REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne - jak przebiega krok po kroku?

Kancelaria Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje
1 lipca br. w ramach tzw. tarczy 4.0. po raz pierwszy zastosowano przepisy dotyczące uproszczonego postepowania restrukturyzacyjnego./Fot. Shutterstock
1 lipca br. w ramach tzw. tarczy 4.0. po raz pierwszy zastosowano przepisy dotyczące uproszczonego postepowania restrukturyzacyjnego./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Po raz pierwszy przepisy dotyczące uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego zastosowano 1 lipca 2020 r. Eksperci z kancelarii Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje, którzy zainicjowali procedurę przyspieszonej restrukturyzacji, opisują krok po kroku kolejne etapy nowej procedury.

Ruszyły pierwsze przyspieszone restrukturyzacje

1 lipca br. w ramach tzw. tarczy 4.0. po raz pierwszy zastosowano przepisy dotyczące uproszczonego postepowania restrukturyzacyjnego. Nowe przepisy są dedykowane przedsiębiorcom, którzy w okresie pandemii koronawirusa wpadli w kłopoty finansowe. Eksperci wskazują, że dzięki nowej procedurze będą mogli w łatwy sposób, podjąć negocjacje ze swoimi wierzycielami, ochronić się przed egzekucją i samodzielnie odbudować swoją równowagę finansową.

REKLAMA

Polecamy: Restrukturyzacja firmy poprzez elastyczne formy zatrudnienia. Poradnik Gazety Prawnej 6/2020

Eksperci z kancelarii Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje, którzy jako pierwsi w kraju zainicjowali procedurę przyspieszonej restrukturyzacji, opisują kolejne etapy postępowania naprawczego, które dzięki zmianom w prawie mogą być zainicjowane na wniosek danego właściciela przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Pierwszym etapem przyspieszonej restrukturyzacji jest zawarcie umowy o sprawowanie nadzoru nad postępowaniem dotyczącym postępowania o zatwierdzenie układu. Dłużnik musi zawrzeć odpowiednią umowę z licencjonowanym doradcą restrukturyzacyjnym lub spółką, w której działa doradca. Powierzenie nadzoru doradcy restrukturyzacyjnemu, tj. specjaliście z zakresu prawa upadłościowego i restrukturyzacyjnego ma skutkować profesjonalnym zabezpieczeniem interesów podmiotu zawierającego z nim umowę.

Kolejnym krokiem po zawarciu umowy jest przygotowanie przez dłużnika propozycji układowych, spisu wierzytelności oraz spisu wierzytelności spornych, które przekazać powinien nadzorcy układu. Po ich sporządzeniu obwieszcza się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym o otwarciu postępowania o zatwierdzenie układu. Eksperci zwracają uwagę, że dzień dokonania obwieszczenia w MSiG jest dniem otwarcia postępowania o zatwierdzeniu układu. Do czasu zatwierdzenia układu przez sąd otwiera przed wierzycielem okres ochronny dłużnika. Z tym dniem z mocy prawa zawieszają się postępowania egzekucyjne dotyczące wierzytelności objętych układem oraz wierzytelności zabezpieczone rzeczowo, wszczęte przed dniem otwarcia postępowania o zatwierdzenie układu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przedostatnim krokiem, jaki przewiduje procedura przyspieszonej restrukturyzacji jest przeprowadzenie głosowania korespondencyjnego wierzycieli lub wyznaczenie terminu zgromadzenia wierzycieli w celu głosowania nad układem. Po przyjęciu układu, ostatnim krokiem uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego jest złożenie przez nadzorcę sądowego wniosku o zatwierdzenia układu do właściwego sądu.

Zgodnie z założeniem tarczy 4.0 uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne ma trwać 4 miesiące od dnia dokonania obwieszczenia. Jeżeli jednak w tym terminie nie wpłynie do sądu wniosek o zatwierdzenie układu postępowanie zostaje umorzone z mocy prawa. Przedmiotowe postępowanie może zostać umorzone z mocy prawa również na wniosek dłużnika, wierzyciela lub innej osoby mającej w tym interes prawny. W sytuacji, gdy postępowanie o zatwierdzenie układu zostanie umorzone lub sąd wyda postanowienie o odmowie zatwierdzenia układu, dłużnikowi przysługiwać będzie jeszcze prawo do złożenia uproszczonego wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego albo uproszczony wniosek o ogłoszenie upadłości w odpowiednim ustawowym terminie.

Wprowadzone zmiany są bardzo korzystne, szczególnie jeżeli chodzi o szybkość postępowania, jak również pomoc firmom zagrożonym niewypłacalnością. W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż nowa procedura w momencie ukazania się obwieszczenia o otwarciu postępowania w MSiG spowoduje zawieszenie z mocy prawa wszelkich postępowań egzekucyjnych. Po drugie, ustawa wprowadza zakaz wypowiedzenia umowy najmu lub dzierżawy lokalu lub nieruchomości, w których jest prowadzone przedsiębiorstwo dłużnika. Po trzecie spełnianie przez dłużnika świadczeń wynikających z wierzytelności, które z mocy prawa są objęte układem, jest niedopuszczalne. Według obwieszczenia w MSiG, nasza kancelaria jako pierwsza w kraju rozpoczęła tego typu procedurę. Jesteśmy przekonani, że będzie ona stanowić odczuwalną pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych przez pandemię koronawirusa – przekonuje Marcin Ostaszewski, doradca restrukturyzacyjny, prezes zarządu Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje.

Wcześniejsze rozwiązania w ramach tarczy antykryzysowej w żaden sposób nie chroniły dłużników przed egzekucją. Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne wprowadza dla nich zabezpieczenie. Dzięki nowemu rozwiązaniu będą oni mogli w łatwy sposób, podjąć negocjacje ze swoimi wierzycielami, ochronić się z dniem dokonania obwieszczenia w sposób natychmiastowy przed egzekucją i wykonaniem postanowień o zabezpieczeniu roszczenia lub zarządzeń zabezpieczenia roszczeń wynikających z tych wierzytelności, które objęte są układem z mocy prawa. Procedura umożliwi im odzyskanie równowagi finansowej poprzez otwarcie postępowania naprawczego, bez obowiązku występowania do sądu. Opcja szybkiej restrukturyzacji powinna budzić największe zainteresowanie przedstawicieli tych branż, w które najbardziej uderzył COVID-19, m.in. w sektorze materiałów chemicznych, energetyce, przemyśle, spółkach sektora finansowego oraz sektorze dotyczącym dóbr konsumpcyjnych – dodaje Aldona Zych, aplikant radcowski z Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje.

Marcin Ostaszewski

Marcin Ostaszewski - doradca restrukturyzacyjny, prezes zarządu Mikulewicz Ostaszewski Restrukturyzacje

Infor

Infor

Polecamy serwis: Upadłość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Nowe wytyczne to przede wszystkim poprawa sytuacji prawnej dzieci, ale mogą z nich także skorzystać osoby dorosłe. Dla świadczenia wspierającego istotne jest jednak nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA