Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem woli i może być ukształtowana w różny sposób. To czy przysługuje nam żądanie usunięcia wad danego towaru lub jego wymiany z tytułu gwarancji zależy od jej treści, która może diametralnie różnić się od naszych oczekiwań.
Nie oznacza to jednak, że konsumentowi nie przysługują żadne prawa. Może on w takiej sytuacji zgłosić się do sklepu, w którym zakupiono dany produkt i zareklamować go z tytułu niezgodności towaru z umową. Najlepiej uczynić to na piśmie. W pierwszej kolejności można zażądać naprawy lub wymiany towaru. Może to oznaczać niekiedy wymianę wadliwego elementu przedmiotu.
Podstawa prawna:
art. 13 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).