Portal Informacyjny jako ułatwienie dostępu do spraw sądowych

Małgorzata Stawicka
rozwiń więcej
Portal Informacyjny sądu/ Fot. Fotolia
Portal Informacyjny, rewolucyjne rozwiązania Ministerstwa Sprawiedliwości, stanowi istotne ułatwienie dostępu do spraw sądowych. Kto i na jakich zasadach może korzystać z Portalu Informacyjnego?

Portal Informacyjny to rewolucyjne rozwiązanie zainicjowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości, wprowadzane stopniowo we wszystkich sądach na terenie całego kraju. Portal Informacyjny ma swoją podstawę prawną w dodanym §90a ust. 1-4 Regulaminu Urzędowania Sądów Powszechnych z dnia 23 lutego 2007 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 249 z późn. zm.). Elektroniczny system umożliwia bezpośredni dostęp do akt sądowych dla stron procesu oraz ich pełnomocników procesowych. Celem wdrożenia innowacyjnego Portalu Informacyjnego było przede wszystkim odciążenie sekretariatów sądów od czasochłonnego obowiązku udzielania informacji uczestnikom procesu. Chodzi tu głównie o wyszukiwanie akt do osobistego przeglądania, kserowanie poszczególnych kart z akt, udostępnianie protokołów z rozpraw czy nagrywanie e-protokołów. Wszystkie te czynności wiążą się z koniecznością osobistego przyjazdu do siedziby sądu, składania licznych wniosków, często także wcześniejszego zamówienia akt do wglądu w czytelni, a także kosztów związanych z ewentualną chęcią uzyskania kserokopii dokumentów. Dzięki Portalowi użytkownik może uzyskać dostęp do swojej sprawy z ekranu komputera.

Czy można fotografować akta sądowe?

Procedura dostępu do Portalu Informacyjnego

Aby zainicjować możliwość korzystania z portalu, należy założyć konto pod adresem interesującej użytkownika apelacji, przykładowo dla użytkownika z apelacji warszawskiej będzie to: https://portal.waw.sa.gov.pl, gdańskiej: https://portal.gdansk.sa.gov.pl, krakowskiej: https://portal.krakow.sa.gov.pl. Aplikacja krok po kroku wskaże, jakie dane należy wskazać, aby dokonać skutecznej rejestracji. Aby aktywować prawidłowo zarejestrowane konto należy jednorazowo udać się do Sądu Okręgowego danej apelacji, gdzie pracownik sądu zweryfikuje dane z dokumentem tożsamości lub legitymacją pełnomocnika procesowego. Po dokonaniu tej formalności można będzie już bez problemów korzystać z Portalu Informacyjnego, przy użyciu loginu i nadanego unikalnego hasła.

Portal Informacyjny - ułatwienie dostępu do sądu

Główną z zalet systemu jest jego nieodpłatność. Użytkownik nie ponosi żadnych kosztów związanych z dostępem do akt sprawy. Każde pismo ujawnione w systemie można zapisać na dysku komputera, edytować, drukować. W sytuacji, kiedy dana rozprawa była nagrywana za pomocą e-protokołu, istnieje możliwość pobrania pliku z zapisem posiedzenia, celem jego odsłuchania. Dzięki temu, zbędna staje się konieczność sporządzania wniosków do sądu o kopie protokołów lub nagrań. Dzięki dostępowi użytkownik w szybszy sposób dowie się o terminach posiedzeń, wezwaniach, zmianach w danej sprawie, jeszcze zanim korespondencja z tymi informacjami dotrze do adresata. Przykładowo, dzięki dostępowi do Portalu strona dowie się o wezwaniu przez sąd do uzupełnienia braków formalnych pisma i będzie mogła braki te uzupełnić lub się do tego przygotować, zanim jeszcze otrzyma tradycyjne papierowe wezwanie (sam dostęp do informacji i przejrzenie dokumentów nie zastępuje jeszcze tradycyjnego doręczenia). Informacje do systemu są bowiem wprowadzanie niezwłocznie (do 3 dni roboczych), po sporządzeniu ich w formie elektronicznej przez pracownika sądu. Ponadto dostępna jest funkcja otrzymywania e-maila ze zbiorczym powiadomieniem o nowych czynnościach w sprawach danej apelacji. Istotnym udogodnieniem jest również opcja tworzenia kont zależnych dla pracowników kancelarii, które jest powiązanie z kontem głównym pełnomocnika. Jest to istotne w przypadku prowadzenia przez pełnomocnika dużej ilości spraw, a samodzielne przejrzenie informacji nie byłoby zawsze możliwe.

Dalsze prace nad Portalem Informacyjnym

System stopniowo się rozwija, ostatecznie ma objąć swoim zasięgiem wszystkie sądy w Polsce. Na chwilę obecną (październik 2014 roku) objął swoim działaniem sądy okręgowe i apelacyjne, kolejnym etapem będą wszystkie sądy rejonowe. Obecnie Portal Informacyjny został wdrożony w sądach rejonowych apelacji białostockiej, warszawskiej oraz wrocławskiej. Wykaz sądów, w których już wdrożono to innowacyjne rozwiązanie znajduje się pod adresem https://portal.wroclaw.sa.gov.pl/wykazsadow.

Kto ma dostęp do akt w postępowaniu przygotowawczym?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Prawo
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

pokaż więcej
Proszę czekać...