Szkoda
Szkodą może być strata finansowa po stronie konsumenta.
Szkodą mogą być również korzyści, które zamawiający mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
Żądając odszkodowania należy oszacować wartość szkody, czyli udowodnić faktycznie poniesiony straty. Najlepiej jest w tym celu przedstawić rachunki, faktury, jakie zostały nam wystawione przez innego przedsiębiorcę.
Naprawienie szkody
Naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego, czyli osoby której wyrządzono szkodę. Może to nastąpić poprzez przywrócenie stanu poprzedniego, najczęściej będzie to dokonanie prac naprawczych. Albo przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. W ten sposób konsument będzie mógł zlecić te prace innemu podmiotowi.
Gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie osoby, która doznała szkody ogranicza się tylko do świadczenia w pieniądzu.
Jeżeli naprawienie szkody ma nastąpić przez wypłatę odpowiedniej kwoty, wysokość odszkodowania powinna być ustalona według cen z daty ustalenia odszkodowania, chyba że szczególne okoliczności wymagają przyjęcia za podstawę cen istniejących w innej chwili.
Szkoda czy zadośćuczynienie
Nie można mylić dwóch pojęć: odszkodowania i zadośćuczynienia. Z odszkodowaniem mamy do czynienia w przypadku strat finansowych, związanych z niewykonaniem lub nieprawidłowym wykonaniem zobowiązania. Ma to raczej wymiar materialny, który łatwo uwodnić poprzez zestawienia kosztów za wykonanie poszczególnych prac. Zadośćuczynienie jest natomiast pojęciem, które odnosi się start moralnych. Dotyczy ono zatem naruszenia dóbr osobistych, takich jak: zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek.