Obecnie kodeks postępowania reguluje sytuację, kiedy adresat uchyla się od odbioru pisma, bądź nie może go odebrać.
Kodeks rozróżnia dwie sytuacje:
• Kiedy pismo jest doręczane przez pocztę
• Kiedy pismo jest doręczane przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.
W obu jednak wypadkach pismo jest przechowywane przez 14 dni – bądź na poczcie, bądź w siedzibie organu który próbował pismo doręczyć.
Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.
W przypadku niepodjęcia przesyłki w tym terminie, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia.
Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, w którym możliwy jest odbiór pisma, a samo pismo pozostawia się w aktach sprawy.