Korzystanie z internetowych delikatesów to dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu na tradycyjne zakupy. Większość takich sklepów zapewnia dostawy i robi to tanio i szybko.
Tradycyjne zakupy czy e-sprzedaż
Zakupy w wirtualnym sklepie są proste. Na początku trzeba wybrać adres strony www, a potem wybrać z listy potrzebne produkty. Zakupy następnie umieszcza się w wirtualnym koszyku, podaj adres i formę płatności. Teraz można już tylko czekać na odbiór zamówienia.
Zakupy produktów spożywczych przez internet mają zalety. Pozwalają m. in. uniknąć stania w kolejkach do kasy. Mają jednak i wady. Przed zakupem nie można obejrzeć asortymentu, na który się wybrało.
Może się więc zdarzyć, że zapłacimy za zepsute owoce, przeterminowany nabiał czy czerstwe pieczywo. Dowiemy się o tym dopiero, gdy rozpakujemy zakupy przywiezione przez kuriera.
W takich sytuacjach trzeba pamiętać o jednym - należy jak najszybciej zgłosić się z reklamacją do siedziby sklepu. Są też sklepy, które pozwalają reklamację od razu rozpatrzyć kurierom.
Sprawdźmy torbę z zakupami
Przed skorzystaniem z oferty internetowego sklepu spożywczego zapoznajmy się dokładnie z jego regulaminem.
Powinny się tam znajdować informacje na temat możliwości reklamowania kupowanych produktów. Na pewno klient ma prawo skontrolowania zawartości torby z zakupami przy odbiorze ich od kuriera.
Sprawdźmy, czy nie brakuje produktów, za które zapłaciliśmy, i czy przypadkiem nie zostały one uszkodzone w czasie transportu.
Jeżeli okaże się, że przywieziono nam towar nieświeży lub przeterminowany, to pomimo że poinformujmy o tym od razu kuriera i tak najczęściej nie ominie nas wycieczka do siedziby sklepu.
Tam należy złożyć reklamację (na piśmie - rekomendujemy tę formę) i tam otrzymamy zwrot pieniędzy. Sposoby płatności za zakupy oraz składania reklamacji określają regulaminy internetowych sklepów spożywczych.
Pamiętaj o paragonie
Zgłaszając sprawę przeterminowanej żywności, należy mieć przy sobie produkt wraz z poświadczeniem transakcji (paragonem, fakturą).
To jedyny dowód na to, że właśnie w danym sklepie kupiono zepsuty towar. Jeżeli nie otrzymamy zwrotu pieniędzy, towar nie zostanie wymieniony lub gdy sprzedawca nieodpowiednio się zachowa, zawsze można zwrócić się do Federacji Konsumentów lub Inspekcji Handlowej.
Po naszej interwencji IH będzie musiała przeprowadzić kontrolę w takim sklepie, a w razie wykrycia nieprawidłowości może nałożyć karę na przedsiębiorcę.
Kary za sprzedaż przeterminowanej żywności
Sprzedawcy, którzy przez oznaczenie lub w inny sposób wprowadzają w błąd co do jakości zdrowotnej lub wprowadzają do obrotu produkty zepsute, podlegają karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Sprzedawcy, którzy wprowadzają do obrotu powszechnie spożywane produkty szkodliwe dla zdrowia lub życia człowieka, podlegają grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.
WZÓR REKLAMACJI
Przeczytaj również: Czy można reklamować towar zakupiony przez internet