Jak rozwiązać umowę z serwisem internetowym?
REKLAMA
REKLAMA
Umowa z serwisem internetowym
REKLAMA
Rejestrując się w płatnym serwisie internetowym zawieramy umowę. Jeżeli drugą stroną jest przedsiębiorca, wtedy też zastosowanie będą miały przepisy dotyczące umowy na odległość. Tym samym zgodnie z przepisami ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta będzie to skutkowało określonymi uprawnieniami, z których może skorzystać konsument.
Problem Pobieraczka
Kwestia nie jest bagatelna, zważywszy na to, jakie dyskusje w sieci wzbudza serwis Pobieraczek.pl, który zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów naruszał interesy konsumentów, wprowadzając ich w błąd. W komunikacie Urzędu czytamy, iż w trakcie postępowania UOKiK stwierdził, iż serwis internetowy kusił hasłami sugerującymi, że usługa nic nie kosztuje: 10 dni pobierania za darmo; Tak, chcę testować przez 10 dni. Z informacji, które zebrał Urząd w trakcie postępowania wynika, że internauta, który chciał pobrać pliki musiał najpierw zarejestrować się na portalu, podając imię, nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia, e-mail. Warunkiem była również akceptacja regulaminu. W toku postępowania okazało się, że dzień rejestracji był jednocześnie pierwszym dniem obowiązywania odpłatnej umowy, która zawierana była nawet na rok. Ponadto opłata naliczana była już od pierwszego dnia, a nie jak sugerowały hasła reklamowe dopiero po 10 dniach.
Problem stał się powszechny o czym świadczy m.in. popularność tematu na naszym forum.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Czy od umowy można odstąpić?
W związku z powyższym powstał problem, czy od umowy zawartej z serwisem internetowym można odstąpić. Jeżeli tak, to jak to zrobić i kiedy?
Odpowiedź na to dają przepisy prawa. Umowa zawarta z serwisem internetowym jest umową zawartą na odległość (za pośrednictwem Internetu). Zgodnie z przepisami ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów od tak zawartej umowy każdy konsument może odstąpić bez podawania przyczyn w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia.
Odstąpienie jest możliwe tylko wtedy, gdy drugą stroną naszej umowy jest przedsiębiorca.
Aby można było odstąpić konieczne jest sporządzenie stosownego oświadczenia na piśmie i przesłanie na adres przedsiębiorcy.
POBIERZ WZÓR: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość w terminie 10 dni
Zobacz serwis: Umowy w internecie
Nawet 3 miesiące na odstąpienie
REKLAMA
10-dniowy termin, przewidziany na odstąpienie, ulegnie wydłużeniu, jeżeli przedsiębiorca najpóźniej w chwili zawarcia umowy nie przekaże nam drogą elektroniczną określonych informacji. Zgodnie z art. 9 w/wym. ustawy konsument powinien być poinformowany o:
1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
3) cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
6) prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3,
7) kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
8) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
9) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
10) miejscu i sposobie składania reklamacji,
11) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3.
W sytuacji, gdy konsument nie otrzyma takiej informacji, termin na odstąpienie nie zaczyna swoje biegu a od umowy można odstąpić maksymalnie do 3 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeżeli nie ściągaliśmy plików, czyli nie korzystaliśmy ze świadczonej usługi.
POBIERZ WZÓR: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość w terminie 3 miesięcy
Zobacz serwis: Konsument w sieci
Zawarcie umowy przez małoletniego
Jeszcze inaczej będzie się kształtowała sytuacja w przypadku, gdy umowę z serwisem zawarł małoletni.
Gdy sama umowa została zawarta przez małoletniego bez wiedzy przedstawiciela ustawowego to dla jej ważności będzie konieczne potwierdzenie umowy przez tego przedstawiciela. Jeżeli tego nie uczyni wtedy też sama umowa będzie nieważna, a zatem żądania przedsiębiorcy do uiszczenia opłat za korzystanie z serwisu nie będą miały żadnych podstaw w prawie. Wynika to z art. 18 Kodeksu cywilnego.
Potwierdzić można jedynie umowę zawartą przez małoletniego który ukończył 13. rok życia. Małoletni poniżej tego wieku nie może zawrzeć umowy w ogóle.
W określonych sytuacjach przedsiębiorca będzie miał prawo domagać się odszkodowania, jeżeli do zawarcia umowy doszło poprzez podanie przez małoletniego nieprawdziwych informacji, w związku z czym przedsiębiorca poniósł określone szkody. Nieprawdziwe informacje mogą dotyczyć np. wieku.
Zobacz serwis: Małoletni
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat