REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis własnoręczny a elektroniczny – podobieństwa i różnice

Joanna Grynfelder
Praktyk z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami i doradztwie w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy i compliance. Pierwsze doświadczenia zawodowe zdobyła w Banku Pekao S.A,. monitorując transakcje klientów oraz tworząc zawiadomienia o transakcjach podejrzanych. Brała udział w budowie AML Hub dla Citibank, dostarczającego swoje usługi w 50 krajach. Występowała na międzynarodowych i krajowych wydarzeń poświęconych przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i compliance. Jest członkinią Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw.
Podpis własnoręczny a elektroniczny – podobieństwa i różnice /fot. Fotolia
Podpis własnoręczny a elektroniczny – podobieństwa i różnice /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podpis własnoręczny i podpis elektroniczny to równorzędne narzędzia prawne. Wywołują takie same skutki dla czynności prawnych, są także podstawą weryfikacji tożsamości każdego z nas, ale też różnią się od siebie w kilku kwestiach.

Podpis może być złożony w dwóch postaciach: tradycyjnej i elektronicznej. Niezależnie od formy, podpis przypisany jest jednej osobie, co umożliwia jej identyfikację i pozbawia możliwości wyparcia się go przez autora. Każdy z nich może być bez problemu rozpoznany przez osoby niezależne.

REKLAMA

Zapytaj na FORUM

Podpis własnoręczny jako element formy pisemnej czynności prawnej

Kwestia podpisu regulowana w kodeksie cywilnym dotyczy tylko podpisu własnoręcznego. O konieczności złożenia podpisu jest wzmianka przy okazji pisemnej formy czynności prawnej. Na gruncie art. 78 §1 Kodeksu cywilnego aby zachować pisemną formę czynności prawnej wystarcza dokument obejmujący treść oświadczenia woli opatrzyć własnoręcznym podpisem.

Bezpieczny podpis elektroniczny

W polskim systemie prawnym podpis elektroniczny, czyli dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służące do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny, został wprowadzony ustawą o podpisie elektronicznym z dnia 18 września 2001 r. (Dz. U.  Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) i funkcjonuje od 2002 roku.

Bezpieczny podpis elektroniczny charakteryzuje się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przyporządkowaniem wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
  • sporządzaniem za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
  • powiązaniem z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna;

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Oprócz bezpiecznego podpisu elektronicznego wyróżniamy podpis kwalifikowany, czyli taki, który posiada certyfikat spełniający warunki szczegółowo określone w ustawie o podpisie elektronicznym, wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne.

Zobacz również: Oświadczenie woli przez Internet


Różnice między podpisem tradycyjnym a podpisem elektronicznym

REKLAMA

Podpis elektroniczny w przeciwieństwie do podpisu własnoręcznego, który jest związany nierozłącznie z dokumentem, może być składowany i przesyłany. Możemy także zauważyć znaczącą różnicę odnośnie umiejscowienia tych dwóch form podpisów – podpis elektroniczny obejmuje cały dokument, natomiast podpis własnoręczny jest składany na końcu dokumentu.

Podpis elektroniczny wywołuje takie same skutki prawne jak podpis własnoręczny. Równoznaczność podpisu elektronicznego z podpisem własnoręcznym wymaga jednak wejścia w życie jeszcze kilku nowelizacji prawnych. Ze względu na obowiązujące przepisy skuteczność i rozległe zastosowania podpisu elektronicznego można podważyć np. w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zgodnie z postanowieniem Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygn. akt I OPP 25/08 dotyczącym złożenia skargi na przewlekłość postępowania Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego drogą elektroniczną dla skuteczności pisma wnoszonego przez stronę tą drogą wymagane jest późniejsze złożenie własnoręcznego podpisu na tym dokumencie, by spełniał on wymagania wynikające z art. 46 §1 p.p.s.a.

Polecamy serwis: Umowy

Podstawa prawna:

Ustawa o podpisie elektronicznym (Dz. U.  Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.; art. 78 §1).

Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lipca 2008r. (sygn. akt I OPP 25/08).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd: Ograniczenia w budowie domów wejdą w życie pół roku później. Limity 1,5 km, 3 km i 20 ha bez zmian? [Nowelizacja]

Od 1 stycznia 2026 r. miały zacząć obowiązywać gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Mają wymusić większą gęstość zabudowy. Np. poprzez dwie zasady: Pierwsza "W mieście szkoła jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km). Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha). Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

Środki karne. Czym są i kiedy się je stosuje?

Z popełnieniem czynu zabronionego wiąże się zagrożenie odpowiedzialnością karną. Może to skutkować orzeczeniem przez sąd stosownej kary. Sąd może oprócz niej orzec także środek karny. Pełni on funkcję uzupełniającą wobec kary.

3 limity dla osób niepełnosprawnych ze zmianami od 1 marca 2025 r. Kogo dotyczą?

Od 1 marca 2025 r. zostaną zwaloryzowane świadczenia emerytalno-rentowe. Podwyżka dotyczy również progu dochodowego dla świadczenia uzupełniającego, a także limitu dla renty rodzinnej wypłacanej w zbiegu z rentą socjalną. Co kwartał zmieniają się również limity dla dorabiających rencistów.

Renta wdowia nieco wyższa. ZUS uwzględni nowy limit świadczenia

Wyższa renta wdowia! Dzięki waloryzacji świadczeń ZUS podnosi limity – minimalna emerytura wzrośnie do 1 878,91 zł brutto, a maksymalna kwota renty wdowiej skoczy do 5 636,73 zł brutto. To oznacza więcej pieniędzy na koncie! Sprawdź, kto zyska i jakie są zasady wypłat!

REKLAMA

Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wszyscy przedsiębiorcy wytwarzający odpady niebezpieczne muszą zarejestrować się w BDO. Od nowego roku przestały obowiązywać zwolnienia ilościowe, z których korzystały podmioty wytwarzające niewielkie ilości takich odpadów. Zmianę tę odczują m.in. właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych, którzy od kilku dni masowo składają wnioski o rejestrację w BDO.

13. i 14. emerytura w 2025 r. - więcej "na rękę” bo bez podatku. ZUS wysłał specjalny druk EPD-21. Komu opłaca się złożyć ten wniosek?

Do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysłał wraz z PIT-em specjalny wniosek podatkowy. Jego złożenie sprawi, że tzw. trzynastka i czternastka będą wyższe „na rękę”. Ale uwaga! ZUS przestrzega., że nie każdemu taki wniosek się opłaca.

Ci emeryci i renciści muszą do końca lutego 2025 r. rozliczyć się z ZUS-em. Chodzi o dorabianie do renty i emerytury w 2024 r.

Do końca lutego 2025 r. osoby, które w 2024 roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Dotyczy to między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej - informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie opolskim.

Podwyżki w sądownictwie w 2025 r. Nowe widełki wynagrodzeń: asystenci, kuratorzy, pracownicy OZSS, urzędnicy, pracownicy pomocniczy i obsługi

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że wprowadza w 2025 roku kompleksowy program podwyżek wynagrodzeń dla pracowników sądów powszechnych niebędących sędziami i referendarzami. W tej sprawie 17 lutego 2025 r. zostało podpisane porozumienie z przedstawicielami związków zawodowych pracowników wymiaru sprawiedliwości.

REKLAMA

"Klucz do mieszkania" z limitem dochodu: w przypadku jednej osoby 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa 9,5 tys. zł

"Klucz do mieszkania" będzie zawierał limit dochodu – w przypadku jednej osoby wyniesie on 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa domowego 9,5 tys. zł. Minister rozwoju, Krzysztof Paszyk, zaznaczył, że jego celem jest, aby program wszedł w życie w IV kwartale 2025 roku.

Koniec podatku od spadków i kilkukrotnego płacenia daniny od tych samych składników majątku. Ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku od darowizn

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), zakładający całkowite zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków. Projekt ten, ma położyć kres podwójnemu, a nawet kilkukrotnemu opodatkowywaniu przez państwo tych samych składników majątku. Jego pierwsze czytanie, ma odbyć się na posiedzeniu Sejmu, które zaplanowano na dzień 20 lutego br.

REKLAMA