Rezygnację z zakupu uzasadniają różne powody. Po rozpakowaniu przesyłki kupujący może na przykład stwierdzić, że towar w internetowej gablocie prezentował się lepiej niż w rzeczywistości. Klient może też dojść do wniosku, że przecenił swoje możliwości finansowe i woli jednak nie ponosić dodatkowego wydatku.
Nie trzeba się tłumaczyć
Z zakupów w sklepie internetowym można zrezygnować w ciągu dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy, czyli otrzymania towaru przez kupującego. Jeżeli umowa dotyczy świadczenia usługi, wówczas termin ten liczony jest od dnia jej zawarcia.
Z prawa odstąpienia można skorzystać bez podawania przyczyn. Ważne jest, aby rezygnacja została złożona w formie pisemnego oświadczenia.
Absolutnie niedopuszczalne jest zastrzeżenie odstępnego, czyli prawa odstąpienia od umowy za zapłatą oznaczonej sumy. Zwrot pieniędzy przez sprzedawcę powinien nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni.
Dłuższe terminy
W przypadku sprzedawanych w internecie usług finansowych klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy (a nie dziesięć, jak przy innych umowach na odległość), a w przypadku umów dotyczących czynności ubezpieczeniowych 30 dni.
Prawo odstąpienia od takiej umowy nie przysługuje konsumentowi m.in. w przypadku zawarcia umów ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu, jeśli zostały zawarte na okres krótszy niż 30 dni, umów dotyczących instrumentów rynku pieniężnego czy zbywalnych papierów wartościowych.
Nie wszystko do zwrotu
Z internetowych zakupów nie można zrezygnować, jeżeli sprzedaż nastąpiła w drodze licytacji (np. w ramach aukcji organizowanej na portalu aukcyjnym), dostarczone przedmioty ulegają szybkiemu zepsuciu lub zawarto umowę o okresowe dostarczanie artykułów spożywczych (np. firma kateringowa ma dostarczać obiady do pracy).
Ponadto, jeśli umowa dotyczy wykonania, w ściśle oznaczonym okresie, usług zakwaterowania, transportu, rozrywek lub gastronomii.
Jeśli strony nie umówiły się inaczej, to zrezygnować nie będzie można również z zakupu płyt, kaset, filmów wideo i DVD, jeśli zostały one rozpakowane.
Dotyczy to także usługi, która za zgodą konsumenta została rozpoczęta przed terminem dziesięciu dni (np. danej osobie zależało na bardzo szybkim uruchomieniu danej usługi) oraz z usług dostarczania prasy i usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych, a także produktów i usług wykonanych na indywidualne zamówienie.
Między konsumentami
Możliwość rezygnacji z zakupów dotyczy tylko sprzedaży dokonywanej między przedsiębiorcą a konsumentem. Jeśli zarówno kupujący, jak i sprzedający, jest konsumentem, wówczas nie ma ustawowej możliwości odstąpienia, chyba że zgodzą się na nią obie strony umowy.
Sprawdź, zanim kupisz w internecie:
- nazwę i adres sprzedawcy (nie tylko adres wirtualny, ale również geograficzny!), regulamin sprzedaży, warunki zakupu i dostawy, w jakim terminie i w jaki sposób można zwrócić towar,
- co kupujesz - dokładne parametry produktu,
- walutę, w jakiej podano cenę (przy zakupach za granicą), całkowity koszt zakupu (razem z dostarczeniem towaru, podatkiem itd.) oraz sposób zapłaty.
POBIERZ WZÓR: Reklamacja
Przeczytaj również: Jak reklamować wadliwy towar