Umowa o dzieło
Z wykonawcą mebla lub innej rzeczy zawieramy umowę o dzieło. Istotą tej umowy jest to, że ma być osiągnięty pewien rezultat i to on jest wynagradzany, sam proces dojścia do tego rezultatu nas nie interesuje. W interesie konsumenta jest więc drobiazgowe określenie w umowie elementów, takich jak zakres pracy, wykorzystywane materiały, a nawet takich szczegółów jak rodzaj farby czy lakieru.
Dobrze jest też zamieścić w umowie postanowienie, że w określonym terminie po zakończeniu prac zamawiający może oświadczyć, że dzieło przyjmuje, lub żąda określonych poprawek, wskazując na sposób ich poprawienia i termin na ich dokonanie.
POBIERZ WZÓR: Umowa o dzieło
Uprawnienia zamawiającego
Nawet bez takiego postanowienia zamawiający może domagać się poprawek, ponieważ zgodnie z przepisami, przyjmujący zamówienie jest odpowiedzialny wobec zamawiającego za dzieło, które w chwili wydania jest niezgodne z umową.
Jeżeli więc wykonawca oddaje nam wadliwe dzieło, można go wezwać do doprowadzenia do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowe, w określonym terminie. Poprawki, które nie będą dokonane w terminie, mogą nie zostać przyjęte przez konsumenta. Z kolei wykonawca może odmówić naprawy, która wymagałaby nadmiernych kosztów.
Zobacz serwis: Naprawy i remonty
W każdym przypadku, gdy wykonawca nie dokona naprawy w terminie, konsument może bądź przyjąć dzieło i zażądać obniżenia ceny, bądź odmówić jego przyjęcia i nie zapłacić.
Obniżenie wynagrodzenia stosuje się, gdy wady są nie są istotne. Natomiast odstąpienie od umowy jest uzasadnione gdy istotnych wad nie da się usunąć.
Terminy
Jakiekolwiek zastrzeżenia konsument powinien zgłosić w przeciągu 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności dzieła z umową, w przeciwnym razie powyższe uprawnienia przedawnią się. Przyjmujący zamówienie odpowiada za niezgodność dzieła z umową tylko przez 2 lat od wydania tego dzieła konsumentowi.