Jakie informacje możemy uzyskać telefonicznie w sekretariacie sądu?
REKLAMA
REKLAMA
Przed takim sposobem zdobycia informacji w naszej sprawie wielu odstrasza dawne przekonanie, że przez telefon nie uda się uzyskać żadnej informacji. Tymczasem kwestia uzyskiwania informacji w drodze telefonicznej wynika wprost z przepisu prawa, z którego powinniśmy korzystać.
REKLAMA
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 roku - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. Nr 38, poz. 249, ze zm.) w §31 wskazuje, że kierownik sekretariatu wydziału lub inny upoważniony przez niego pracownik sekretariatu mogą udzielać telefonicznie informacji o sprawie rozpoznawanej w wydziale, po uprzednim podaniu danych osobowych strony lub uczestnika postępowania albo sygnatury akt sprawy.
Zobacz: Pierwsza wizyta w sądzie
W praktyce warunkiem uzyskania jakichkolwiek informacji jest:
- podanie sygnatury sprawy,
- wskazanie swojej roli w tym postępowaniu (czy jest się stroną pozwaną czy powodową).
W ust. 3 cytowanego przepisu wskazuje się, że przedmiotem informacji udzielanych telefonicznie mogą być w szczególności:
1) sygnatura akt sprawy;
2) terminy posiedzeń i rozpraw;
3) data rozstrzygnięcia, którego dotyczy zapytanie;
4) czynności dotyczące postępowania międzyinstancyjnego.
REKLAMA
Jest to więc wyliczenie przykładowe, które nie powinno stanowić podstawy do udzielenia innych informacji. Zakres takich informacji powinien bowiem zależeć zarówno od ważności uzyskania danej informacji jak i sytuacji danej strony (np. czy osobiste stawiennictwo takiej osoby w sekretariacie sądu jest zbyt trudne).
W praktyce najwięcej wątpliwości budzi fakt, czy w formie telefonicznej można uzyskać informację o treści zapadłego orzeczenia sądu (treści wyroku). Cytowany przepis nie wskazuje wprost na taką możliwość, lecz z art. 45 ust. 2 Konstytucji wynika, że wyrok ogłaszany jest co do zasady publicznie.
Przeciwnicy możliwości uzyskania treści wyroku w formie zapytania telefonicznego argumentują, że przepis ten wskazuje jedynie na jawną formę publikacji wyroku – nie zaś na samą treść ogłoszonego już wyroku.
W większości przypadków sekretariaty sądu wybierają więc formę pośrednią informowania o treści ogłoszonego wyroku. Informują o treści wyroku w formie skróconej o ile jest to możliwe (np. wyrok skazujący/uniewinniający, zasądzający/oddalający powództwo) bądź też informują o treści wyroku dopiero wówczas jeśli uzyskają uwiarygodnioną informację o personaliach rozmówcy.
W przypadku gdyby sekretariat odmówił podania treści wyroku, a nie mamy możliwości aby osobiście stawić się do sądu – zawsze pozostaje możliwość złożenia formalnego wniosku o doręczenie odpisu wyroku w formie pisemnej. Wniosek taki jest wolny od opłat.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat