Odpowiedzialność komisanta
Robiąc zakupy w komisie powinniśmy pamiętać, że przepisy kodeksu cywilnego wprowadzają pewne ograniczenia odpowiedzialności komisanta, względem kupującego. Zgodnie z art. 770 komisant nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne, a także za wady prawne, jeżeli przed albo przy zawarciu umowy podał to do wiadomości nabywcy rzeczy. Wyłączenie odpowiedzialności nie następuje, jeżeli komisant o ukrytych wadach wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć, albo gdy wady te zostały przez niego zatajone.
Prawa konsumenta
Wyłączenie odpowiedzialności komisanta nie ma miejsca w przypadku, gdy sprzedaż następuje na rzecz konsumenta. Wtedy też, zgodnie z art. 771 kodeksu cywilnego stosuje się przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Oznacza to, że prawa konsumenta, nabywającego określone rzeczy z komisu są chronione w ten sam sposób, jak w przypadku robienia zakupów w zwykłym sklepie. Konsument może kierować do komisanta te same żądania, jakie kierowałby do sprzedawcy.
Komisant, podobnie jak sprzedawca, ponosi więc odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową. Konsument ma możliwość zażądać od przedsiębiorcy bezpłatnej naprawy towaru lub wymiany na inny.
W przypadku, gdyby wymagałoby to nadmiernych kosztów, było niemożliwe lub nie nastąpiło w odpowiednim czasie, kupujący będzie mógł odstąpić od umowy lub domagać się obniżenia ceny.
Termin
Odpowiedzialność komisanta istnieje w okresie do dwóch lat od daty sprzedaży. Jednak w przypadku rzeczy używanych, termin ten może być skrócony przez strony w drodze umowy do jednego roku.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2002 nr 141 poz. 1176)