Zawarcie umowy sprzedaży przez przyjęcie oferty
REKLAMA
REKLAMA
Sprzedaż może mieć miejsce w ramach tzw. oferty, kiedy to oświadczenia woli obydwu stron nie są składane w tym samym czasie. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego ofertowy tryb zawarcia umowy polega bowiem na złożeniu przez dwie strony oświadczeń woli, w sytuacji gdy jedna z nich proponuje zawarcie umowy, a druga akceptuje taką propozycję.
REKLAMA
Między propozycją, a przyjęciem oferty może istnieć odstęp czasowy. Jeżeli oferent nie wycofa oferty, jest nią związany, a jej przyjęcie jest dla niego wiążące. Efektem tego jest zawarcie umowy.
Kiedy ogłoszenie jest ofertą?
Zgodnie z art. 66 Kodeksu cywilnego oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. W przypadku umowy sprzedaży będzie to określenie przedmiotu sprzedaży (np. samochód) oraz wskazanie ceny.
Ofertą będzie wystawienie samochodu na giełdzie samochodowej oraz oznaczenie go ceną.
W praktyce należy jednak rozróżnić zwaną potocznie ofertę reklamową od tej wywołującej skutki prawne. Zgodnie bowiem z art. 71 Kodeksu cywilnego reklamy, ogłoszenia czy cenniki, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, a jedynie za zaproszenie do zawarcia umowy.
Zobacz również serwis: Umowy
Dodatkowo w przypadku umowy sprzedaży za ofertę uważa się wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny. Tym samym o ile wskazanie produktu w gazetce reklamowej ofertą nie będzie, o tyle wystawienie produktu wraz z ceną na wystawie sklepu za taką ofertę będzie już uznane.
Praktyczne znaczenie oferty
Znaczenie oferty ma wbrew pozorom spore znaczenie praktyczne, a zdecydowana większość z nas korzysta z tej formy zawierania umów sprzedaży. Przyjęcie oferty może nastąpić również w sposób dorozumiany, np. poprzez włożenie towaru do koszyka.
Zobacz również: Czy cena towaru na sklepowej półce wiążąca?
REKLAMA
W szczególności istotny jest dla kupujących fakt, iż zawarcie umowy sprzedaży następuje w momencie przyjęcia oferty. Po tej chwili sprzedawca nie może bowiem już oferty odwołać. Ważność umowy nie zależy też od potwierdzenia umowy przez sprzedawcę.
Jan robiąc zakupy w hipermarkecie zauważył korzystny cenowo produkt. Przy kasie okazało się jednak, że przez pomyłkę produkt został oznaczony nieaktualną i zarazem dużo niższą ceną. W takiej sytuacji umowa jest ważna, a obowiązującą ceną będzie ta, która widniała w sklepie przy produkcie. Janowi będzie przysługiwało roszczenie do sprzedawcy o wykonanie umowy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat