Zmiany w Kodeksie wyborczym. Ankietowani nie wierzą, że chodzi tylko o podniesienie frekwencji
REKLAMA
REKLAMA
Czy wierzy Pani/Pan w zapewnienia PiS, że zmiany w Kodeksie wyborczym mają na celu wyłącznie zwiększenie frekwencji w wyborach? – takie pytanie zadała uczestnikom sondażu agencja badawcza SW Research.
REKLAMA
Jakie są wyniki sondażu
W sondażu uzyskano wyniki:
- 60,7 proc. respondentów odpowiedziało że nie wierzy,
- 24,8 proc. – że wierzy,
- 14,5 proc. badanych zadeklarowało, że nie słyszało o zmianie Kodeksu.
Jak zaznaczyła SW Research, w zapewnienia, że zmiany służą wyłącznie podniesieniu frekwencji nie wierzy 63 proc. osób w przedziale wiekowym 35-49 lat, oraz taki sami odsetek respondentów z wykształceniem wyższym. Nie wierzy w to również 68 proc. badanych z dochodem w przedziale między 3001 a 4000 zł netto oraz podobny odsetek respondentów z miast o wielkości między 100 a 199 tys. mieszkańców.
Czego dotyczą zmiany Kodeksu wyborczego
REKLAMA
Podpisana już przez prezydenta nowelizacja Kodeksu wyborczego przewiduje, że wójt gminy wiejskiej lub wiejsko–miejskiej ma zapewniać bezpłatny przewóz pasażerski w postaci transportu publicznego „w celu wzięcia udziału w głosowaniu dla wyborców ujętych w spisie wyborców w stałym obwodzie głosowania położonym na obszarze danej gminy, jeżeli w ramach tej gminy nie funkcjonuje w dniu wyborów publiczny transport zbiorowy lub jeżeli najbliższy przystanek komunikacyjny funkcjonującego transportu zbiorowego oddalony jest o ponad 1,5 km od lokalu wyborczego”.
Zgodnie z nowymi przepisami, wyborca niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, oraz wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat, mają prawo do bezpłatnego transportu z miejsca zamieszkania do lokalu wyborczego właściwego dla obwodu głosowania.
Jedna ze zmian zakłada „przegląd i podział” już istniejących obwodów głosowania, w wyniku czego przybyć ma ok. 6 tys. nowych obwodowych komisji wyborczych. Jak wynika ze strony PKW w wyborach parlamentarnych w 2019 r. liczba obwodów wraz z zagranicznymi wynosiła ponad 27,5 tys.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research dla rp.pl wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 14-15 marca 2023 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze mieszkańców Polski powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.(PAP)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat