REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować wadliwy towar

Jezeli zakupiony towar okaże się wadliwy powinniśmy udać się do sprzedawcy z reklamacją/ fot. Fotolia
Jezeli zakupiony towar okaże się wadliwy powinniśmy udać się do sprzedawcy z reklamacją/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo często nowo zakupiony sprzęt się psuje, albo ma wady których na pierwszy rzut oka nie widać. Co może w takiej sytuacji zrobić pokrzywdzony klient? Najlepiej zgłosić reklamację.

Niezgodność z umową

REKLAMA

Składając reklamację, w ramach sprzedaży konsumenckiej klient kwestionuje zgodność zakupionego towaru z umową.

Niezgodność towaru z umową w praktyce oznacza zwykle wadę towaru.

Wada taka może przybierać różną postać. Przejawiać będzie się tym, że towar:

  • nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany (np. ),
  • nie posiada właściwości, jakie powinny go cechować (np. nie przemakalna kurtka przepuszcza wodę),
  • został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony (np. sprzedawca wadliwie zamontował zmywarkę do naczyń, co powoduje, że pobiera ona zbyt mało wody).

Towar nie jest zgodny z umową również, gdy rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym albo bez koniecznych dokumentów – np. instrukcji obsługi w języku polskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwa tryby reklamacyjne

Konsument ma prawo wyboru trybu reklamacyjnego. Może skorzystać z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, albo z gwarancji. Z uprawnień wynikających z gwarancji można skorzystać tylko o ile dany towar objęty jest gwarancją.

Gwarancja to oświadczenie gwaranta, określające obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu.

Gwarancja udzielana jest zwykle dla przedmiotów trwałego użytku – np. sprzętu AGD i RTV, komputerów, samochodów. Jeśli na dany towar udzielono gwarancji, sprzedawca musi wydać klientowi, wraz z towarem, dokument gwarancyjny.

Jeśli kupujący uzna, że woli skorzystać z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, sprzedawca nie może go zmuszać do korzystania z gwarancji.

W odpowiednim terminie

Jeśli klient korzysta z roszczeń wynikających z niezgodności towaru z umową, sprzedawca odpowiada za wadę towaru jedynie gdy wadę stwierdzono przed upływem 2 lat od wydania rzeczy kupującemu.

Jeżeli klient kupuje rzecz używaną, konsument i sprzedawca mogą ustalić krótszy termin, jednak nie krótszy niż jeden rok.

W razie wymiany towaru, termin ten biegnie na nowo.

Termin obowiązywania gwarancji podany jest w jej treści.

Reklamację należy złożyć w ciągu 2 miesięcy od dnia wykrycia wady.

Mimo upływu ustawowych terminów, w jakich należało zgłosić reklamację, klient może dochodzić swoich praw związanych z nabyciem wadliwego towaru, jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy, jednak nie zwrócił na to uwagi kupującego.

Kiedy sprzedawca nie odpowiada

Jeżeli kupujący wiedział, że towar jest niezgodny z umową, bo sprzedawca go o tym poinformował, lub oceniając rozsądnie, tzn. opierając się na życiowym doświadczeniu, powinien był wiedzieć (np. wada towaru jest widoczna na pierwszy rzut oka), wówczas sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Czego można żądać

Klienci, którzy reklamują towar w trybie niezgodności z umową, najczęściej domagają się od razu zwrotu pieniędzy.

To błąd, gdyż w pierwszym rzędzie można domagać się nieodpłatnej naprawy towaru lub wymiany go na nowy.

Obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy (czyli odstąpienie od umowy) możliwe są wówczas, gdy wymiana albo naprawa są niemożliwe albo wymagają nadmiernych kosztów, bądź gdy sprzedawca nie zdoła naprawić lub wymienić towaru w odpowiednim czasie.

Jeżeli korzystamy z gwarancji, przysługujące nam uprawnienia reguluje dokument gwarancyjny.

Najczęściej klient ma prawo do nieodpłatnej naprawy we wskazanych punktach serwisowych. Gwarancja może przewidywać możliwość wymiany towaru na nowy, jeśli reklamowana wada występuje ponownie.

Jeżeli gwarancja nie przewiduje możliwości wymiany towaru na nowy, będziemy mieli do czynienia z „niekończącymi się naprawami”. Lepiej w takiej sytuacji skorzystać z trybu dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.

Nieodpłatność naprawy oznacza, że sprzedawca powinien kupującemu zwrócić koszty demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów, a także ponownego zamontowania i uruchomienia.

WZÓR REKLAMACJI

Czytaj również: Kiedy można zwrócić towar

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń w 2025 roku – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności: będzie nowy system. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

100 tys. emerytów oraz renciści rodzinni nie otrzymają wyrównania za lata wypłaty zaniżonych świadczeń – MRPiPS rozwiewa wszelkie wątpliwości

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA