Jakie uprawnienia przysługują przy rękojmi za wady fizyczne?
REKLAMA
REKLAMA
W zależności od tego, czy do umowy sprzedaży będziemy stosować przepisy Kodeksu cywilnego, czy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, inaczej będą wyglądały uprawnienia kupującego w sytuacji zaistnienia wad zakupionej rzeczy.
REKLAMA
Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej stosuje się jedynie wtedy, gdy jedną stroną transakcji jest konsument (osoba fizyczna kupująca w celach niezwiązanych ze swoją zawodową działalnością), a sprzedawcą jest przedsiębiorca. Sama zaś umowa mieści się w zakresie prowadzonej przez niego działalności.
Jeżeli zatem kupujesz rzecz od osoby prywatnej, nie będziesz konsumentem. Ma to znaczenie również przy kupowaniu przez Internet, gdyż w takiej sytuacji nie przysługuje tobie tzw. prawo do namysłu, czyli możliwość odstąpienia od umowy w określonym terminie, bez konieczności podawania przyczyn.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Wyłączenie rękojmi
W przypadku zastosowania przepisów Kodeksu cywilnego, przy zaistnieniu wad zakupionej rzeczy kupującemu będą przysługiwały roszczenia z tytułu rękojmi za wady fizyczne lub prawne rzeczy. Zakres tych uprawnień będzie jednak w dużej mierze zależał od treści samej umowy. W odróżnieniu od uprawnień konsumenta, których wyłączyć nie można, uprawnienia z tytułu rękojmi mogą być ograniczone, rozszerzone lub nawet wyłączone (art. 558 Kodeksu cywilnego).
Przy tym wyłączenie lub ograniczenie jest bezskuteczne jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wadę przed kupującym.
Zobacz również serwis: Umowa sprzedaży
Uprawnienia z ustawy
Jeżeli jednak umowa nie zawiera w tej mierze własnych postanowień, kupującemu będą przysługiwały uprawnienia wynikające z ustawy. Zgodnie z nimi będzie on mógł odstąpić od umowy od razu w przypadku stwierdzenia wad (przy sprzedaży konsumenckiej trzeba najpierw bezskutecznie zażądać naprawy lub wymiany towaru). Kupujący nie będzie mógł jednak odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie usunie wady lub wymieni towar.
Tak jak przy sprzedaży konsumenckiej odstąpienie od umowy nie jest możliwe jeżeli wady są nieistotne.
Oprócz odstąpienia kupujący może również domagać się obniżenia ceny (przy sprzedaży konsumenckiej trzeba najpierw bezskutecznie zażądać naprawy lub wymiany towaru).
W zależności od tego, czy przedmiotem sprzedaży jest rzecz oznaczona co do gatunku, czy co do tożsamości kupujący będzie mógł również domagać się odpowiednio wymiany lub naprawy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat