Zwrot kosztów
W zależności od sytuacji koszty zwrotu towaru z powrotem do sprzedawcy ponosi albo on sam, albo kupujący. O tym, kto musi ponieść koszty zwrotu towaru decydować będzie przede wszystkim przyczyna odstąpienia.
Jeżeli przyczyną odstąpienia od umowy jest niedostępność zakupionego produktu i przesłanie przez sprzedawcę świadczenia zastępczego, wtedy też koszty zwrotu towaru pokryje sprzedawca.
W przypadku jednak, gdy konsument odstąpił od umowy korzystając z uprawnień, jakie wynikają z prawa do namysłu, wtedy też będzie on ponosił koszty przesłania produktu z powrotem do przedsiębiorcy.
Zobacz również serwis: Umowy
Kiedy koszty zwrotu pokryje sprzedawca
Zgodnie z powyższym wynika, iż koszty zwrotu towaru pokryje sprzedawca tylko wtedy, gdy odstąpienie od umowy będzie spowodowane świadczeniem zastępczym.
Będzie ono możliwe, jeżeli w treści umowy zawarto postanowienia zgodnie z którymi sprzedawca, w przypadku nawet przejściowej niemożności dostarczenia zamówionego produktu, będzie miał prawo zwolnić się z zobowiązania przez dostarczenia świadczenia zastępczego.
Świadczeniem zastępczym będzie wysłanie na adres kupującego swetra, zakupionego w sklepie internetowym, o tym samym kroju lecz w innym kolorze.
Skutki odstąpienia
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość oznacza, że jest ona uważana za niezawartą. Tym samym strony są zobowiązane do zwrotu wzajemnych świadczeń w stanie niezmienionym. Sprzedawca nie ma prawa do zatrzymania części zapłaconej ceny, nie może domagać się również zapłaty określonej kwoty za odstąpienie od umowy, nawet jeżeli takie postanowienia zostały zawarte w umowie między stronami.
Termin, w którym może odstąpić od umowy klient sklepu internetowego, wynosi 10 dni i rozpoczyna swój bieg z chwilą dostarczenia zakupionego towaru. Przy tym sprzedawca-przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o jego prawach. Jeżeli tego nie zrobi bieg terminu nie rozpoczyna się, a kupujący może odstąpić w ciągu trzech miesięcy od daty zakupu.
Zobacz również serwis: Prawa konsumenta