Robienie zakupów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czyli potocznie „na firmę” ma swoje zalety, jak i wady. Co do zasady kupując w ten sposób przedsiębiorca będzie miał możliwość zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu, jak również odliczyć VAT.
Z drugiej jednak strony istotną wadą takiego rozwiązania jest fakt, że w tej sytuacji nie przysługują kupującemu uprawnienia wynikające z przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej. W odróżnieniu zatem od konsumenta, kupujący powinien o wiele uważniej przeczytać całą umowę i zwrócić uwagę na każdy szczegół. Możliwe również, że nie będzie mógł skorzystać z przywilejów, jakie sklepy zapewniają swoim klientom - konsumentom (np. gwarancja).
Przedsiębiorca nie jest konsumentem
Podstawowa różnica między kupowaniem na firmę, a na własny rachunek jest to, że kupujący, jako przedsiębiorca, nie jest konsumentem i nie korzysta z uprawnień konsumenckich. Czasami można spotkać się z twierdzeniami sprzedawców, iż oznacza to brak możliwości złożenia reklamacji. Czy ma to jednak pokrycie w rzeczywistości?
Przedsiębiorca „A” kupił sprzęt komputerowy w jednym ze sklepów elektronicznych ogólnopolskiej sieci. Jeżeli nie stosuje się wobec niego przepisów dotyczących konsumentów, jaki będzie zakres jego uprawnień?
Wyłączenie stosowanie przepisów o sprzedaży konsumenckiej oznacza, że zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące umowy sprzedaży. Tym samym reklamacja takiego towaru nadal jest możliwa, chociaż zmienia się jej podstawa prawna. O ile w przypadku konsumenta będą to przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, o tyle przy kupnie „na firmę” podstawą będą przepisy kodeksowe dotyczące rękojmi za wady fizyczne lub prawne.
Zobacz również serwis: Umowy
Nie jest to jedyna zmiana, jako że szerzej rozumiana jest sama podstawa odpowiedzialności przy sprzedaży konsumenckiej, czyli niezgodność towaru z umową. Obejmuje ona nie tylko wady rzeczy (które są przesłanką sprzedaży kodeksowej), ale również rozsądne oczekiwania konsumenta co do towaru.
Przy sprzedaży konsumenckiej można reklamować również w przypadku niezgodności towaru z umową, która nie powoduje zmniejszenia wartości produktu. Uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują, gdy wada zmniejsza wartość lub użyteczność rzeczy. W obydwu przypadkach odpowiedzialność istnieje, gdy rzecz nie ma właściwości o których zapewniał sprzedawca oraz gdy została wydana w stanie niekompletnym.
Przedsiębiorca musi uważniej czytać umowę
Co jednak istotniejsze kupując „na firmę” należy z o wiele większą uwagą zapoznać się z treścią umowy. To czego nie wolno zamieścić w umowie z konsumentem, będzie już bowiem dozwolone z umowie z przedsiębiorcą.
Zobacz również: Czy warto kupować „na firmę” – cz. 2