Sprzedaż konsumencka
Rozróżnienie kiedy mamy do czynienia ze sprzedażą konsumencką a kiedy ze zwykłą sprzedażą może być istotne z punktu widzenia naszych uprawnień, co zostało już przedstawione na przykładzie sprzedaży internetowej.
Zobacz: Pułapki prawne w umowie sprzedaży – cz. 1
Niezależnie od tego należy również dostrzec inne różnice, które dzielą te umowy. Jedną z podstawowych jest kwestia zakresu odpowiedzialności sprzedawcy za wady sprzedanego towaru. W przypadku umowy sprzedaży konsumenckiej zastosowanie będzie miała ustaw o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Wobec zwykłej umowy sprzedaży zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi (art. 556 – 576).
POBIERZ WZORY: Umowy sprzedaży
Odpowiedzialność sprzedawcy
Różnica będzie zasadnicza. Przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej nie mogą być modyfikowane umową. Innymi słowy w treści umowy sprzedawca nie może zmienić uprawnień konsumenta, które wynikają z tej ustawy. A zgodnie z nią kupujący w przypadku niezgodności towaru z umową (czyli m.in. wad) może domagać się albo bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany. Dopiero jeżeli takie żądanie nie będzie spełnione, wtedy też możliwe będzie odstąpienie od umowy.
Zobacz również: Rękojmia a gwarancja - uprawienia konsumenta przy umowie sprzedaży
Odpowiedzialność kodeksowa sprzedawcy
Co innego przy zwykłej sprzedaży. Zgodnie z art. 558 Kodeksu cywilnego strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub nawet wyłączyć. Co prawda takie wyłączenie lub ograniczenie jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wadę przed kupującym, niemniej jednak nie ulega wątpliwości, że treść umowy może znacząco pogorszyć sytuację kupującego.
Przy zwykłej umowie sprzedaży bez udziału konsumentów, strony mogą modyfikować zasady odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady. Czytaj zatem uważnie umowę, by nie zgodzić się na całkowite wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy z tego tytułu.
Inaczej wygląda też zakres uprawnień kupującego. Zgodnie z art. 560 jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy od razu odstąpić lub żądać obniżenia ceny. Sprzedawca może jednak temu zapobiec jeżeli niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Oprócz tego do zakresu uprawnień kupującego może również żądać naprawy lub wymiany.
Przy sprzedaży konsumenckiej kupujący nie może od razu odstąpić od umowy sprzedaży. Co innego przy zawieraniu zwykłej umowy sprzedaży, gdzie odstąpić można gdy tylko rzecz okaże się wadliwa.