Uszkodzenie przesyłki a zwrot towaru – nowe niedozwolone klauzule
REKLAMA
REKLAMA
Klauzule niedozwolone to postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy.
REKLAMA
Mogą zdarzyć się sytuacje, w których kurier dostarczy uszkodzony towar. Co w takiej sytuacji może zrobić konsument?
W grupie nowych klauzul niedozwolonych znalazły się zapisy rozliczania pieniędzy w zakupach internetowych, zwłaszcza w zakresie odmowy przyjęcia lub wymiany towaru. W wyroku z dnia 25 lutego 2015 r., sygn. akt XVII AmC 3646/13 Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolony zapis, że w przypadku uznania odstąpienia od umowy sklep dokonuje zwrotu zapłaconej ceny w terminie 30 dni od daty otrzymania zwróconego towaru po pomniejszeniu o koszty obciążające klienta.
Zobacz: Jak sprawdzić, czy klauzula umowna jest niedozwolona
Ponadto sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru w sytuacji, gdy przesyłka została uszkodzona. W tym zakresie wypowiedział się Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z dnia 5 marca 2015 r., sygn. akt XVII AmC 8000/13, który uznał za niedozwolony zapis „w przypadku uszkodzonych przesyłek, sklep nie ma obowiązku wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy. Uszkodzony towar może być odesłany do klienta na jego koszt”.
Zobacz: Korzyści dla konsumentów w 2015 r.
Podobnie w wyroku z dnia 4 marca 2015 r., sygn. akt XVII AmC 3988/13, uznano, że postanowienie "zwrotowi nie podlegają towary, które są uszkodzone mechanicznie” jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i narusza interesy konsumenta.
REKLAMA
Również już wcześniej Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał, że klauzula "wszelkie zarysowania, odbarwienia, czy tym podobne uszkodzenia mechaniczne, których wystąpienie mogłoby sugerować niewłaściwe obchodzenie się z towarem spowodują nieuznanie roszczenia" jest niedozwolona (wyrok z dnia 2 lutego 2012 r., sygn. akt XVII AmC 6186/13).
Jako przykład klauzul niedozwolonych należy wskazać zapis „po otrzymaniu przesyłki, należy rozpakować ją w obecności doręczyciela i w razie stwierdzenia uszkodzeń mechanicznych produktu, powstałych w czasie transportu – sporządzić protokół podpisany przez Państwa i doręczyciela. Tylko w tym przypadku uznajemy reklamacje z tytułu wad powstałych w czasie transportu" (wyrok z dnia 2013-04-26 sygn. akt XVII AmC 7710/12).
Zobacz również: Zwrot towaru kupionego online
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 548 kodeksu cywilnego sprzedawca odpowiada za niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru do momentu, w którym kupujący otrzyma rzecz; nie może on się uchylać od tej odpowiedzialności nawet wtedy, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy profesjonalnego przewoźnika, któremu powierzył dostawę.
Skutkiem uznania danego postanowienia za niedozwolone jest to, że konsument nie jest nim związany, strony są jednak związane umową w pozostałym zakresie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat