REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny zyskuje na popularności [BADANIE]

Podpis elektroniczny zyskuje na popularności [BADANIE]
Podpis elektroniczny zyskuje na popularności [BADANIE]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podpisem elektronicznym zainteresowanych jest trzech na pięciu Polaków. Z badania, przygotowanego na zlecenie KIR i ZBP wynika, iż większość Polaków jest świadoma możliwości wykorzystania e-podpisu.

Trzech na pięciu Polaków jest zainteresowanych podpisem elektronicznym

Wraz z rosnącą dostępnością usług zdalnych i upowszechnianiem się cyfrowych dokumentów, na popularności zyskuje podpis elektroniczny. Przed pandemią niespełna 1/3 Polaków była zainteresowana wykorzystaniem e- podpisu w codziennych sprawach. Rok później odsetek osób, które chętnie sięgną po możliwość elektronicznego podpisywania dokumentów, zwiększył się do 57 proc. Jak wynika z najnowszego badania, przygotowanego na zlecenie KIR i ZBP, większość Polaków jest świadoma możliwości wykorzystania e-podpisu zarówno w usługach publicznych, jak i komercyjnych.[1]

REKLAMA

Podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny to usługa, która umożliwia bezpieczne podpisanie dokumentu, bez konieczności posiadania go w formie papierowej, drukowania czy skanowania.

REKLAMA

Jak wynika z badań KIR i ZBP, liczba osób zainteresowanych dostępem do tej usługi w latach 2018-2020 rosła w umiarkowanym tempie – osiągając 28 proc. w roku ubiegłym. W tegorocznej edycji badania jedynie 15 proc respondentów zadeklarowało brak zainteresowania, a chęć korzystania z e-podpisu wyraziło ponad dwukrotnie więcej osób niż rok wcześniej. Wzrost tego wskaźnika do 57 proc. jest związany z globalnym trendem przenoszenia usług do świata cyfrowego, który został dodatkowo spotęgowany przez pandemię. W rezultacie coraz bardziej doceniamy zalety usług zdalnych i mamy także większą świadomość wyzwań w zakresie cyfrowego bezpieczeństwa.

– Przez ostatni rok liczba osób zainteresowanych wykorzystaniem podpisu elektronicznego wzrosła dwukrotnie. Podczas pandemii wiele firm przeszło na tryb pracy zdalnej, co wymusiło przyspieszenie procesów cyfryzacji, a także wdrożenie rozwiązań ułatwiających funkcjonowanie w sytuacji dystansu społecznego. To też sprawiło, że stosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego w kontaktach firmy z klientami, czy pomiędzy działami HR a pracownikami, stało się powszechne. Korzyści płynące z cyfryzacji w różnych sektorach gospodarki zostały zauważone przez Polaków, co pokazały także wyniki naszego badania – mówi Elżbieta Włodarczyk, dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR.

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 1

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 1

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 1

informacja prasowa

Do czego chcemy wykorzystywać e-podpis?

REKLAMA

Największy potencjał zastosowania podpisu elektronicznego dostrzegamy w podpisywaniu umów na usługi użyteczności publicznej (prąd, gaz, woda, śmieci) – w 2021 roku tę odpowiedź wskazało 52 proc. ankietowanych. W taki sposób chcemy też zawierać umowy na usługi medyczne i umowy bankowe, co w obu przypadkach wskazało 49 proc. respondentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Pod względem skutków prawnych, kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi odręcznemu, składanemu na papierze. Katalog zastosowań e-podpisu stale się poszerza. Taką usługę KIR dostarcza w dwóch wersjach: standardowej – Szafir oraz mobilnej – mSzafir. Nasz mobilny e-podpis jest całkowicie wirtualnym produktem, można go uzyskać zdalnie, korzystając z potwierdzania tożsamości użytkownika w systemach bankowości internetowej – tłumaczy Elżbieta Włodarczyk. – Wiemy, że klienci doceniają zalety swobodnego korzystania z mobilnego e-podpisu. Wychodząc naprzeciw tym, którzy sporadycznie podpisują e-dokumenty, oferujemy także mSzafir w wersji jednorazowej. W pierwszej fali pandemii udostępniliśmy tę usługę bezpłatnie. Klienci pobrali wtedy ponad 6.000 e-podpisów. Z tej opcji skorzystali m.in. przedsiębiorcy, starający się o subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Mikrofirm i MŚP – dodaje E. Włodarczyk.

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest stosowany w Polsce od niemal 20 lat. Wykorzystanie e-podpisu reguluje unijne rozporządzanie eIDAS, dzięki czemu tak podpisany dokument jest respektowany we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Ułatwia to m.in. udział w europejskich postępowaniach przetargowych. Kwalifikowany podpis elektroniczny można zastosować właściwie wszędzie tam, gdzie stosuje się tradycyjne pisma, np. w kontakcie z Urzędem Skarbowym, w celu złożenia e-deklaracji podatkowej w formie JPK czy dokumentów do ZUS. Korzystając z e-podpisu można także zgłosić narodziny dziecka, czy uzyskać odpis aktu z urzędu stanu cywilnego.

Dzięki tej usłudze można podpisać dowolny dokument z każdego miejsca i na każdym urządzeniu podłączonym do internetu. Jest to praktyczne rozwiązanie nie tylko podczas pracy zdalnej, umożliwia dużą oszczędność papieru, pozwala uniknąć wysyłania dokumentów pocztą lub kurierem, czy ponoszenia kosztów ich archiwizacji. Wygoda i korzyści wynikające ze stosowania podpisu elektronicznego, zachęcają coraz więcej osób do wybierania usług cyfrowych, a to przyczynia się do rozwoju całej gospodarki.

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 2

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 2

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 1

informacja prasowa

[1] Badanie zostało zrealizowane w marcu 2021 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+. Liczebność próby wynosiła N=1054.

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd: Ograniczenia w budowie domów wejdą w życie pół roku później. Limity 1,5 km, 3 km i 20 ha bez zmian? [Nowelizacja]

Od 1 stycznia 2026 r. miały zacząć obowiązywać gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Mają wymusić większą gęstość zabudowy. Np. poprzez dwie zasady: Pierwsza "W mieście szkoła jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km). Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha). Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

Środki karne. Czym są i kiedy się je stosuje?

Z popełnieniem czynu zabronionego wiąże się zagrożenie odpowiedzialnością karną. Może to skutkować orzeczeniem przez sąd stosownej kary. Sąd może oprócz niej orzec także środek karny. Pełni on funkcję uzupełniającą wobec kary.

3 limity dla osób niepełnosprawnych ze zmianami od 1 marca 2025 r. Kogo dotyczą?

Od 1 marca 2025 r. zostaną zwaloryzowane świadczenia emerytalno-rentowe. Podwyżka dotyczy również progu dochodowego dla świadczenia uzupełniającego, a także limitu dla renty rodzinnej wypłacanej w zbiegu z rentą socjalną. Co kwartał zmieniają się również limity dla dorabiających rencistów.

Renta wdowia nieco wyższa. ZUS uwzględni nowy limit świadczenia

Wyższa renta wdowia! Dzięki waloryzacji świadczeń ZUS podnosi limity – minimalna emerytura wzrośnie do 1 878,91 zł brutto, a maksymalna kwota renty wdowiej skoczy do 5 636,73 zł brutto. To oznacza więcej pieniędzy na koncie! Sprawdź, kto zyska i jakie są zasady wypłat!

REKLAMA

Obowiązkowe BDO dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich – zmiany od 1 stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wszyscy przedsiębiorcy wytwarzający odpady niebezpieczne muszą zarejestrować się w BDO. Od nowego roku przestały obowiązywać zwolnienia ilościowe, z których korzystały podmioty wytwarzające niewielkie ilości takich odpadów. Zmianę tę odczują m.in. właściciele salonów fryzjerskich i kosmetycznych, którzy od kilku dni masowo składają wnioski o rejestrację w BDO.

13. i 14. emerytura w 2025 r. - więcej "na rękę” bo bez podatku. ZUS wysłał specjalny druk EPD-21. Komu opłaca się złożyć ten wniosek?

Do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysłał wraz z PIT-em specjalny wniosek podatkowy. Jego złożenie sprawi, że tzw. trzynastka i czternastka będą wyższe „na rękę”. Ale uwaga! ZUS przestrzega., że nie każdemu taki wniosek się opłaca.

Ci emeryci i renciści muszą do końca lutego 2025 r. rozliczyć się z ZUS-em. Chodzi o dorabianie do renty i emerytury w 2024 r.

Do końca lutego 2025 r. osoby, które w 2024 roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Dotyczy to między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej oraz z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej - informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie opolskim.

Podwyżki w sądownictwie w 2025 r. Nowe widełki wynagrodzeń: asystenci, kuratorzy, pracownicy OZSS, urzędnicy, pracownicy pomocniczy i obsługi

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że wprowadza w 2025 roku kompleksowy program podwyżek wynagrodzeń dla pracowników sądów powszechnych niebędących sędziami i referendarzami. W tej sprawie 17 lutego 2025 r. zostało podpisane porozumienie z przedstawicielami związków zawodowych pracowników wymiaru sprawiedliwości.

REKLAMA

"Klucz do mieszkania" z limitem dochodu: w przypadku jednej osoby 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa 9,5 tys. zł

"Klucz do mieszkania" będzie zawierał limit dochodu – w przypadku jednej osoby wyniesie on 6,5 tys. zł netto, a dla dwuosobowego gospodarstwa domowego 9,5 tys. zł. Minister rozwoju, Krzysztof Paszyk, zaznaczył, że jego celem jest, aby program wszedł w życie w IV kwartale 2025 roku.

Koniec podatku od spadków i kilkukrotnego płacenia daniny od tych samych składników majątku. Ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku od darowizn

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), zakładający całkowite zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków. Projekt ten, ma położyć kres podwójnemu, a nawet kilkukrotnemu opodatkowywaniu przez państwo tych samych składników majątku. Jego pierwsze czytanie, ma odbyć się na posiedzeniu Sejmu, które zaplanowano na dzień 20 lutego br.

REKLAMA