Umowa sprzedaży
Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Co jednak istotne, a czego dosłownie nie wyczytamy z treści tego przepisu obowiązkiem sprzedawcy jest również wydanie rzeczy zgodnej z treścią umowy, bez wad. Z obowiązkiem tym związana jest zarówno rękojmia za wady fizyczne i prawne rzeczy, jak również przepisy dotyczące odpowiedzialności kontraktowej.
Zobacz serwis: Umowa sprzedaży
Rękojmia za wady
Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym. Jest to rękojmia za wady fizyczne. W przypadku rękojmi za wady prawne chodzi o sytuacje, w których rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej.
Zobacz: Jak ustalić cenę w umowie sprzedaży?
W takich sytuacjach kupujący ma określone roszczenia względem sprzedawcy. Zgodnie z art. 560 Kodeksu cywilnego jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.
Przepisy dotyczące rękojmi nie wyłączają odpowiedzialności kontraktowej sprzedawcy. Jeżeli rzecz ma wady zachodzi również nieprawidłowe wykonanie zobowiązania.
Jak ograniczyć odpowiedzialność?
W przypadku sprzedawcy podstawowe pytanie brzmi: jak można ograniczyć odpowiedzialność? Przepisy Kodeksu cywilnego dają możliwość jej znacznego ograniczenia. Należy przy tym pamiętać, iż samo ograniczenie praw kupującego z rękojmi nie wystarczy, jako że może on skorzystać z przepisów o odpowiedzialności kontraktowej.
Ograniczenie lub nawet wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy nie jest możliwe przy obrocie konsumenckim.
Zgodnie z art. 558 Kodeksu cywilnego w treści umowy strony mogą dokonać modyfikacji zasad dotyczących rękojmi. Mogą ją rozszerzyć, ograniczyć a nawet wyłączyć. Wyłączenie nie będzie jednak skuteczne w odniesieniu do wad, które sprzedawca podstępnie zataił.
Podobna możliwość istnieje w odniesieniu do odpowiedzialności kontraktowej, co jednak nie odnosi się szkód, które dłużnik (wykonujący zobowiązanie) wyrządził drugiej stronie umyślnie (art. 473 ust. 2 Kodeksu cywilnego).
POBIERZ WZÓR: Umowa sprzedaży