REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje sądu pierwszej instancji w postępowaniu karnym wykonawczym

Krzysztof  Kudlicki
Adwokat - specjalista z zakresu prawa karnego

REKLAMA

REKLAMA

Sąd, który w pierwszej instancji wydał wykonywane orzeczenie, jest właściwy we wszystkich sytuacjach postępowania wykonawczego, za wyjątkiem spraw przekazanych do właściwości innych organów, w szczególności sądu penitencjarnego (art. 2 Kodeksu ).

Organy właściwe do orzekania w polskim postępowaniu karnym wykonawczym

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych zasad polskiego prawa karnego wykonawczego jest istnienie domniemania właściwości sądu, który wydał wyrok w sprawie w pierwszej instancji, także w postępowaniu wykonawczym (Sąd Apelacyjny w Krakowie w wyroku z 21 maja 2008 r., II AKo 77/08, Prokuratura i Prawo rok 2009, Nr 1, poz. 52, str. 21).

W praktyce skutkuje to tym, że po uprawomocnieniu się wyroku co do zasady decyzję podejmuje sąd, który już w sprawie orzekał jako sąd pierwszej instancji. W zależności od rodzaju sprawy będzie to sąd rejonowy lub sąd okręgowy. Podana zasada nie jest jednak niezmienna. Mówi o tym treść art. 3§1 kkw, w którym spotkamy często używane ogólne sformułowanie: „chyba, że ustawa stanowi inaczej”. Kodeks karny wykonawczy za organy postępowania wykonawczego uważa także sądy penitencjarne, sądy wojskowe oraz inne organy wymienione w art. 2 Kodeksu karnego wykonawczego. Są nimi:
1. prezes sądu lub upoważniony sędzia;
2. sędzia penitencjarny;
3. dyrektor zakładu karnego, aresztu śledczego, a także dyrektor okręgowy i Dyrektor Generalny Służby Więziennej albo osoba kierująca innym zakładem przewidzianym w przepisach prawa karnego wykonawczego oraz komisja penitencjarna;
4. sądowy kurator zawodowy;
5. sądowy lub administracyjny organ egzekucyjny;
6. urząd skarbowy;
7. odpowiedni terenowy organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego;
8. inny organ uprawniony przez ustawę do wykonywania orzeczeń.

Zobacz również serwis: Sprawy karne

Sąd I instancji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza całości tekstu Kodeksu karnego wykonawczego pokazuje, że ustawodawca ustanowił sąd, który orzekał w sprawie w pierwszej instancji kompetentnym w szeregu spraw.

Sąd pierwszej instancji (sądem tym jest sąd rejonowy lub sąd okręgowy), który w szczególności:
1. rozpoznaje skargi na niezgodne z prawem decyzje organów wykonawczych złożone przez skazanych nieodbywających kary pozbawienia wolności;
2. może wstrzymać wykonanie zaskarżonych decyzji;
3. kieruje orzeczenie do wykonania z uwzględnieniem wymagań określonych;
4. rozstrzyga wątpliwości co do wykonania orzeczenia lub zarzuty co do obliczenia kary;
5. umarza postępowanie wykonawcze;
6. zawiesza postępowanie wykonawcze;
7. kierując do wykonania orzeczenie o pozbawieniu wolności, zawiadamia sąd opiekuńczy lub inny właściwy organ;
8. może zmienić lub uchylić poprzednie postanowienie, jeżeli ujawnią się nowe lub poprzednio nieznane okoliczności istotne dla rozstrzygnięcia;
9. orzeka w przedmiocie zatarcia skazania, jeżeli nie nastąpiło ono z mocy prawa;
10. orzeka w sprawach dotyczących wykonania kary grzywny:

Zobacz również serwis: Prawo karne wykonawcze

REKLAMA

• wzywa skazanego na grzywnę do jej uiszczenia;
• może zamienić grzywnę nieprzekraczającą stu dwudziestu stawek dziennych na pracę społecznie użyteczną;
• orzeka wykonanie zastępczej kary pozbawienia wolności;
• może warunkowo zawiesić wykonanie zastępczej kary pozbawienia wolności;
• może zamienić zastępczą karę pozbawienia wolności na pracę społecznie użyteczną;
• może odroczyć wykonanie grzywny lub rozłożyć ją na raty;
• odwołuje odroczenie wykonania grzywny lub rozłożenia jej na raty;
• może umorzyć grzywnę w całości lub w części;

11. orzeka w sprawach dotyczących wykonania kary ograniczenia wolności i sprawuje nadzór nad jej wykonywaniem;
12. określa rodzaj i miejsce pracy skazanego, jeśli nie wskazano tego w wyroku:
• wyznacza - za ich zgodą - zakłady pracy, placówki służby zdrowia lub opieki społecznej oraz inne instytucje i organizacje niosące pomoc charytatywną, względnie reprezentujące społeczność lokalną w celu wykonywania nieodpłatnej kontrolowanej pracy;
• wzywa skazanego do stawienia się w wyznaczonym terminie do wskazanego zakładu, placówki, instytucji lub organizacji;
• może wzywać skazanego do osobistego stawiennictwa i żądać od niego wyjaśnień dotyczących przebiegu odbywania kary;
• może odroczyć lub odracza wykonywanie kary ograniczenia wolności;
• może odwołać odroczenie wykonywania kary ograniczenia wolności;
• udziela lub może udzielić przerwy, a także odwołać przerwę w odbywaniu kary ograniczenia wolności;
• zamienia karę ograniczenia wolności na zastępczą karę grzywny i określa wysokość jednej stawki dziennej;
• orzeka o wykonaniu zastępczej kary pozbawienia wolności, a także o wstrzymaniu jej wykonania;
13. może odwołać odroczenie wykonania kary pozbawienia wolności.
Przedstawiona powyżej lista nie przedstawia w sposób wyczerpujący katalogu spraw, w których kompetentny jest sąd orzekający w sprawie w pierwszej instancji. W razie wątpliwości gdzie należy skierować sprawę zawsze dobrze mieć na uwadze przytoczone powyżej domniemanie prawne odnośnie właściwości sądu, który orzekał w sprawie w pierwszej instancji.

Pamiętać także trzeba, że sądy z urzędu badają swoją właściwość, a w razie stwierdzenia braku swej kompetencji do załatwienia sprawy przekazują ją innemu sądowi lub innemu organowi. Na postanowienie w tym przedmiocie służy stronie zażalenie. Wnosimy je do sądu wyższej instancji za pośrednictwem tego, który wydał zaskarżone orzeczenie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

REKLAMA

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA

Nie będzie zakazu używania kominków. Na pewno? MKiŚ odpowiada na kontrowersje dotyczące programu Czyste Powietrze

Nowe zasady programu „Czyste Powietrze”, które mają na celu poprawę jakości powietrza i zwiększenie efektywności energetycznej budynków, wzbudzają kontrowersje. Zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w tym kwestie dotyczące kominków i źródeł ciepła, stały się przedmiotem gorącej dyskusji. W odpowiedzi na te kontrowersje, minister Krzysztof Bolesta zapewnia, że nie wprowadzi się zakazu używania kominków, a zmiany w regulaminie są wynikiem szerokich konsultacji społecznych i ekspertów. Problemem pozostaje jednak interpretacja zapisów przez urzędników, co budzi obawy o przyszłość bezpieczeństwa energetycznego Polaków.

Banki likwidują bankomaty. Czy koniec gotówki staje się faktem na naszych oczach?

Banki zaczynają likwidować bankomaty. To zaś rodzi sprzeciw społeczeństwa i niepokoi Rzecznika Praw Obywatelskich, który zwraca uwagę na ryzyko wykluczenia finansowego. Może to wpłynąć szczególnie na osoby starsze i mieszkańców wsi – ale nie tylko. Jakie jeszcze konsekwencje rodzi dalsze ograniczanie gotówki, które postępuje już od pewnego czasu?

REKLAMA