Jeśli się na to zdecyduje – na przykład ze względów marketingowych – dostarcza konsumentowi swoje oświadczenie woli, w którym określa uprawnienia konsumenta w konkretnych sytuacjach (na przykład ujawnienia się wady produktu). Dokument gwarancyjny powinien zawierać również informacje o możliwych ograniczeniach – takich jak utrata prawa do gwarancji w przypadku naruszenia plomb czy obowiązek dokonywania przeglądów w określonych punktach serwisowych.
Zobacz również: Gwarancja czy reklamacja?
Inne ważne informacje to zasięg terytorialny i czasowy obowiązywania gwarancji oraz – co bardzo istotne – pouczenie, że skorzystanie z gwarancji nie ogranicza konsumentowi prawa do reklamacji towaru bądź usługi niezgodnej z umową, na zasadach o których mowa była w poprzednich podrozdziałach niniejszej publikacji. Są to bowiem uprawnienia niezależne. Skorzystanie z jednego, nie wyłącza możliwości sięgnięcia po drugie.
Pan Marian jest zdunem. Stawia u klientów kominki, na które daje pięcioletnią gwarancję. Nie oznacza to jednak, że konsumenci korzystający z jego usług, nie mogą ich reklamować na zasadach określonych w przepisach konsumenckich.
Pani Elżbieta pracuje w dziale obsługi klienta sklepu z artykułami RTV. Właśnie zgłosił się do niej konsument z reklamacją niewłaściwie działającej wieży stereo. Produkt ma gwarancję producenta, ale klient nie chce z niej skorzystać. Woli reklamować go u sprzedawcy, korzystając z przysługujących mu uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową. Pani Elżbieta musi przyjąć reklamację. Nie wolno jej odsyłać klienta do producenta czy serwisu.
Zobacz również serwis: Gwarancja
Tekst pochodzi z poradnika: "Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców" wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.