REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczyciel zamiast listonosza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sergiej
kobieta, praca, fot. Fotolia
kobieta, praca, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia 31 maja 2011 roku osobą upoważnioną do doręczania pism z sądu ma być specjalnie powołana do tego celu służba doręczeniowa. Ta nowa funkcja w znacznej mierze ma przyspieszyć postępowanie.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem obowiązki listonosza w zakresie doręczania pism będą przekazane służbie doręczeniowej, co ma w znacznym stopniu obniżyć koszty i przyspieszyć doręczanie pism sądowych. Po przeprowadzeniu analizy ekonomicznej doręczeń pism sądowych Prezes Sądu może utworzyć służbę doręczeniową, a w sytuacji gdy skład zespołu przekracza 15 osób można będzie powołać koordynatora zespołu.
Nowopowstała funkcja doręczycieli ma wchodzić w skład wyodrębnionego zespołu pracowników w oddziale administracyjnym sądu, gdzie w budynku sądu będzie dla nich wyznaczona specjalne pomieszczenie.

REKLAMA

Zobacz: Część Pierwsza - Postępowanie rozpoznawcze (art. 15-729)

Kim są doręczyciele? 

Służbę doręczeniową ma tworzyć grupa pracowników, którzy są zatrudnieni w celu doręczania pism sądowych , bądź inni pracownicy, z którymi zawarto umowę cywilnoprawną w przedmiocie doręczania pism sądowych jako wykonywania dodatkowych zadań poza godzinami urzędowania sądów, będą to tzw. „doręczyciele”.
W celu jasnej identyfikacji tych osób zostaną im przyznane identyfikatory, które będą wydawane przez Prezesa Sądu, identyfikator ma zawierać zawiera nazwę sądu, imię i nazwisko doręczyciela oraz jego zdjęcie.

Gdzie doręczyciel świadczy usługi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sądowa służba doręczeniowa utworzona w jednym sądzie będzie mogła świadczyć usługi na rzecz innych sądów, jeśli w tym samym budynku, lub w mieście znajduje się kilka sądów.

Prezesi sądów zawierają porozumienie o współdziałaniu sądów w realizacji doręczeń pism sądowych na danym obszarze powinni określić :

-zasady ponoszenia przez poszczególne sądy wszystkich kosztów związanych z bezpośrednim finansowaniem realizacji zadania, przy uwzględnieniu liczby przesyłek oraz obszaru działania proporcjonalnie do udziału każdego sądu;

- warunki przystąpienia oraz wystąpienia z realizacji porozumienia.

Zobacz: Uchwała SN-wymóg doręczenia pism procesowych

Odpowiednie przeszkolenie

Prezes sądu zapewnia doręczycielom szkolenie w zakresie prawidłowego doręczania pism sądowych, przepisów dotyczących trybu i sposobu doręczania pism sądowych oraz znaczenia doręczeń dla postępowania sądowego.

Zobacz: Doręczanie pism procesowych

Jak będą pracować?

Pisma sądowe mogą być doręczane przez doręczycieli w systemie dwuzmianowym. Prezes sądu ustala liczbę doręczycieli, z uwzględnieniem przewidywanej ilości pism sądowych i ustalonego obszaru właściwości. Doręczyciele korzystają ze środków publicznego transportu zbiorowego. W uzasadnionych przypadkach doręczyciele mogą korzystać z pojazdu pozostającego w dyspozycji sądu lub pojazdu stanowiącego własność lub współwłasność doręczyciela albo pozostającego do jego dyspozycji.
Przygotowane do doręczenia pisma sądowe doręczyciele odbierają w biurze podawczym na podstawie odrębnych zestawień pism przekazanych każdemu doręczycielowi, w których odnotowuje się sygnaturę akt i datę doręczanego pisma, nazwę adresata i datę przekazania pisma do doręczenia.

Nowa funkcja doręczyciela sądowego będzie działać w ramach budżetu sądu.


Źródło:
Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 4 maja 2011 roku w sprawie warunków organizacji oraz struktury sądowej służby doręczeniowej-Dziennik Ustaw z 16 maja 2011 Nr 99 poz. 577

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA