Umowa o pozycjonowanie strony internetowej
REKLAMA
REKLAMA
Firmy Search Engine Optimization
W dzisiejszych czasach posiadanie strony internetowej firmy to zjawisko powszechne. Internet stanowi najważniejsze narzędzie pozyskiwania informacji przez klientów. W związku z tym przedsiębiorcy dążą do jak najwyższej oglądalności ich stron. Najlepszym sposobem na pozyskanie osób odwiedzających stronę wydaje się być korzystanie z pomocy firm Search Engine Optimization (SEO), które specjalizują się w pozycjonowaniu stron internetowych.
REKLAMA
Kampanie reklamowe
Warto wspomnieć, że oprócz korzystania z usług firm SEO istnieje inny sposób na przyciąganie internautów. Polega on na przeprowadzenia internetowej kampanii reklamowej. Zwykle kampania sprowadza się do umieszczania banerów reklamowych na innych stronach internetowych, co wiąże się z dużym nakładem finansowym. Z tego powodu firmy coraz częściej skłaniają się ku korzystaniu z usług pozycjonowania stron.
Działanie firm SEO
Jak działają firmy SEO? Do zadań firm SEO należy przede wszystkim zapoznanie się z mechanizmami funkcjonowania wyszukiwarek internetowych. Następnie korzystając z różnych technik i programów, powodują, że po wpisaniu określonych w umowach fraz, strony internetowe klientów wyświetlają się na pierwszych miejscach.
Wzory umów
Część firm SEO korzysta z wzorów umów niepodlegających negocjacjom. Aby mieć wpływ na warunki umowy, najlepiej zrezygnować z usług takiej firmy i zwrócić się do innej.
Zobacz: Wzory umów
Wynagrodzenie uzależnione od efektów
Najkorzystniejszym rozwiązaniem dotyczącym płatności jest uzależnienie ich od efektów. W umowach o pozycjonowanie strony internetowej bardzo ważne znaczenie ma „pozycja” strony wśród wyników w danej wyszukiwarce po wpisaniu określonej frazy. Stronę należy wypozycjonować i zwykle zleceniobiorcy zainteresowani są konkretnymi wynikami.
Wysokość wynagrodzenia można uzależnić od wysokości pozycji w wynikach danej wyszukiwarki, na przykład:
1) pierwsze 5 pozycji- najwyższa zapłata,
2) pozycje w przedziale 6-10 - średniej wielkości zapłata,
3) pozycje w przedziale 11-15 - najniższa przewidziana zapłata.
Weryfikacja efektów
W przypadku uzależnienia wynagrodzenia od efektów warto określić w umowie sposób weryfikacji rezultatów pracy. Często zdarza się, że wykonawcy proponują niekorzystne dla właścicieli stron metody. Przewiduje się kilka sposobów:
- raporty firmy SEO,
- ręczne sprawdzanie przez przedsiębiorcę, którego strona miała być pozycjonowana,
- skorzystanie z zewnętrznej firmy audytującej.
Trzecie rozwiązanie wydaje się być najlepszym. Firma audytująca przedstawi pozycję strony w przeglądarkach w określonym okresie czasu w sposób rzetelny.
Wynagrodzenie stałe
Poza sposobem wynagrodzenia uzależnionego od efektów możliwe jest wprowadzenie wynagrodzenia stałego. W tym przypadku efekt nie ma wpływu na wysokość wynagrodzenia. Firma zainteresowana usługami pozycjonowania stron płaci ryczałt, nie będąc pewna, że druga strona wywiąże się należycie z kontraktu.
Wynagrodzenie hybrydowe
Gdy umowa ma dotyczyć wypozycjonowania najbardziej popularnych słów, najdogodniejszym sposobem zapłaty wydaje się być wynagrodzenie hybrydowe. Firmy SEO nie mogą zagwarantować, że pozycjonowanie na podstawie najpopularniejszych słów osiągnie określone efekty. W tej sytuacji firmy zajmujące się pozycjonowaniem otrzymają stałą zapłatę niezależnie od rezultatu oraz będą mogły otrzymać wyższe wynagrodzenie uzależnione od efektów. Podmiot zainteresowany pozycjonowaniem swojej strony powinien to drugie wynagrodzenie określić w sposób motywujący.
Zobacz serwis: Zarobki
Dostęp do strony, serwera FTP, panelu CMS
Umowa powinna zawierać gwarancję ze stron wykonawcy, że nie wykorzysta dostępu do strony, serwera FTP czy panelu CMS do innych celów niż związanych z wykonaniem usługi.
Wprowadzanie zmian na stronie
Firmy SEO dążą do umieszczania w kontraktach pewnych zastrzeżeń. Dotyczą one zakazu wprowadzania przez właścicieli stron zmian w witrynie w czasie trwania umowy. Zmiany mogą mieć wpływ na wyniki w wyszukiwarkach. Takie postanowienie spotyka się zwykle z oporem. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się być konsultowanie wszelkich zmian z wykonawcą.
Filtry wyszukiwarek
REKLAMA
W umowach o pozycjonowanie stron internetowych powinny znajdować się postanowienia zakazujące właścicielom stron podejmowania samodzielnych działań z zakresu SEO. Po pierwsze, wpływa to na wyniki pracy wykonawców. Po drugie, jakikolwiek błąd właściciela lub działanie niezgodne ze standardami może spowodować nałożenie specjalnych filtrów przez przeglądarkę, które powodują wyświetlanie strony na dalekich pozycjach.
Wskazane jest, aby podobne zastrzeżenie odnosiło się do wykonawcy. Powinien zagwarantować, że nie będzie stosował metod zakazanych mogących skutkować nałożeniem filtra. Zastrzeżenia dotyczące obu stron umowy mogą przewidywać kary umowne.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat