Obowiązki informacyjne e-sklepu
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązkowe informacje
Aby wypełnić obowiązki informacyjne, sprzedawca musi zamieścić w ofercie internetowej informacje określone w art. 9 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
REKLAMA
Polecamy również serwis: Prawa konsumenta
Zgodnie z przepisem przedsiębiorca informuje konsumenta za pomocą środka porozumiewania się na odległość najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy o:
- imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
- istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
- cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
- zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
- kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
- prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy,
- kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
- terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
- minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
- miejscu i sposobie składania reklamacji,
- prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3. ustawy.
Polecamy również serwis: Reklamacje
Jednoznacznie, w sposób zrozumiały
Wszystkie informacje powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.
Niekoniecznie w jednym miejscu
Nie wszystkie ze wskazanych informacji muszą znajdować się w jednym miejscu. Niektóre z nich mogą zostać umieszczone przy konkretnym produkcie oferowanym przez przedsiębiorcę, inne dotyczące przedsiębiorcy w zakładce „Kontakt”, a regulacje reklamacji czy prawa odstąpienia od umowy w zakładce „Regulamin”. Takie rozmieszczenie informacji jest zgodne z prawem, gdyż konsument ma do nich dostęp i może się z nimi zapoznać.
Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy
Do wszystkich ze wspomnianych informacji konsument musi mieć dostęp najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy. Celem takiego rozwiązania jest zapoznanie się konsumenta jeszcze przed kupnem z przedsiębiorcą, przedmiotem zakupu i zasadami transakcji.
Zdjęcia- część oferty
Zdjęcia znajdujące się w e-sklepie stanowią część oferty. Wysłany przez sprzedawcę towar powinien odpowiadać temu przedstawionemu na zdjęciu. Towar wysłany może różnić się od przedstawionego na zdjęciu, jeśli przedsiębiorca wyraźnie to w ofercie zaznaczy.
Cena
Podstawową informacją, z którą musi zapoznać się kupujący, jest cena. Cena powinna być kompletna. Ma obejmować wszystkie składniki określające całą kwotę, jaką klient będzie musiał zapłacić.
Koszty dostawy i sposób płatności
Kolejną informacją, którą przedsiębiorca musi określić w ofercie, są koszty dostawy i sposoby płatności. Należy zwrócić uwagę na art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
Zobacz także: Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?
W świetle przepisu umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Czytając wprost, przedsiębiorca nie mógłby sprzedawać przez Internet z opcją płatności przelewem. Jednak zdaniem UOKIK stosuje się wykładnię celowościową i dostosowuje przepis do współczesnych realiów. Należy uznać, że przedsiębiorcy mogą sprzedawać z opcją przelewu, jeśli konsument ma prawo wyboru także innych form płatności, w tym za pobraniem. Natomiast w przypadku zastrzeżenia wyłącznie formy przelewu, sprzedawca postępuje niezgodnie z prawem.
Zwrot towaru bez podania przyczyn
Szczególnym uprawnieniem kupujących w Internecie jest możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyn w terminie 10 dni od momentu otrzymania przesyłki. Jeśli sprzedawca nie zamieścił tak istotnej z punktu widzenia klienta informacji, prawo zwrotu towaru będzie przysługiwało w terminie dłuższym- aż do 3 miesięcy od momentu otrzymania przesyłki.
Potwierdzenie na piśmie
Zazwyczaj sprzedawcy internetowi informują wyłącznie na stronie www. To błąd. Art. 9 ust 3 ustawy wyraźnie nakłada na przedsiębiorców obowiązek potwierdzenia informacji na piśmie najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Jeśli klient nie otrzyma kartki z niezbędnymi informacjami, czas zwrotu towaru wydłuży się do 3 miesięcy. Nie dotyczy to sytuacji otrzymania przez konsumenta potwierdzenia po rozpoczęciu biegu terminu. Wówczas termin ulega skróceniu do 10 dni od daty otrzymania pisma.
Paragon/faktura nie wystarczy
Należy zwrócić uwagę na to, że paragon albo faktura nie wystarczy. Nie zawierają chociażby informacji o prawach klienta. Najlepiej jest dołączyć do przesyłki kartkę z wymaganymi informacjami.
Odstąpienie od umowy nie jest możliwe
Zarówno na stronie www jak i piśmie potwierdzającym konieczne jest wymienienie sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe.
Jeżeli strony nie umówiły się inaczej zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:
- świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
- dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
- umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
- świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
- świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
- dostarczania prasy,
- usług w zakresie gier hazardowych.
Zwrot towaru a koszty wysyłki
Niezgodne z prawem jest również zastrzeżenie, że w przypadku zwrotu towaru koszty przesyłki w obydwie strony pokrywa kupujący. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz decyzje polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są w tym zakresie zgodne. Konsument pokrywa wyłącznie koszty odesłania towaru z powrotem do sprzedającego.
Zobacz również: E-zakupy: konsument nie ponosi kosztów wysyłki
Świadczenie usług drogą elektroniczną
Sprzedaż przez Internet jest świadczeniem usług drogą elektroniczną, dlatego należy zamieścić dodatkowe informacje wynikające z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Usługodawca podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca, podstawowe informacje.
Usługodawca wskazuje:
- adresy elektroniczne;
- imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres;
- jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia;
- jeżeli usługodawcą jest osoba fizyczna (zazwyczaj nie będzie to dotyczyło właściciela e-sklepu), której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań, podaje również:
- w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo jego nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres,
- samorząd zawodowy, do którego należy,
- tytuł zawodowy, którego używa, oraz państwo, w którym został on przyznany,
- numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,
- informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz o sposobie dostępu do tych zasad.
Polecamy również serwis: e-Frima
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 80, poz. 432)
Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 85, poz. 459)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat