REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory 2023. Wyniki poznamy dopiero we wtorek. Dlaczego liczenie głosów potrwa aż dwa dni? Co w tym czasie będzie się działo w komisjach wyborczych!

Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Dlaczego liczenie głosów potrwa aż dwa dni?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wybory do Sejmu i Senatu odbędą się w niedzielę 15 października 2023 r. O godzinie 21:00 tego dnia głosowanie zakończy się, a lokale wyborcze zostaną zamknięte. Wyniki wyborów do Sejmu Państwowa Komisja Wyborcza ogłosi jednak prawdopodobnie dopiero po dwóch dniach – we wtorek 17 października. Dlaczego ustalenie wyników wyborów ma trwać tak długo?

Chciałbym, żebyśmy poznali wyniki wyborów i referendum najpóźniej we wtorek w godzinach przedpołudniowych – powiedział przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej Sylwester Marciniak i dodał, że ucieszyłby się „gdyby to się udało rano, a nawet w nocy z poniedziałku na wtorek”. Przewodniczący PKW zarysował w tych deklaracjach dość optymistyczny scenariusz wydarzeń. Niewykluczone, że wyniki wyborów do Sejmu poznamy we wtorek w godzinach popołudniowych lub nawet wieczornych. Wpłynie na to konieczność zastosowania przez komisje wyborcze różnych szczebli procedury określonej przepisami Kodeksu wyborczego, która jest skomplikowana, a przez to – czasochłonna. Ustalenie wyników wyborów odbędzie się bowiem w pięciu etapach.

REKLAMA

Etap I – obwodowe komisje wyborcze policzą głosy

Głosowanie zakończy się w niedzielę o godz. 21:00. Niezwłocznie po tym obwodowe komisje wyborcze przystąpią do liczenia głosów. Urny wyborcze zostaną otwarte i członkowie każdej komisji obwodowej obliczą liczbę:

  • wyborców uprawnionych do głosowania; 
  • wyborców, którym wydano karty do głosowania; 
  • wyborców głosujących przez pełnomocnika; 
  • kart wyjętych z urny, w tym: 
    • kart nieważnych, 
    • kart ważnych; 
  • głosów nieważnych, z podaniem przyczyny ich nieważności; 
  • głosów ważnych oddanych łącznie na wszystkie listy kandydatów; 
  • głosów ważnych oddanych na poszczególne listy kandydatów; 
  • głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów z tych list.

Obwodowa komisja wyborcza po przeliczeniu głosów sporządzi protokół głosowania w obwodzie. Wyniki głosowania w obwodzie komisja ogłosi następnie poprzez wywieszenie w lokalu wyborczym, w miejscu łatwo dostępnym dla wyborców, kopii tego protokołu. Sam protokół zaś – przekaże okręgowej komisji wyborczej.

Etap II – okręgowe komisje wyborcze zsumują głosy oddane w okręgu

Okręgowa komisja wyborcza na podstawie protokołów głosowania w obwodach ustali wyniki głosowania na poszczególne listy kandydatów i sporządzi protokół wyników głosowania w okręgu wyborczym. 

Przewodniczący okręgowej komisji wyborczej przekaże niezwłocznie dane z protokołu dotyczące liczby głosów ważnych i głosów ważnych oddanych na każdą listę kandydatów oraz liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów z każdej z tych list do Państwowej Komisji Wyborczej za pośrednictwem sieci elektronicznego przesyłania danych. Oryginału protokołów zostaną przesłane do PKW w zapieczętowanej kopercie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Etap III – Państwowa Komisja Wyborcza ustali, które komitety przekroczyły próg wyborczy

REKLAMA

Państwowa Komisja Wyborcza na podstawie danych z protokołów wyników głosowania w okręgach wyborczych ustali wstępnie liczbę głosów ważnych oraz głosów ważnych oddanych na listy kandydatów poszczególnych komitetów wyborczych w skali kraju i listy, które spełniają warunki uprawniające do uczestniczenia w podziale mandatów w okręgach wyborczych.

Kiedy do PKW trafią protokoły głosowania ze wszystkich okręgów wyborczych, Komisja protokolarnie ustali zbiorcze wyniki głosowania na listy kandydatów w skali kraju i stwierdzi, które listy spełniają warunki uprawniające do uczestniczenia w podziale mandatów w okręgach wyborczych – to znaczy, które listy przekroczyły tzw. próg wyborczy.

Następnie PKW zawiadomi o tym pisemnie każdą okręgową komisję wyborczą, oraz opublikuje informację o tym w Biuletynie Informacji Publicznej.

Ważne
Mandaty poselskie tylko dla tych komitetów, które przekroczyły próg wyborczy

W podziale mandatów w okręgach wyborczych uwzględnia się wyłącznie listy kandydatów na posłów tych komitetów wyborczych, których listy otrzymały co najmniej 5% ważnie oddanych głosów w skali kraju. 

Listy kandydatów na posłów koalicyjnych komitetów wyborczych uwzględnia się w podziale mandatów w okręgach wyborczych, jeżeli ich listy otrzymały co najmniej 8% ważnie oddanych głosów w skali kraju. 

Wyjątek od reguły: Komitety wyborcze utworzone przez wyborców zrzeszonych w zarejestrowanych organizacjach mniejszości narodowych mogą korzystać ze zwolnienia list tych komitetów ze wskazanego powyżej warunku, jeżeli złożą Państwowej Komisji Wyborczej oświadczenie w tej sprawie najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów.

Etap IV – okręgowe komisje wyborczy podzielą mandaty poselskie

Okręgowa komisja wyborcza będzie mogła dokonać podziału mandatów poselskich pomiędzy komitety, które przekroczyły próg wyborczy dopiero wtedy, gdy otrzyma zawiadomienie Państwowej Komisji Wyborczej wskazujące takie komitety.

Podział mandatów pomiędzy uprawnione listy kandydatów zostanie dokonany przez komisje okręgowe w sposób następujący:

  • liczba głosów ważnych oddanych na każdą z tych list w okręgu wyborczym zostanie podzielona kolejno przez: 1; 2; 3; 4 i dalsze kolejne liczby aż do chwili, gdy z otrzymanych w ten sposób ilorazów da się uszeregować tyle kolejno największych liczb, ile wynosi liczba mandatów do rozdzielenia między te listy w okręgu;
  • każdej liście przyzna się tyle mandatów, ile spośród ustalonego w powyższy sposób szeregu ilorazów przypada jej liczb kolejno największych.
Przykład

W okręgu wyborczym listy kandydatów zgłosiły komitety X, Y i Z. Otrzymały odpowiednio: 1200, 480, 720 głosów. W okręgu do podziału jest 6 mandatów.

Dzielnik

Komitet X

Komitet Y

Komitet Z

1

1200

480

720

2

600

240

360

3

400

160

240

4

300

120

180

Kolejne ilorazy:

  1. 1200 (Komitet X)
  2.   720 (Komitet Z)
  3.   600 (Komitet X)
  4.   480 (Komitet Y)
  5.   400 (Komitet X)
  6.   360 (Komitet Z)

Wobec tego: 

  • Komitet X otrzymuje 3 mandaty
  • Komitet Y otrzymuje 1 mandat
  • Komitet Z otrzymuje 2 mandaty

REKLAMA

Jeżeli natomiast kilka list uzyska ilorazy równe ostatniej liczbie z liczb uszeregowanych w podany sposób, a list tych będzie więcej niż mandatów do rozdzielenia, pierwszeństwo będą miały listy w kolejności ogólnej liczby oddanych na nie głosów. Gdyby na dwie lub więcej list oddano równą liczbę głosów, o pierwszeństwie rozstrzygnie liczba obwodów głosowania, w których na daną listę oddano większą liczbę głosów.

Mandaty przypadające danej liście kandydatów uzyskają kandydaci w kolejności otrzymanej liczby głosów. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzyma równą liczbę głosów uprawniającą do uzyskania mandatu z danej listy, o pierwszeństwie rozstrzygnie większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów będzie równa, o pierwszeństwie rozstrzygnie losowanie przeprowadzone przez przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej.

Po ustaleniu wyników wyborów w okręgu wyborczym okręgowa komisja wyborcza sporządza protokół wyborów posłów. Protokoły z okręgów trafią następnie do Państwowej Komisji Wyborczej.

Etap V – PKW ogłosi wyniki wyborów

Państwowa Komisja Wyborcza ogłosi wyniki wyborów po otrzymaniu danych z protokołów wyboru posłów ze wszystkich okręgów wyborczych. Kiedy to nastąpi wyniki wyborów do Sejmu zostaną podane do publicznej wiadomości za pośrednictwem mediów. 

Państwowa Komisja Wyborcza ogłosi wyniki wyborów do Sejmu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej w formie obwieszczenia. 

Dopiero wtedy będziemy wiedzieli, które komitety wyborcze zdobyły mandaty poselskie i którzy kandydaci zostali posłami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych: koniec grudnia 2024 r. [ranking] Średnio ok. 4-5 proc. ale zdarza się i 8 proc.

5,53% - tyle wynosi aktualnie (koniec grudnia 2024 r.) średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych – wynika z danych zebranych przez HREIT. To nieznacznie mniej niż miesiąc temu. Nadal można dostać nawet 8% na lokacie. Czy wiosną 2025 roku spadną stopy procentowe NBP a razem z nimi oprocentowanie depozytów bankowych?

Czy MOPS wypłaci kilka zasiłków jednocześnie? [Wyrok NSA]

Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z ostatnich wyroków podkreślił, iż pomoc społeczna zależy nie tylko od potrzeb osoby ubiegającej się o świadczenie, ale także od aktualnej sytuacji finansowej ośrodka pomocy społecznej. 

Nowy obowiązek: Czujniki dymu i czadu w mieszkaniach, wynajmowanych domach, pokojach oraz miejscach noclegowych. Przepisy weszły już w życie

Od 23 grudnia 2024 r. obowiązują przepisy nakładające obowiązek posiadania czujki dymu i czadu w pomieszczeniach i lokalach mieszkalnych. Obowiązkowe czujki dymu to reakcja na tragiczne statystyki dotyczące pożarów i zatruć.

REKLAMA

Kto dostanie rentę z tytułu niezdolności do pracy w drodze wyjątku?

Dla osób, które nie spełniają wymaganych warunków do uzyskania renty przepisy przewidują specjalny tryb ubiegania się o świadczenie. Wprawdzie decyzja Prezesa ZUS ma charakter uznaniowy, jednak jej granice są restrykcyjnie określone przez przepisy.

Absurd renty wdowiej: Świadczenia nie otrzyma wdowa, która została „porzucona” przez męża dla innej kobiety (nawet jeżeli formalnie się nie rozwiedli)

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Okazuje się, że nie będzie ono jednak przysługiwało wdowom (i odpowiednio – wdowcom), którzy w dniu śmierci współmałżonka – nie pozostawali z nim we wspólności małżeńskiej. Przy czym owa wspólność małżeńska, to nie to samo co ustawowa wspólność majątkowa między małżonkami.

ZUS: wdowy i wdowcy już teraz powinni sprawdzić, czy mają prawo do renty wdowiej. 1 stycznia 2025 r. rusza przyjmowanie wniosków

ZUS przypomina, że od nowego roku ruszy przyjmowanie wniosków o tzw. rentę wdowią. Osoby uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym małżonku oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego będą mogły łączyć te świadczenia od 1 lipca 2025 roku, o ile spełniają określone kryteria.

Wolna Wigilia w 2025 r.? Prezydent Andrzej Duda zabrał głos

Prezydent Andrzej Duda w poniedziałek 23 grudnia 2024 r. był gościem RMF 24. W trakcie rozmowy został zapytany o ustawę wprowadzającą dodatkowy dzień wolny od pracy - Wigilię. Co z wolną Wigilią w 2025 r.?

REKLAMA

Równy wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn w Polsce. Profesor z SGH: to absolutna konieczność; minimum 65 lat. Większość państw Europy to zrozumiała

Jaki wpływ zmiany demograficzne wywrą na życie Polaków, wyjaśniała w rozmowie z Polską Agencją Prasową dyrektorka Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak. Jej zdaniem zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn to absolutna konieczność. A rozwój sztucznej inteligencji i praca cudzoziemców mogą pomóc w utrzymaniu stabilnego rynku pracy.

Nie będzie Centralnej Informacji Emerytalnej

Nie będzie Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE). Zdaniem resortu cyfryzacji, CIE nie przyniesie oczekiwanych korzyści. Jest projekt ustawy. Czy brak CIE zmieni stan bieżący w zakresie informacji emerytalnej?

REKLAMA