Doręczenia elektroniczne - od kiedy?
REKLAMA
REKLAMA
Doręczenia elektroniczne - nowe zasady od 05.10.2021 r.
Nadchodzą rewolucyjne zmiany w zasadach doręczania korespondencji, zarówno w postępowaniach sądowych i administracyjnych, jak i w obrocie gospodarczym. W dniu 5 października br. weszła w życie ustawa o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2020, poz. 2320).
REKLAMA
"Ustawa nakłada obowiązek nadawania korespondencji przez podmioty publiczne i niepubliczne, w formie elektronicznej z wykorzystaniem rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, wpisanego do bazy adresów elektronicznych, nałożono na podmioty takie jak sądy, administrację rządową, jednostki samorządu terytorialnego, podmioty wpisane do KRS i CEIDG, a także osoby wykonujące zawód zaufania publicznego (np. radców prawnych)" - tłumaczy Maciej Priebe, Patent attorney, Partner kancelarii Chałas i Wspólnicy.
Doręczenia elektroniczne - do kiedy nowe obowiązki?
Z uwagi na skale i potencjalne trudności techniczne, ustawodawca przewidział stopniowe wprowadzanie nowych obowiązków dla poszczególnych grup. I tak:
Od dnia 05.07.2022 obowiązki związane z doręczeniami elektronicznymi obejmą:
- organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy,
- osoby wykonujące zawód zaufania publicznego,
- podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców w KRS,
- NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i jednostki budżetowe je obsługujące.
- Od dnia 01.01.2023 obowiązki związane z doręczeniami elektronicznymi obejmą:
- uczelnie wyższe,
- Polską Akademię Nauk.
Od dnia 01.01.2024 obowiązki związane z doręczeniami elektronicznymi obejmą:
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki.
Od dnia 01.01.2025 obowiązki związane z doręczeniami elektronicznymi obejmą:
- inne, niewymienione wcześniej podmioty publiczne.
Od dnia 30.09.2026 obowiązki związane z doręczeniami elektronicznymi obejmą:
- przedsiębiorców wpisanych do CEIDG.
Od dnia 01.10.2029 obowiązki związane z doręczeniami elektronicznymi obejmą:
- sądy i trybunały,
- komorników,
- prokuraturę, organy ścigania i Służbę Więzienną.
"Zgodnie z ustawą korzystanie z doręczeń elektronicznych odbywać się będzie za pośrednictwem aplikacji e-Doręczenia. Do korzystania z aplikacji niezbędne będzie posiadanie adresu do doręczeń elektronicznych. Przy czym, nie będzie to tradycyjny adres poczty elektronicznej (email) lecz specjalny adres elektroniczny umożliwiający korzystanie z usługi doręczenia elektronicznego, kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub z usługi hybrydowej" - zaznacza Maciej Priebe, Patent attorney, Partner kancelarii Chałas i Wspólnicy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat