ilorazy równe ostatniej liczbie z liczb uszeregowanych w podany sposób, a list tych będzie więcej niż mandatów do rozdzielenia, pierwszeństwo będą miały listy w kolejności ogólnej liczby oddanych na nie głosów. Gdyby na dwie lub więcej list oddano równą liczbę głosów, o pierwszeństwie rozstrzygnie liczba obwodów głosowania, w których na daną listę oddano większą liczbę głosów.

Mandaty przypadające danej liście kandydatów uzyskają kandydaci w kolejności otrzymanej liczby głosów. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzyma równą liczbę głosów uprawniającą do uzyskania mandatu z danej listy, o pierwszeństwie rozstrzygnie większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów będzie równa, o pierwszeństwie rozstrzygnie losowanie przeprowadzone przez przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej.

Po ustaleniu wyników wyborów w okręgu wyborczym okręgowa komisja wyborcza sporządza protokół wyborów posłów. Protokoły z okręgów trafią następnie do Państwowej Komisji Wyborczej.

Etap V – PKW ogłosi wyniki wyborów

Państwowa Komisja Wyborcza ogłosi wyniki wyborów po otrzymaniu danych z protokołów wyboru posłów ze wszystkich okręgów wyborczych. Kiedy to nastąpi wyniki wyborów do Sejmu zostaną podane do publicznej wiadomości za pośrednictwem mediów. 

Państwowa Komisja Wyborcza ogłosi wyniki wyborów do Sejmu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej w formie obwieszczenia. 

Dopiero wtedy będziemy wiedzieli, które komitety wyborcze zdobyły mandaty poselskie i którzy kandydaci zostali posłami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emeryci, ZUS i przeliczanie emerytur. Kolejne 15 wyroków sądów cywilnych [wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Przeliczenie emerytur, wyrównania, odsetki z ZUS na rzecz emerytów. Jakie są realia w sądach okręgowych i apelacyjnych.

ZUS naruszał Konstytucję dla emerytur powszechnych po 2013 r. Ale nie dla emerytur z 2010 r.

W 2005 r. przeszłam na wcześniejszą emeryturę w wieku 55 lat. W 2010 r gdy skończyłam 60 lat co prawda miałam jakieś przeliczenie na którym zyskałam brutto 249,88. Następnie w 2016r znów miałam przeliczenie i to zyskałam 78,53 brutto. W obecnej chwili mam 75 lat. Czy mogę ubiegać się o ponowne przeliczenie na podstawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z czerwca 2024 r.

W najbliższy weekend zmieniamy czas na letni, ale czy to ma sens? Eksperci są jednomyślni

Wniosek dotyczący zniesienia zmiany czasu dwa razy w roku w Unii Europejskiej przestał być procedowany w 2020 roku z powodu wybuchu pandemii Covid-19. Od tego czasu mija już 5 lat. Czy nadszedł czas na wznowienie prac nad likwidacją obowiązkowej zmiany czasu w marcu i październiku każdego roku? Czy to nadal ma sens? Poprosiliśmy o wypowiedź przedstawicieli różnych środowisk i ekspertów kilku dziedzin. Co z nich wynika?

Czasowe ograniczenie prawa do azylu jest działa. Co to oznacza?

Polska wprowadza czasowe ograniczenie prawa do składania wniosków o ochronę międzynarodową na granicy z Białorusią. Rząd argumentuje, że to konieczne dla bezpieczeństwa kraju, ale decyzja budzi kontrowersje. Co oznacza nowe rozporządzenie, jakie są jego skutki i jak wpłynie na sytuację na granicy? Oto szczegóły.

REKLAMA

Apel do premiera: Dwóch pułkowników. Jeden z emeryturą do 11 tysięcy 135 zł 73 gr. Drugi 5 tysięcy 177 zł 37 gr netto

Trzech senatorów skierowało pismo do premiera D. Tuska z apelem w sprawie emerytur mundurowych. Chodzi o problem składek ZUS za okres pracy cywilnej byłych wojskowych, która w praktyce nie wpływa na wysokość emerytury mundurowej. Mundurowi oczekują albo doliczania tych składek w większym wymiarze do emerytury wojskowej albo drugiej emerytury cywilnej.

Prawo sztucznej inteligencji: co pominięto w AI Act i projekcie polskiej ustawy. Gdzie szukać przepisów o AI jeżeli nie ma ich w AI Act ani w polskiej implementacji?

Sam AI Act jako mimo że jest rozporządzeniem unijnym i nie wymaga implementacji do przepisów prawa danego państwa członkowskiego, tak jak Dyrektywy unijne, to jednak wymaga uzupełnienia w prawie krajowym – co polski ustawodawca już zauważył. Obecnie prace nad taką ustawą (Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji) są prowadzone, a wynik prac legislacyjnych możemy znaleźć tu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390551 . Dodatkowo wcześniej opracowano również projekt ustawy o związkach zawodowych mający na celu zapewnienie właściwego informowania pracowników o wykorzystywaniu AI. Te akty prawne w mojej ocenie regulują głównie działania developerów AI oraz relacje między nimi a organami państwowymi i użytkownikami. TO czego ewidentnie brakuje, to regulacji sytuacji prawnej użytkowników i ich relacji z pozostałymi osobami. Czy to oznacza, że nie jest ona uregulowana w prawie?

Urlop ojcowski tylko dla mężczyzn, macierzyński i rodzicielski dla taty i mamy. Jakie zasady w 2025 roku

Z dziećmi w domu najczęściej zostają mamy. Wykorzystują do tego płatne urlopy macierzyński oraz rodzicielski. Jest jednak świadczenie, które przysługuje wyłącznie tatusiom. Jak często mężczyźni korzystają z urlopu ojcowskiego wypłacanego przez ZUS?

Przygotuj się na kryzys – zapasy żywności na 72 godziny! Apel Unii Europejskiej, to nie jest żart

Unia Europejska zachęca do gromadzenia podstawowych zapasów (żywność, leki, woda) na co najmniej 72 godziny w razie sytuacji kryzysowej. Okazuje się bowiem, że według badań Eurobarometru obecnie 50 proc. obywateli Unii po trzech dniach pozostałoby bez wody i jedzenia. Co zawiera „Unia Gotowości”?

REKLAMA

Renta wdowia. ZUS może wyliczyć korzystniejszy wariant dla tych co mają rentę rodzinną i inne świadczenie (np. emeryturę)

Tak zwana renta wdowia to możliwość pobierania dwóch świadczeń jednocześnie, w proporcjach 100 i 15 procent ich wysokości. O tym czy ZUS ma wypłacać w całości świadczenie główne (np. emeryturę), a w części rentę rodzinną bądź odwrotnie decyduje klient. Taki dylemat wnioskujący może przerzucić na ZUS, który wyliczy korzystniejszy wariant - wyjaśnia Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego. Wdowy i wdowcy z województwa opolskiego od stycznia tego roku składają wnioski o rentę wdowią. W regionie o dodatkowe pieniądze ubiega się już ponad 16,3 tysięcy osób, a placówki ZUS-u w całej Polsce przyjęły już 577 tys. formularzy o rentę wdowią. Chociaż decyzje przyznające świadczenie ZUS może wysyłać do klientów dopiero od lipca, to zachęca do składania wniosków już teraz.

Warto teraz złożyć wniosek o rentę wdowią – zachęca ZUS. Później mogą być kolejki chętnych

Teraz jest najlepszy moment na składanie wniosków o rentę wdowią. W ostatnim miesiącu składania wniosków ZUS spodziewa się fali chętnych. Pierwsze świadczenia będą wypłacane od 1 lipca 2025 r.

REKLAMA