Wybory parlamentarne 2019: jak dopisać się do spisu wyborców?
REKLAMA
REKLAMA
Głosowanie na gościnnych występach – dopisz się do spisu wyborców
Wyjeżdżacie i 13 października nie będzie Was w miejscu, w którym mieszkacie na stałe, a mimo to chcielibyście wziąć udział w wyborach? Dopiszcie się do spisu wyborców. Dzięki temu będziecie mogli zagłosować poza miejscem stałego zamieszkania. Nie zwlekajcie – na skorzystanie z tej usługi macie czas tylko do 8 października!
REKLAMA
Jeśli macie pewność, że w dniu wyborów nie będzie Was w domu – dopiszcie się do spisu wyborców w miejscu, w którym akurat będziecie. Możecie to załatwić online.
Dobra rada: nie czekajcie do ostatniej chwili. Najlepiej załatwić to od ręki, czyli teraz. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Polecamy: Samochód służbowy do celów prywatnych – pytania i odpowiedzi (PDF)
Krok po kroku
WAŻNE: Wniosek o dopisanie do spisu wyborców możecie wysłać najpóźniej 5 dni przed wyborami, czyli do 8 października.
- Dlatego warto działać z odpowiednim wyprzedzeniem. Zanim urzędnik dopisze nas do spisu wyborców, najpierw musi odebrać i rozpatrzyć wniosek – przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Jedynym, co powinniście przygotować, aby skorzystać z tej e-usługi jest profil zaufany (lub e-dowód, jeśli go macie) i adres, pod którym będziecie w dniu wyborów. Co dalej?
Krok 1: na GOV.PL wybierz kartę Meldunek i wybory, a następnie e-usługę Dopisz się do spisu wyborców.
Krok 2: Kliknij przycisk Dopisz się do spisu wyborców i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem).
Krok 3: Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.
Krok 4: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem).
Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę Mój GOV i podany we wniosku adres e-mail.
Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z Tobą: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez skrzynkę Mój GOV.
Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.
Przed udaniem się do lokalu wyborczego koniecznie sprawdź, czy dopisano Cię do spisu wyborców.
Wniosek zawiera prośbę o powiadomieniu Cię na twój adres e-mail o dopisaniu do spisu wyborców.
Jeżeli nie otrzymasz odpowiedzi w ciągu 3 dni, skontaktuj się z urzędem.
Usługa jest bezpłatna.
WAŻNE! E-usługa Dopisz się do spisu wyborców będzie dostępna do wtorku 8 października do godz. 23:59.
Sprawdzaj swoją skrzynkę!
Sprawdzaj swoją skrzynkę Mój GOV. To naprawdę ważne. Dlatego, aby ułatwić Wam to zadanie, przygotowaliśmy krótki opis tego, co zrobić by ta czynność nie była zbyt uciążliwa i aby żadna ważna wiadomość od urzędnika Wam nie umknęła.
Oto jak ustawić powiadomienia e-mailowe o nowych wiadomościach na skrzynce Mój GOV:
Krok 1: Zaloguj się na swoje konto na Mój GOV.
Krok 2: Wejdź w Moja skrzynka (menu po lewej stronie).
Krok 3: Wybierz Ustawienia (serwis automatycznie przeniesie Cię na stronę ePUAP)
Krok 5: W opcji Operacje Zaznacz zawsze jako opcję otrzymywania powiadomień.
Krok 6: Zapisz zmiany.
Od teraz po przyjściu każdej wiadomości z urzędu dostaniesz maila na swoją prywatną skrzynkę. Pamiętaj, aby podawać ten adres w wysyłanych wnioskach.
Od początku września do dzisiaj z e-usługi Dopisz się do spisu wyborców skorzystało niemal 20 tysięcy osób.
Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź, kiedy musisz dopisać się do spisu, a kiedy do rejestru wyborców i jak skorzystać z możliwości głosowania korespondencyjnego.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Polecamy serwis: Wybory
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat