REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tymczasowe aresztowanie wobec osób stwarzających zagrożenie

Krzysztof  Kudlicki
Adwokat - specjalista z zakresu prawa karnego
Tymczasowo aresztowanego uznanego za osobę „niebezpieczną” osadza się w warunkach zapewniających wzmożoną ochronę.
Tymczasowo aresztowanego uznanego za osobę „niebezpieczną” osadza się w warunkach zapewniających wzmożoną ochronę.

REKLAMA

REKLAMA

Ogólne procedury określające zasady rozmieszczania tymczasowo aresztowanych w aresztach śledczych doznają uszczerbku w sytuacjach gdy osadzonym ma być osoba zakwalifikowana jako stwarzająca poważne zagrożenie społeczne albo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa aresztu.

Podstawa oraz konsekwencje uznania za osobę „niebezpieczną”

Komisja penitencjarna może zakwalifikować tymczasowo aresztowanego jako stwarzającego poważne niebezpieczeństwo społeczne albo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa aresztu (dalej: niebezpieczny).

REKLAMA

Osoba osadzona może być uznana za „niebezpieczną” jeżeli jej właściwości, warunki osobiste, sposób zachowania się podczas pobytu w areszcie śledczym lub stopień demoralizacji stwarzają poważne zagrożenie społeczne albo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa aresztu śledczego. Jednocześnie warunkiem koniecznym jest podejrzenie tej osoby o dokonanie przestępstwa. Kodeks karny wykonawczy jedynie wylicza takie przestępstwa.

Zobacz również serwis: Areszt tymczasowy

Kodeks karny wykonawczy w art. 212a § 4 wspomina o następujących przestępstwach:

1. zamach na niepodległość lub integralność Rzeczypospolitej Polskiej, konstytucyjny ustrój lub konstytucyjny organ Rzeczypospolitej Polskiej, życie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2. ze szczególnym okrucieństwem;
3. wzięcia lub przetrzymania zakładnika albo w związku z wzięciem zakładnika;
4. uprowadzenia statku wodnego lub powietrznego;
5. z użyciem broni palnej, materiałów wybuchowych albo łatwo palnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne przestępstwa

REKLAMA

Wskazany powyżej zabieg ustawodawcy daje zdaniem Profesora Stanisława Lentala podstawę do wysunięcia wniosku, że inne przestępstwo, o którego popełnienie podejrzany jest tymczasowo aresztowany, tylko wówczas daje podstawę do kwalifikowania go jako "niebezpiecznego", gdy jest to przestępstwo o zbliżonym, a zwłaszcza przewyższającym, stopniu społecznej szkodliwości od przestępstw wskazanych w omawianym przepisie. Takim przestępstwem może być np. pozbawienie wolności, które łączyło się ze "szczególnym udręczeniem" (art. 189 § 2 Kodeksu karnego), które w konkretnych wypadkach osiągać może wyższy stopień "szczególnego okrucieństwa".

Kodeks karny wykonawczy uniemożliwia uznanie za „niebezpiecznego” tymczasowo aresztowanego za sam udział w zorganizowanej grupie lub związku mającym na celu popełnianie przestępstw. Jednak zgodnie z art. 212a § 3 Kodeksu karnego wykonawczego za „niebezpiecznego” uznaje się tymczasowo aresztowanego, podejrzanego o popełnienie przestępstwa w zorganizowanej grupie lub związku mającym na celu popełnianie przestępstw, chyba że szczególne okoliczności przemawiają przeciwko takiemu rozwiązaniu.

Tymczasowo aresztowanego uznanego za osobę „niebezpieczną” osadza się w wyznaczonym oddziale lub celi aresztu śledczego w warunkach zapewniających wzmożoną ochronę społeczeństwa i bezpieczeństwo tego aresztu, zawiadamiając o tym sędziego penitencjarnego.

Procedura uznania za osobę niebezpieczną

O uznaniu tymczasowo aresztowanego za osobę „niebezpieczną” w rozumieniu Kodeksu karnego wykonawczego orzeka komisja penitencjarna. Wskazany organ postępowania wykonawczego wydaje decyzję w rozumieniu art. 7 Kodeksu karnego wykonawczego. W konsekwencji tymczasowo aresztowanemu przysługuje prawo do zaskarżenia takiej decyzji do sądu na zasadach ogólnych. Podstawą środka zaskarżenia może być niezgodność z prawem podjętej decyzji, z tego samego powodu takie rozstrzygnięcie może uchylić sędzia penitencjarny, którego komisja penitencjarna musi powiadomić o każdym przypadku uznania tymczasowo aresztowanego za osobę „niebezpieczną”.

Zobacz również serwis: Sprawy karne

O podjętej decyzji komisja penitencjarna zawiadamia także ten organ postępowania karnego, do którego dyspozycji pozostaje tymczasowo aresztowany.

Istotnym jest także to, że komisja penitencjarna ma prawny obowiązek weryfikacji podjętej przez siebie decyzji i jest zobowiązana dokonywać tego co najmniej raz na trzy miesiące.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA