Przedawnienie roszczeń z umowy z operatorem
REKLAMA
REKLAMA
Przedawnienie
Przedawnienie to instytucja prawa cywilnego, której esencja sprowadza się do tego, iż po upływie określonego czasu dłużnik może uchylić się od spełnienia świadczenia. Przedawnione roszczenie nie wygasa. Podniesienie przez dłużnika zarzutu przedawnienia powoduje jedynie że roszczenie nie może być dochodzone pod przymusem państwowym (egzekucyjnym).
REKLAMA
Zobacz: Nakaz zapłaty od przedawnionego roszczenia
Wierzyciel może dochodzić przed sądem spełnienia przedawnionego roszczenia. Co więcej, sąd przyzna je wierzycielowi, chyba że dłużnik podniesie zarzut przedawnienia. Wtedy też takie roszczenie będzie oddalone.
Przedawnienie powoduje że dłużnik może uchylić się od spełnienia świadczenia. Nie oznacza to jednak, że roszczenie wygasa. Istnieje ono, ale zgłoszenie przez dłużnika zarzutu przedawnienia uniemożliwia jego przymusową egzekucję.
Przedawnienie roszczeń operatora
Roszczenia operatora z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych podobnie jak większość innych roszczeń majątkowych, ulegają przedawnieniu. To bardzo istotna wiadomość dla tych wszystkich, którzy swego czasu nie zapłacili w porę operatorowi, a teraz o dług upomina się firma windykacyjna.
X w 2005 r. nie opłacił trzech rachunków telefonicznych. Po ponad 6 latach otrzymał pismo od firmy windykacyjnej z żądaniem zapłaty pod groźbą skierowania sprawy do sądu.
Podstawowe pytanie brzmi: co zrobić w takiej sytuacji? Pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie, czy dane roszczenia nie uległy już przedawnieniu. Niezależnie od czasu, jaki upłynął, wierzyciel może dochodzić zapłaty rachunku. Jego działanie zniweczy bowiem dopiero podniesienie zarzutu przedawnienia przez dłużnika.
Kiedy się przedawnia?
Kiedy przedawnieniu ulegną roszczenia z rachunku? Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego roszczenia operatora i każdego dalszego wierzyciela (także firmy windykacyjnej) przedawniają się z upływem 3 lat od chwili, gdy roszczenie stało się wymagalne. 3- letni termin wynika z art. 118 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym po takim terminie przedawniają się roszczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (a roszczenie o zapłatę rachunku za telefon jest związane z prowadzenie działalności gospodarczej przez operatora).
Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja
Nie będzie miała zastosowania norma art. 750 kodeksu cywilnego, która ustanawia dla umów o świadczenie usług 2-letni termin, a to z racji tego, iż przepis ten dotyczy jedynie umów nie uregulowanych innymi przepisami. Wyklucza to umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych, której istotne elementy są regulowane przez prawo telekomunikacyjne. Na takim stanowisku stanął Sąd Najwyższy (por. uchwała SN z 7 maja 2009 r. o sygn. III CZP 20/09).
Roszczenia z rachunku telefonicznego oraz inne związane z umową z operatorem przedawniają się z upływem 3 lat od daty wymagalności.
Jak ustalić datę wymagalności poszczególnych rachunków? Co może wpływać na okres przedawnienia? O tym czytaj w części drugiej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat