Jak dopisać się do listy wyborców w Warszawie, aby zagłosować 13.10?
REKLAMA
REKLAMA
W referendum głosować mogą przede wszystkim osoby zameldowane w Warszawie, jak również osoby stale mieszkające w stolicy. Zgodnie z art. 5 pkt. 9 kodeksu wyborczego (Dz.U.2011.21.112) stałym zamieszkaniem jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu. Wobec tego podstawę do ukształtowania odpowiedniej oceny o stałości zamieszkania stanowi fakt, że w danym miejscu pobytu koncentrują się najważniejsze interesy życiowe i majątkowe potencjalnego wyborcy. Co ważne, z wnioskiem o wpis do rejestru może ubiegać się osoba bez stałego zameldowania, przebywająca na terenie Warszawy.
REKLAMA
Wymagane dokumenty
Aby dopisać się do listy wyborców w Warszawie należy:
- wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców. Pisemny wniosek należy złożyć w urzędzie gminy najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów/referendum,
- wypełnić oświadczenie o obywatelstwie i miejscu zamieszkania (wszystkie wzory dostępne są w urzędzie miasta bądź na stronie internetowej).
Osoby zameldowane poza Warszawą, stale zamieszkujące, pracujące bądź uczące się mogą zostać dopisane do odpowiedniego rejestru. W takim przypadku wskazany wniosek i oświadczenie składa się w odpowiednim urzędzie dzielnicy Warszawy, w której mają stałe miejsce zamieszkania.
Zobacz również: Referendum lokalne
Wraz z wnioskiem oraz oświadczeniem należy złożyć kserokopię dowodu osobistego wraz z deklaracją, w której zamieszcza się podstawowe dane osobowe (imię, nazwisko), obywatelstwo oraz adres stałego zamieszkania. Dla pewności przyjęcia wniosku warto przedstawić w urzędzie umowę najmu mieszkania, umowę o pracę wykonywaną w Warszawie bądź zaświadczenie z uczelni.
Rozpatrzenie wniosku lub odmowa wpisania do rejestru
REKLAMA
Urząd gminy/dzielnicy w ciągu trzech dni rozpatrzy wniosek. Po upływie tego czasu należy odebrać z urzędu potwierdzenie wpisu do rejestru wyborców. Decyzję o odmowie wpisania do rejestru wyborców, wraz z uzasadnieniem, urząd niezwłocznie doręczy wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 20 kodeksu wyborczego, o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców niezwłocznie zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zameldowania wnioskodawcy na pobyt stały w celu skreślenia go z rejestru wyborców w tej gminie. Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego za pośrednictwem wójta, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji. Sąd rozpatrzy skargę 3 dni od dnia jej doręczenia. Odpis postanowienia sądu doręcza się osobie, która wniosła skargę, oraz wójtowi. Należy pamiętać, iż od postanowienia nie przysługuje żaden środek zaskarżenia.
Zobacz też: Jak można złożyć protest wyborczy?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat