Jaka jest forma umowy zlecenia?
REKLAMA
REKLAMA
Umowę zlecenia reguluje kodeks cywilny. Poświęca jej art. 734- 751. W tych przepisach znajdziemy informacje na temat stron umowy, wynagrodzenia, odstąpienia od umowy, wzajemnych rozliczeń czy też terminów przedawnienia. Nie znajdziemy jednak prawie żadnych informacji na temat formy umowy. Dlatego też w tej kwestii trzeba posiłkować się przepisami ogólnymi kodeksu cywilnego.
REKLAMA
Definicja
Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Co do zasady umowa zlecenia obejmuje umocowanie do dokonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Przepisy te nie uchybiają przepisom o formie pełnomocnictwa.
Przepisy ogólne
Co do zasady polskie prawo zezwala na dokonywanie czynności prawnej w dowolnej formie. Tylko w wyjątkowych wypadkach kodeks cywilny lub inne ustawy (np. prawo autorskie) nakładają na strony obowiązek zachowania szczególnej formy umowy.
Formy umowy
Kodeks cywilny wymienia kilka form jakie mogą być potrzebne do ważności umowy. Umowa może być zawarta w formie pisemnej, formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym, w formie pisemnej z datą pewną czy w końcu w formie aktu notarialnego.
Dla przykładu w formie aktu notarialnego zawieramy następujące umowy:
- umowę sprzedaży nieruchomości,
- umowę darowizny nieruchomości,
- małżeńską umowę majątkową (intercyzę),
- umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Natomiast formę pisemna musi posiadać:
- umowa leasingu;
- umowa kontraktacji;
- umowa poręczenia;
Umowa zlecenia
Kodeks cywilny nie nakłada na strony umowy zlecenia żadnych wymogów co do formy umowy zlecenia. Oznacza to, że umowę taką można zawrzeć chociażby ustnie (i umowa taka będzie wiązała strony).
REKLAMA
Oczywiście dla własnego bezpieczeństwa najlepiej zawrzeć tego rodzaju umowę na piśmie. Wtedy w razie sądowego dochodzenia roszczeń z tytułu zlecenia ma się w ręku silny dowód potwierdzający zawarcie umowy oraz określający postanowienia stron
Przepisy prawa nie stoją naprzeciw temu aby taką umowę zawrzeć w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi bądź też w formie aktu notarialnego. Trzeba jednak pamiętać, że skorzystanie z tej formy pociąga za sobą koszty.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat