Co mówią przepisy
Artykuł 444 § 1 k.c. stwierdza, że naprawienie szkody w postaci uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia obejmuje wszelkie wynikłe z tego powodu koszty, tj.:
• leczenia, zakupu lekarstw, zabiegów i operacji, opieki pielęgniarskiej, przewozów poszkodowanego, dodatkowej rehabilitacji - jeżeli zachodzi konieczność leczenia w zakresie nie wchodzącym w świadczenia wynikające z ubezpieczenia zdrowotnego można żądać od Zakładu Ubezpieczeń wyłożenia z góry środków pieniężnych na tego rodzaju leczenie,
• przygotowania do innego zawodu - na żądanie poszkodowanego, który stał się inwalidą, Zakład Ubezpieczeń, powinien wyłożyć z góry sumę potrzebną na koszty przygotowania do innego zawodu,
• oprotezowania i zakupu sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego np. okularów, aparatów słuchowych, wózków inwalidzkich, protez, kul, usztywniaczy, gorsetów, materacy antyodleżynowych, specjalnych łóżek dla niepełnosprawnych,
• koniecznej opieki nad poszkodowanym przez osoby trzecie w okresie leczenia i rehabilitacji, wykonywania określonych prac np. mycia głowy, zrobienia zakupów, przygotowania posiłku,
• koszty transportu poszkodowanego tj. dojazdów na wizyty lekarskie, konsultacje i zbiegi rehabilitacyjne, przewóz do szpitala, do domu w inne uzasadnione potrzebami poszkodowanego miejsca, koniecznego transportu najbliższych poszkodowanego w celu odwiedzin chorego w szpitalu,
• koszty przystosowania pomieszczeń do indywidualnych powypadkowych potrzeb poszkodowanego tj. przerobienie łazienki, ubikacji - wyposażenie ich w urządzenia pomocowe, czasami także zmiana mieszkania np. na znajdujące się na parterze, koszty wykonania podjazdów, pochylni dla niepełnosprawnych, wszystkich innych urządzeń znoszących bariery architektoniczne,
• wizyt i leczenia przez prywatnych lekarzy (wg rachunków), jeżeli uszkodzenie ciała jest poważne lub tego rodzaju, że uzasadnia konieczność odpowiedniej opieki, zabiegów itp.
Istotne dokumenty
Przy staraniu się o zwrot kosztów wyjątkowo istotne są kwestie dowodowe, co oznacza, że osoba starająca się o zwrot w/w kosztów powinna należycie udokumentować, że faktycznie takie koszty poniosła. Tak więc wszelkie wydatki musimy udokumentować poprzez: faktury, paragony, umowy, oświadczenia.
W razie braku dokumentów poświadczających poniesienie wydatków Zakład Ubezpieczeń z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie kwestionował zwrot poniesionych kwot.